• sextiotalist

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Eftersom ni har olika syn på detta så rekommenderar jag att ni är särbos.

Det är du och din sambo som ska komma överens.

Att du känner dig obekväm som det är idag förstår jag.

Jag hade valt särbo i varje fall

• sextiotalist

Det är svårt och tufft att flytta ihop med en man med barn sedan tidigare. Speciellt om man bott själv innan. Det går inte att förringa.

När de dessutom är tonåringar så tar de plats, rejält med plats.

Det måste man som förälder komma ihåg

Det går att lösa, men då måste barnens föräldrar vara med på det.

Även tonåringar behöver eget utrymme. Tonåringen här hemma tycker loven är toppen för då får han vara själv hemma.

Mitt förslag är att barnen hör av sig innan

• sextiotalist
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 09:47:20 följande:

Jag har haft det som förslag också. Att de hör av sig så jag får chansen att säga nej, innan de bara stövlar in. Då kontrar min man med att säga att jag också kan ringa innan jag kommer hem.

Men gör det då. Ring innan du åker hem.

Jag hade nog i din situation skaffat ett eget boende där jag kunde dra mig undan och faktiskt blivit särbo
  • sextiotalist
    Anonym (Vad?) skrev 2015-02-16 10:36:39 följande:

"Sextiotalist" är fullkomligt rubbad!

Varför då?

Jag föreslog särbo och jag skrev att jag kunde förstå känslan.

Vad är det för rubbat att jag skrev att detta var något som föräldrarna skulle komma överens om.
  • sextiotalist
    Anonym (Vad?) skrev 2015-02-16 10:45:51 följande:

Du håller ju med henne! Du anser att hans barn ska RINGA innan de kommer HEM! Du anser att barnen ska vara hos mamman under mammaveckorna. PAPPAN ÄR PAPPA DYGNET RUNT - ALLA DAGAR OM ÅRET!

Det var detta min sambo och hans ex kom överens om (utan min inblandadning) och i min omgivning är detta normalt. De som har vv håller rätt hårt på dessa veckor och barnen ringer.

De planerar tjänsteresor och andra aktiviteter efter barnens vistelse.
  • sextiotalist
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-16 10:58:28 följande:

Barnet tar väl kontakt med pappa och ser om pappa är hemma isf.

En bra idé.

Det viktigaste är att alla, även ts, känner sig någorlunda bekväma med lösningen
  • sextiotalist
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 07:45:50 följande:

Jag är ett sånt där barn som inte känt mig välkommen hos min pappa.

Jag är ledsen, men ni är en familj. Alla tillsammans är en familj. Vill du inte ingå i den kan du flytta.

Hade det vart dina barn och din gubbe klagat på dom hade du säkert sagt samma som han.

Eller så kan pappan flytta. Även om jag gillar sambons barn jättemycket så är de inte min familj. Jag är inte en i deras familj. För oss är det inget konstigt. Vi har en bra relation ändå.
  • sextiotalist
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 10:23:55 följande:

Var gör ni av ditt heltidsbarn om det är så att din man vill andas ut och ta det lugnt någon vecka i taget då?

Fördomsfull som jag är så är jag säker på att ts tar hela ansvaret över sina barn och 90% av ansvaret över hans barn
  • sextiotalist
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 10:51:08 följande:

Det kan han absolut. Men barnen har inge valt att ha er som föräldrar/styvföräldrar och dom ska inte behöva känna sig ovälkomna i sitt hem.

Om du inte ser hans barn som din familj skulle du nog må bättre med en man utan barn.

Ha, vi har över 20 år tillsammans och det har fungerat bra.

Vi har inte mått dåligt av att vi inte sett varandra som en familj. Med facit i hand så har vi nog haft det bättre än många andra. Kanske just för att vi haft de relationer som vi varit bekväma med.
  • sextiotalist
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 13:23:38 följande:
    Som du ser så har vi, trots att vi är av olika kön, samma erfarenheter. Vad det beror på kan jag inte svara på fullt ut. I mitt fall så kräver jag samma sak av andra som jag själv är villig att göra själv. Du kanske är en svag människa som man kan köra över?

Oavsett så anser jag att samma regler gäller för båda parter.

För att återgå till trådstarten så ser jag en egoistisk person med en väldigt kass karl.

Hon gick in i ett förhållande där det fanns två barn o lik en gökunge så såg hon till att barnen försvann o nu är det även jobbigt när barnen är ensamma med henne. Jag försår inte hur hon kan gå in i ett förhållande med en man för att sedan inte käpa hela paketet. Redan där så är dessa två personer fel för varandra.

Finns inte en chans att jag hade gått med på hennes villkor om jag var hennes man. Jag får iaf intrycket att barnen kom in i mannens liv först samt att de inte ens bett om att få komma in i sina föräldrars liv. Det bad trådstartaren om, däremot.

Skulle vara intressant att veta vad barnen gör som är så otroligt jobbig? Laga mat till dem måste vara jobbigt när man själv inte har behov av att äta
    Så kom detta med att köpa hela paketet och nej, man måste inte alls köpa hela paketet. "Paketet" tillhör en mamma och en pappa, det man ska göra är att respektera att barnen finns och stötta varandra i vardagen.

Mina erfarenheter är att kvinnor som tvingas köpa hela paketet är ofta de som sedan lämnar hela paketet.

Sedan har man ett vuxenansvar, men det är inte samma sak som att ta den andra förälderns praktiska plats.

När det gäller matlagning, det är inte alls så få som skippar en lagad middag om det inte finns barn hemma som behöver det. Dvs barn som kommer fel vecka kan generera en timmes arbete som man inte hade behövt om man var ensam vuxen.
    På samma sätt som en som träffar en man eller kvinna med barn ska respektera detta, så ska även den som träffar en man eller kvinna utan barn respektera detta.

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).