Inlägg från: Anonym (Ester) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ester)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (Vad?) skrev 2015-02-16 10:45:51 följande:

Du håller ju med henne! Du anser att hans barn ska RINGA innan de kommer HEM! Du anser att barnen ska vara hos mamman under mammaveckorna. PAPPAN ÄR PAPPA DYGNET RUNT - ALLA DAGAR OM ÅRET!

Tror du får lära dig att detta är ett forum där man får ha olika åsikter, det du tycker är rätt är fel för någon annan.

Sambons barn får inte ta med nycklen härifrån till sin mamma, den lämnas här vid byte. Och eftersom sambon jobbar kväll när hans inte har barn här och jag har sagt ifrån ansvaret för barnet så är det så att mammavecka är mammavecka då är det där man är.
  • Anonym (Ester)
    Anonym (Gg) skrev 2015-02-16 12:08:44 följande:

Man undrar hur kärnfamiljer gör med sina barn? Får dom komma o gå osv?? Eller ska dom också meddela o fråga om man FÅR komma hem!?!?!?!?

Fattar inte o kommer aldrig fatta hur man kan agera så. För mig är det bara självklart att barnen får komma. Usch, blir ledsen. Tänk vilken ångest att behöva ringa o fråga om man får komma hem. Nej snälla, det är barn vi pratar om.

Skillnaden med kärnfamiljer och bonusfamiljer är väl ganska uppenbar, barnen i kärnfamiljer har ETT hem att gå till och bonusbarn har TVÅ.

Tycker inte det är ett dugg konstigt att man hör av sig till det hem där man inte är väntad. Räknar man med att barnet är hos den andra föräldern så planerar man livet därefter också.
  • Anonym (Ester)

TS !! Är din sambo hemma när barnen dyker upp?? Är han det så låt honom fixa allt, mat, eventuellt skjutsade. Sätt dig vid tvn och ta det lugnt bara. Räcker inte maten ja då får han väl åka och handla.

Är han inte hemma tycker jag att du har all rätt att kräva att barnen hör av sig. Räcker bara maten till dig ja då får väl barnen fixa något själv eller sticka till mamman och käka.

Har du lovat att hjälpa honom med barnen?

Jag har frånsagt mig ansvaret för sambons barn, så på mammaveckan när sambon jobbar kväll är det hos mamman barnet får vara. Naturligtvis är frågan fri för barnet att fråga om han får komma men han får ta att det kan bli nej.

• Anonym (Ester)
    Lavish skrev 2015-02-16 19:04:56 följande:

Men hur tänker du? Självklart ska barnen vara välkomna i sitt eget hem? Hur kan du anse att din rätt att vara ostörd där går före deras rätt att ens få vistas i sitt hem? 

Du borde aldrig ha flyttat ihop med någon som har barn sen innan med din inställning. Barnen ingår i paketet. 

Och i ts paket ingick inga barn och lite önskan om en fungerande vardag utan spring, men det paketet räknas kanske inte?
  • Anonym (Ester)

Men om man som bonusmamma frånsagt sig allt ansvar för barnet och pappan inte är hemma dom veckor barnet är hos mamman. Hur gör man då?

• Anonym (Ester)
    Anonym (pop) skrev 2015-02-18 13:26:36 följande:

Då får man se det som att man lämnar barnen ensamma hemma om man lämnar de hos en vuxen som inte tar på sig ansvaret för barnen.

Är barnen så pass gamla och mogna att föräldern skulle lämna de ensamma hemma även om bonusföräldern inte existerade så är det okej att lämna dem. Men då kan föräldern föräldern inte förvänta sig något av bonusföräldern. Är barnen dock för små för att lämnas ensamma hemma så måste föräldern givetvis hitta på någon annan lösning.

Men hur man än vänder på det så blir det ju ett ansvar känner jag. Låt säga att barnet har med sig en kompis och dom drar igång ett storgräl mellan sig. Nog måste man väl ändå ingripa då? Eller ska man bara skita i dom?
  • Anonym (Ester)
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 12:24:12 följande:

För att bonusmammor oftast har snedvridna vaneföreställningar.

Tror att de ska kunna ha drömlivet med drömprinsen utan att fatta att de alltid kommer att komma i 3:e hand.

Väljer man en förälder så ska man också anpassa sig till den familjen man

*besöker*. inte komma o gnälla om allt.

Barnens bästa först...alltid!.

En man eller kvinna som väljer att se sin partner som någon som kommer i 3dje ( vem som nu kommer i 2a hand fattar jag ej, exet kanske?) är för mig en patetisk människa. Alla i en familj kommer först, alla ska lyssnas på.
  • Anonym (Ester)
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-19 12:16:19 följande:

Tycker det är tragiskt!

Tänk om en kärnfamilj skulle resonera likadant och låta barnen stanna hos kompisen nån timma extra för att mamma och pappa vill vara i fred. Nä man är mamma och pappa dygnet runt och inte enbart på mamma eller pappa veckorna. Har vi planerat in att få gäster så är våra barn gemensamma eller bonusbarn välkomna oavsett. Finns det hjärterum finns det stjärterum

Man kan inte jämföra kärnfamiljer och bonusfamiljer!!
  • Anonym (Ester)
    BioBonus skrev 2015-02-19 13:49:14 följande:

Det är oftast mammor som lever i villfarelsen att de ska ha någon form av pallplats kvar även efter skilsmässan och nytt giftermål. Brukar sällan vara särskilt stabila och vettiga kvinnor dock :) 

Jodå tack den erfarenheten har jag fått. Ego är ett mycket litet ord för att beskriva sambons ex
  • Anonym (Ester)
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 18:52:31 följande:

Nej, jag är ingen bitter biomamma, Tvärtom

Jag lever i en lycklig kärnfamilj.

