Inlägg från: Anonym (Nya villkor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nya villkor)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Vad jag inte riktigt kan förstå är hur bioföräldrarna kan inbilla sig att allt kommer att vara som förut för deras barn? Det är de som väljer att avsluta den familjesituation som varit grunden för barnen innan separationen. När de väljer att gå isär väljer de även att inleda ett nytt sätt att leva på för deras barn. När föräldrarna sedan väljer att inleda nya förhållanden med nya partners (eftersom de underbara ungarna och kärleken till och från dem uppenbarligen inte är tillräckligt, utan kärleken och närheten till en annan vuxen också är lika viktigt) uppstår även ytterligare nya villkor för deras barn. Varför är det så himla svårt att förstå? Vill man att barnen alltid ska komma i första hand och alltid ha fritt tillträde till ens hem får man väl välja att leva ensam med dem då? Det måste ju vara det allra lättaste för både förälder och barn?! 

• Anonym (Nya villkor)
    Kriya skrev 2015-02-24 08:01:04 följande:
    Var finns barnperspektivet i detta kyliga resonemang? Är man inte beredd att låta barnens behov av ett (eller två) genuina hem komma i första hand bör man inte skaffa en partner med barn. Man är i praktiken inte bara mamma/pappa bara varannan vecka - man är förälder hela tiden = barnen bör känna att de är efterlängtade och välkomna i båda hemmen så ofta de vill. Det är onaturligt för barn att uppleva att de är "avklippta" från en förälder bara för att det inte är avtalad umgängestid. Gillar inte alls resonemang som innebär att en partner vill ha bonusbarnen så lite som möjligt. Det är grymt mot barn. Rynkar på näsan
    Anonym (Också) skrev 2015-02-23 17:27:38 följande:
    Om man tänker som du gör så borde det vara fullkomligt förbjudet att bo vh hos ena föräldern.

Där kan man ju snacka om gäst.

Förstå hur många pappor det är som måste ha vh mot sin vilja.
    Äuhm, här läggs det fritt in tolkningar i det jag skrivit - som ju bara handlar om barnens obevekliga rätt att komma i första hand. Tycker att det är otroligt viktigt att barn har en nära relation med båda föräldrarna och tycker också att det är sorgligt när inte barn med "åldern inne" kan erbjudas växelvis boende pga att föräldrarna av olika anledningar strular till det och inte förmår att skapa sådan lösning. Det är extra sorgligt om en ny egoistisk partner ger upphov till problemen.
    Är det för att rättfärdiga ens egen skuld som man som separerad förälder gärna håller på och tuggar om att barnen alltid ska komma först osv? Det är ju de själva som misslyckats med att hålla ihop familjen (kanske för att man satsat ALLT på barnen och ALLTFÖR LITE på den vuxna relationen) och att låta barnen få bo på heltid med båda sina föräldrar. Det är alltså de som orsakat barnen den ohyggliga olyckan, sorgen och smärtan att försättas i den situationen.. Var finns barnperspektivet i det? Sedan är det så himla lätt att hitta nya syndabockar att lägga skulden på. Och så kör man med intensiv överkompensering på alla möjliga plan. I stället för att förstå att situationen är en helt annan för deras barn och att det medför nya förhållningssätt och villkor. Det är helt enkelt ett annat sätt att leva på än vad som gäller för kärnfamiljen, framför allt när föräldrarna valt att inleda nya relationer med nya partners. 

Det är ofta bioföräldrarna som gör det hela till en mycket större grej än vad det behöver vara. De projicerar gärna sina egna känslor på barnen, säkert pga skuldkänslor mm. 

Just saying! Särskåda er själva lite grann också.Vill man göra det riktigt enkelt för sig själva väljer man att leva ensam med sina barn istället. 
  • Anonym (Nya villkor)
    Ess skrev 2015-02-24 15:35:50 följande:
    Om man bortser från vissa förhållanden som inte ska hållas ihop. Så tycker jag att det är för mycket, JAG trivs inte i förhållandet, JAG är inte lycklig med min man, JAG väljer att lämna osv.
    Sedan blir det MIN PARTNER hindrar mig från att träffa mitt barn på heltid/när jag vill!
    Ja, exakt. Och det är väl inte bara förälderns/föräldrarnas nya respektive partners som gör ett aktivt val att ge sig in i relationen, det gör ju också de själva. Alltså får de lära sig att acceptera och respektera att partnern har behov av att deras barn inte kommer och går som de vill (i de fallen det är så att deras partner inte uppskattar det). 

Snacka om att vara EGO!
  • Anonym (Nya villkor)
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 16:00:12 följande:
    Du är fri att döma mig utifrån en skriven text.

Men jag skriver inte att mina ord är lag utan att vi har olika erfarenheter.

Att du väljer att tycka att jag gör fel som prioriterar mina barn före en kvinna är helt upp till dig själv.

Min syn är att jag i första hand är förälder till de barn jag valt att ta ansvar för o kan inte en ny kvinna acceptera det så är det inte en kvinna jag vill ha i mitt liv.

Du o jag är av olika åsikter o jag tänker inte försöka ändra på din syn. Fortsätt gärna leva med tron att kvinnor kommer före barnen i en mans liv.

För mig är det bara en egoistisk syn från en kvinna eller gärna en man som inte klarar att ha separata boenden.
    Var det därför du separerade från barnen mamma? För att du prioriterade era barn före henne? Eller gäller det bara alla andra kvinnor?

Hur tror du att prioriteringarna i väl fungerande kärnfamiljer ser ut? Kommer barnen alltid på första plats och blir alltid prioriterade? Eller tror du att de faktiskt regelbundet får stå tillbaka för att deras föräldrars parrelation skall få utrymme? Utan att för den sakens skull behöva känna sig bortprioriterade? Det är bara så det är, alla behöver plats och tid. Varför skulle det vara annorlunda i en nyfamilj?

Det är ju oftast för att man slutat att prioritera parrelationen som man tillslut inte har något kvar att bygga på... Företaget Familjen AB har dödat 

Jag anser för egen del inte att man nödvändigtvis är en bättre förälder för att man väljer att offra allt i livet för barnen. Vilken förebild blir man då? 
  • Anonym (Nya villkor)
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 12:06:14 följande:
    I så fall undrar jag vilkas värde som ska respekteras? För vad jag kan se i trådstarten så satte hon efter ett tag ned foten o slängde ut ungarna på halvtid o nu är det gnäll att de inte håller sig borta under mammaveckan.

Vilka andra förändringar ska man göra? Enbart tillåta besök av vänner var annan vecka o då mellan 17.00-21.00.

Som jag ser det så kom TS in i barnens liv för att begränsa deras tillvaro med pappan.

Hon till o med funderar på en separation. Något hon nog borde göra för barnens skull då hon ändå uppvisar att hon inte vill ha med dem att göra.

Som jag skrev tidigare. En gökunge.
    Dessutom bygger du ditt agerande på dina egna erfarenheter, och har svårt att separera det från andra situationer. Kallas projicering, något som otaliga separerade föräldrar sysslar med. Helt i onödan.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).