Inlägg från: Anonym (Vart oönskad.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vart oönskad.)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 08:59:33 följande:

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

Jag är ett sånt där barn som inte känt mig välkommen hos min pappa.

Jag är ledsen, men ni är en familj. Alla tillsammans är en familj. Vill du inte ingå i den kan du flytta.

Hade det vart dina barn och din gubbe klagat på dom hade du säkert sagt samma som han.
  • Anonym (Vart oönskad.)
    sextiotalist skrev 2015-02-22 10:41:18 följande:

Eller så kan pappan flytta. Även om jag gillar sambons barn jättemycket så är de inte min familj. Jag är inte en i deras familj. För oss är det inget konstigt. Vi har en bra relation ändå.

Det kan han absolut. Men barnen har inge valt att ha er som föräldrar/styvföräldrar och dom ska inte behöva känna sig ovälkomna i sitt hem.

Om du inte ser hans barn som din familj skulle du nog må bättre med en man utan barn.
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Ess skrev 2015-02-22 11:09:18 följande:

Varför känner du behovet att ha fyra föräldrar, de flesta har faktiskt bara två?

Har jag sagt att jag behöver fyra?

Jag ville inte vara hos pappa för att styvmamman tyckte illa om mig och körde med mig.
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-22 12:27:09 följande:

Körde med dig? På vilket sätt körde hon med dig? Var det vanliga sysslor hemma?

Hade du inga krav på att göra saker hemma hos din mamma?

Blir lite nyfiken.

Nej du. Jag är himla duktig på att hjälpa till. Men till skillnad från hennes barn som inte hade några krav alls, skulle jag städa, ta hand om hundarna och syskonen. Själv låg hon i soffan och sov eller skrek åt oss.

Jag är 34 år och har full koll på hur det kan vara. Sådär ska det inte behöva vara.

Men jag har förstått på senare år att hon inte mådde speciellt bra heller.
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-22 13:51:30 följande:

Vad då nej du? Jag dömde inte dig utan jag ställde bara frågor pga att det ibland kan finnas anledning till varför det är som det är i bland.

Nu säger du ju själv att hon inte mådde bra. Sen undrar jag varför din pappa inte hjälpte henne mer eller varför han inte sa något om det var sådan sne fördelning i mellan er barn?

Jag kan ibland märka att vi ställer mer krav på de gemensamma barnen som är här jämt. Det är ju också helt fel.

Bonus är ju också äldre så borde ju ha mer sysslor och mer ansvar.

Tycker inte att det din bonusmamma gjorde var okej på något vis.

Förstår att du kände som du gjorde. Synd att dom inte lyssnade på dig.

Nej du var bara ett konstaterande att det inte var därför. Inte meningen att låta så hård.

Jag hade ännu mer krav hos mamma då vi var fyra barn och hon ensam vuxen.

Pappa mådde ännu sämre och är väldigt konflikträdd så han sa inget utan vek bara ner sig. Hon bestämde allt.

Ja så ska det inte vara heller. På mammas sida hade vi också två ingifta döttrar och där var det bättre balans. Mamma köpte saker till dom om dom behövde och behandlade oss och dom lika. Ibland hårdare mot oss för att vi var hennes egna. Skillnaden idag är att jag inte har kontakt med varken pappa eller styvmamman medan mamma har kontakt med sina styvdöttrar och fortfarande har bra relationer i vuxen ålder. ( förlåt om det blev rörigt)

Men men, det var inte mig det handlade om i ts inlägg.

Det jag menar är att om man inte vill ha barn ska man inte vara i en relation med barn. Ett barn som ena stunden är omtyckt och nästa oönskat blir ett barn med ambivalent otrygg anknytning.
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 18:27:08 följande:

Klockrent! Av ngn anledning är det synd om barn som redan har två föräldrar om inte bioföräldrarnas nya vill ha den uppgiften..

Det var inte så jag menade. Hade du velat vara i en relation där du inte är önskad?
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 18:33:29 följande:

Varför tillät din pappa det i så fall? Han är ju din förälder som har ansvaret för dig.

Ja det kan man undra.

Jag märker att mina svar inte är direkt populära.

Jag kanske skulle svarat att ts får ställa ett ultimatum till sin man så han förstår att deras lediga vecka är helig och då får inga barn komma dit. Då kanske färre hade ifrågasatt allt jag skrev.

Det handlar återigen inte om mig. Det var ett exempel på hur det kan kännas att vara på andra sidan.
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 19:15:22 följande:

Fast vem har sagt att ts kör med sina styvbarn..?

Det vet jag inte.
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Ess skrev 2015-02-22 19:07:03 följande:

HaHa, då är vi två som inte ligger på populära listan.

Du skriver själv att du senare förstått att hon inte mådde bra. Det är ju fakta som din pappa måste ha vetat om redan då. Därför tycker jag att han brister i sitt ansvar både gentemot dig, och faktiskt även mot sin sambo. 

Han skulle varit lyhörd och sett att hennes mående gick ut över er barn, och sett till att gå emellan och avleda och sett till att hon inte fick en chans att irritera sig på er. Han skulle sett till att ni gjorde det ni skulle, och hade hon börjat skrika så hade han fått gå in och säga att det var han som sagt att ni inte behövde göra det eller detta, eller att han själv var på väg och skulle göra det.

Det enda som binder barn och partner samman är ju föräldern, och brister hen så faller allt.

Absolut. Jag säger inte att han gjort rätt. Han var inte frisk och han har blivit en bättre pappa än han var då. Men nej han skyddade mig inte under uppväxten heller.
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 19:31:34 följande:

Hur kommer det sig att du ändå gav din styvmamma skulden. Hon är ju inte ens din förälder..

För det var hon som behandlade mig illa.

Var vill du komma? Varför denna utfrågning?
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 20:07:56 följande:

Jag vill komma till att du lägger ett större ansvar på din styvmamma än din egen pappa.

Nej men tråden handlade väl om en bonusmamma?

Nu orkar jag verkligen inte försvara mina åsikter eller synpunkter i denna tråd något mer. Ni får tycka vad ni vill. Trodde inte det skulle bli sån utfrågning av att jag skrev vad jag tycker.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).