Dock både ser o läser jag om bonusmammor som borde veta bättre.

Ja, kanske jag har fel...4:e plats är ju närmare sanningen om man har djur.

Och om du lever i en kärnfamilj vad i hela världen ger dig rätten att vara så elak mot människor som lever i en situation som du inte har en aning om hur den är??

Och naturligtvis finns det bara perfekta biomammor i din värld?
  • Anonym (Ester)
    Gung Ho skrev 2015-02-21 16:20:18 följande:

Du och din man ser helt enkelt olika på vilka som tillhör familjen. Han räknar naturligtvis in sina barn, du gör det inte.

Jag håller med din man, jag skulle aldrig bli tillsammans med ngn som inte köper hela paketet, inkl mitt barn. Mitt barn kommer självklart alltid få komma och gå som han vill i SITT hem!

Det är ju dock upp till dig hur du lever ditt liv. Det är bara att flytta om det inte passar!

Detta paket gäller tydligen bara från ett håll inte två. Ska en bonusförälder bara anpassa sig efter "paketet "? Och vartefter "paketet " förändras så ska bonusföräldern bara anpassa sig inte ha nåt att säga till om.

I mitt "paket " ingick att sambon själv får ta ansvar för sitt barn och passade inte det så var han välkommen att flytta ut. Och eftersom han jobbar kväll när hans barn inte är här, så får han hålla sig hos sin mamma på hennes vecka.
  • Anonym (Ester)
    Ess skrev 2015-02-23 16:42:08 följande:

Vv är deras hem hos pappan, och vv hos mamman. Dom får helt enkelt slappna av i det hemmet där som ska va. Klarar dom inte det så kanske vv inte är något för dem, utan de ska bo fast på ett ställe och åka till den andra vh.

Flyttar man ihop med någon får man inse att den personen inte ser barnen på samma sätt som en förälder och är beroende av att ha lite framförhållning på vad som händer. Även ha chansen att säga nej till barnen om inte deras förälder är hemma.

Angående sista raden så är det ett av skälen till att vi kör strikt VV. Sambon jobbar sent och då får barnet vara hos sin mamma på hennes veckor.
  • Anonym (Ester)
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 12:51:05 följande:
    Min upplevelse är den motsatta, som bonusmamma gör du alltid fel oberoende hur då gör och det är väldigt otacksamt. Som bonuspappa behöver du inte göra så mycket för att vara en bra bonusförälder. Mamman gör ändå det mest i huset och det som har med barnen att göra...räcker att du kanske spelar lite fotboll med ungarna så är du en hyvens bonuspappa...Ja och så ska u betala såklart.
    Håller med!!!!!
  • Anonym (Ester)
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 11:02:23 följande:

I princip, ja.

Jag vill poängtera att den nya partnern inte alls behöver bli en extraförälder. Däremot får den välja mellan två saker. Antingen flytta in med de förutsättningar som är givna på förhand eller att inte flytta in alls.

Som jag skrev tidigare i tråden så har vi kommit ur medeltiden där man behövde leva i par för att överleva. Det behöver vi inte i dag. Båda vuxna parter i ett förhållande ska vara tillräckligt oberoende att de klarar ett eget leverne.

Men eftersom du har svårt att se barns behov så sätt dig in i deras situation. De föds helt utan val för att två personer vill det. Dessa två personer är sedan deras viktigaste del i tillvaron. Rätt vad det är så kommer dessa två på att de inte alls vill leva tillsammans längre och separerar. Redan där straffas barnen genom att deras trygghet förstörs.nu förstörs den inte alls för alla. Min blev bättre av att en narkoman försvann o mina barn slapp en förälder som var likvärdig med Peggy Bundy.

Barnen får en ny form av boende beroende på vad föräldrarna bestämmer. I TS fall o även i mitt så var det 100% hos en förälder.

Sedan kommer en ny person in i familjen. Ännu en förändring de aldrig bett om. I detta fall en person som inte alls vill ha det livet som erbjuds. Men denna person väljer lik förbannat att flytta in och efter ett tag så vill hon inte ha barnen där, 100%. När hon ställt kraven som barnens far, ryggradslöst går med på så blir det VV boende.

Hur tror du att barnen tänker då? Om du själv inte kan räkna ut det så kan jag berätta att det de känner är att ingen vill ha dem längre.

Så med vilken rätt anser du dig ha att straffa barn som inte gjort ett skit mer än att födas? Nu tänker jag föra in lite könsdebatt i det hela. Vi är få män som frivilligt tar det ansvar som TS man en gång gjorde. Det vanliga är att det är en man som kommer in i en familj och i de fall jag känner till så har han åkt ut ur den nya familjen fortare än kvickt om han inte köpt paketet när han hört orden i stil med: Jag är mamma.

Så en bonusförälder ska bara ge aldrig få något??

När jag flyttade ihop med min sambo så fanns inte ordet NEJ i hans barns ordlista. Enligt min sambo var det helt okej att hans barn bestämde tvprogram, mat, när och hur kompisar kommer och gick. Jag jobbar natt ibland och när kompisar börjar drälla in vid 9 tiden på morgonen när man nyss somna fick jag nog. Och ja jag gjorde det du anser vara fel, jag ställde krav. Att inga kompisar kommer klockan 9 på morgonennär någon jobbat natt, alla får bestämma mat och tvprogram. Annars kunde han ta sitt och flytta.
  • Anonym (Ester)
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 23:11:39 följande:

O när du läser bibeln så har du svans samt hort?

Så klart.. Är du dum på riktigt? Så du anser att det är okej att låta ett barn styra hemme? Att man inte ska få sova mer än 2 timmar när man jobbat natt?

Stackars stackars kvinna som bor med dig
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).