• Ess

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Pappan är rätt tydlig med vart han står i frågan. 
    Det enda kravet du kan ställa är att om han inte är hemma så får dom inte komma över, eftersom du inte är ansvarig för dem, och du vill kunna få va ifred ibland.

Jag hade inte trivts att ha det så, så jag hade letat upp ett eget boende och dumpat mannen.

• Ess
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 09:08:02 följande:
    Skulle jag föreslå att vi ska ta nycklarna från hans barn, så skulle han gå i taket. Han skulle säkert markera genom att ta mina nycklar.

Vet inte hur jag ska få honom att förstå.
    Ann Cistrus skrev 2015-02-16 09:04:00 följande:

Näe... Bättre kan du. 

Tro mig, jag har försökt typ allt! Men han lyssnar ju inte!
    Ring låssmeden och byt lås, sen kan han stå utanför och undra vad som hände.
  • Ess
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 09:10:51 följande:
    Även om han är en stor idiot i vissa fall, så är han den bästa många andra gånger.

Dessutom håller vi på att försöka bli gravida och det är den mannen jag vill ha barn med! Jag har ju sett hur han är mot sina barn under flera år. Han är en superbra pappa, men inte en fullt lika bra make alla gånger. Fast trots allt detta så är han ju mannen i mitt liv. Jag kan inte bara lämna honom - det skulle jag aldrig klara av! Jag älskar honom alldeles för mycket.
    Rent bullshit. Dumpa honom!
    Skaffar ni barn så kommer du att bli om möjligt ännu mer irriterad på hans tidigare barn. Bättre att du skaffar en kille som har samma syn på hur saker o ting ska va.
  • Ess
    Anonym (Malle) skrev 2015-02-16 18:07:04 följande:
    Inte så smart tips eftersom det är mannens hus och då har man som inflyttad sambo vare sig besittningsrätt eller rätt att byta lås.
    Aha.
    Men det förenklar saken, för då kan hon leta nytt boende och sen bara ta sina grejer och gå utan att utan att behöva bry sig om praktiska saker.
  • Ess
    Anonym (Malle) skrev 2015-02-16 18:45:39 följande:
    Läste det i inlägg 130
    Men det är inte ts som skrivit det.
  • Ess
    Anonym (Aa) skrev 2015-02-16 18:19:52 följande:
    Ja det vore bäst för alla parter Speciellt för TS man och hans barn som sedan slipper hennes jobbiga attityd.
    Han verkar inte speciellt mycket bättre.
  • Ess

Men egentligen spelar det ingen roll vem som äger huset. Ska man bo ihop så måste båda ha lika mycket att säga till om i hemmet.
    Hon kan aldrig hindra barnen från att komma dit, MEN hon kan välja att strunta i dem och bara sköta sig själv. Tex bara laga mat till sig själv osv. 
    Tycker hon det är jobbigt att han inte vill ha ett strukturerat umgänge så kan hon välja att flytta.

• Ess
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-16 18:56:05 följande:

Det här låter som en parodi/pastisch på många, många tidigare, liknande trådar.

Ja det gör det.
  • Ess
    Anonym (A) skrev 2015-02-16 19:12:54 följande:
    Jo,rent juridiskt spelar det roll vem som står som ägare av huset då den som står som ägare av huset har en del juridiska fördelar vilket den som inte står som ägare av huset inte har.

Men om man inte koncentrerar sig på den juridiska biten utan istället på att försöka komma fram till en lösning som även passar ts.

Jag tycker personligen inte att hans barn har rätt att "klampa in " hur som helst på dom veckor som deras mamma har dom.
    När det gäller att komma överens så har ägarförhållandena absolut inget med det att göra. 

Eller, tja iofs. Äger båda huset och föräldern behöver plats till sina barn och kanske inte har topplön, så kan partnern säga att gör vi inte som jag säger så säljer vi huset och flyttar isär. Sen står föräldern där med ett par barn som knappt får plats i den nya lägenheten han hade råd till.

Jag hade inte heller velat ha det som ts, det hade fått räcka med att stå ut med ungarna vv.
  • Ess
    Anonym (A) skrev 2015-02-16 20:02:50 följande:
    Det är den som äger huset samt den som flyttade in i huset först som rent juridiskt har fler fördelar än den som inte äger huset samt flyttade in där sist.

Jag tycker som sagt att dom bör komma fram till en lösning som inte bara passar honom och hans barn utan även ts.

Jag utgår ifrån att barnen är så pass stora för att kunna förstå vikten av att visa hänsyn och respekt genom att inte bara "klampa in" på dom veckorna dom bor hos sin mamma.
    Är dom gifta och inga papper skrivna, så har hon rätt till hälften av huset när/om dom går isär. Sen blir det han som får besittningsrätten eftersom han har barn. Om det nu skull bli en tvist om det.

Men som du skriver, så måste dom komma fram till något som funkar. Att skaffa barn som det ser ut nu, så är frågan om det ens håller fram tills förlossningen.
    Jag tycker inte det är förmycket begärt att höra av sig och kolla läget innan man dyker upp på fel veckor.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).