• Ess

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

nymedlem skrev 2015-02-16 20:54:07 följande:
    Ja men om mannen/pappan försvinner så kanske man inte vill leva ensam resten av sitt liv när man endast är 30 år?!

Tror det funkar bättre i nyfamiljer om båda har barn?!
    Jag tror också det funkar bättre om båda har barn, och gärna i samma åldersspann.
  • Ess
    FannyN skrev 2015-02-16 21:57:14 följande:
    Det är väl inte säkert. Det gäller att ha självinsikt tycker jag. Jag vill inte ha bonusbarn utan bara min egna och därmed går män med barn bort.
    Nej det blir för ensidigt, det blir inget ta och ge. Det är lättare om båda har barn i samma ålder, för då är båda på ungefär samma våglängd och plats i livet.
    Ska den ena föräldern iväg en kväll, så är den andra ändå troligen hemma med sitt barn och kan utan större problem även ta det andra den kvällen.
  • Ess
    Linnez skrev 2015-02-17 20:00:13 följande:

Du ha skrivit att två barn är 14 och 16 år. dessa barn går inte under åldern för spikade scheman på vart de ska bo, det är barn upp till 12 som gör det. Enklast är väl att de hör av sig innan. 

Det är helt upp till föräldrarna att avgöra, om det ska följas schema eller inte.
    Kommer inte föräldrarna överens så måste det finnas ett schema, det följs då tills barnen fyller 18.
  • Ess
    Anonym (g) skrev 2015-02-18 14:51:26 följande:
    Det är ju överhuvudtaget inte vad vi diskuterar. Vi, i alla fall jag, talar om att det är vanligt förekommande att bonusmammor inte vill att barnen ska prata med biomamman i telefonen eller på andra sätt när barnen är hos pappan. Exakt hur vanligt det är vet jag ännu inte, men att det är vanligt vet jag och att det förekommer i otaliga fall vet jag. 
    Jag vet faktiskt ingen som har något emot om mamman ringer barnet, speciellt inte om barnet har egen telefon.
    Problemen uppstår när mamman ringer 15 gånger på hemtelefonen under en kväll, för att komma med dumma och onödiga pekpinnar till pappan, allt för att dra igång ett bråk mao.
    Visst, det går att byta nummer, eller stänga av signalen. Men ska det verkligen behövas...............
  • Ess
    Anonym (MM) skrev 2015-02-18 16:16:08 följande:
    Varför skulle barnet ta skada av att vara hos sin andra förälder den vecka det är planerat att han eller hon ska vara där? Varför tycke du att man är en idiot som anser att det är det bästa för barnet med en fast punkt i tillvaron? Den veckan det är menat man är  hos mamman vet man att man är där och tvärtom då man är hos pappa. Jag anser det vara en trygghet i livet med fasta och klara rutiner och något som är viktigt för barn. Inte att springa till mamma så fort de bär emot hos pappa  eller till mamma om maten inte passar hos pappa osv...

Jag anser att det är viktigt att lära barn bete sig och vara en bra medmänniska. Att följa regler och rutiner. Även fast man är förälder har man ett eget liv med egna planer och saker inbokade. Man är inte på givakt hemma utifall att ens barn skulle behaga komma förbi när det ändå är tänkt barnet ska vara hos mamman. Viktigt är också att lära barn att de inte är världens medelpunkt som allt kretsar kring utan att även kunna respektera andra människor och deras åsikter. Om TS inte trivs, känner sig obekväm med att ha barnen springandes hos sig stup i kvarten även då det inte är pappans vecka så självklart ska hon bli lyssnad på. Hon är en del i familjen, som har lika stor betydelse och vikt som någon annan. Hon kanske är väldigt trevlig bonusmamma den veckan barnen är hos dem men behöver den andra för att lada batterierna och få tid med mannen för att orka den veckan "främlingarna" kommer och hälsar på. Det handlar om att ha en balans i att ge och ta. Och inte att den som flyttar in i en barnfamilj ska utplåna sig själv och bli en osynlig gestalt i huset som på nåder få bo där, så läge man gör det som förväntas av en och inte har egna åsikter....

För min egen del ser jag en partners barn precis lika främmande och utomstående i min familj som hans föräldrar och vänner. Att umgås under normala omständigheter är självklart ok men att tvingas umgås med människor som inte tillhör ens familj och ha dem runt mig flera dygn i sträck - DET är tungt. Jag anser faktiskt att man borde få erkännande för det tunga jobbet. Om inte annat så rätten att få kunna känna sig hemma och avslappnad i sitt hem åtminstone några dagar i månaden, att man då har en frizon utan barn som för liv och tar tid och energi. Och bara stör med sin blotta existens.
    Håller med dig. Att höra av sig och kolla läget är inte för mycket begärt. Speciellt inte när partner och barn inte har den nära självklara relationen som en förälder har.
  • Ess
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-19 12:16:19 följande:
    Tycker det är tragiskt!

Tänk om en kärnfamilj skulle resonera likadant och låta barnen stanna hos kompisen nån timma extra för att mamma och pappa vill vara i fred. Nä man är mamma och pappa dygnet runt och inte enbart på mamma eller pappa veckorna. Har vi planerat in att få gäster så är våra barn gemensamma eller bonusbarn välkomna oavsett. Finns det hjärterum finns det stjärterum
    Är kompisen eller dess förälder, även förälder åt ditt barn??

En partner är dessutom inte familj med barnet, och det är inte självklart att hen vill ställa upp som barnvakt om barnet kommer när inte föräldern är hemma.
  • Ess
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-19 14:29:54 följande:
    Tredje hand? Barnen först och sen bioföräldern?

Snarare biomammor som inbillar sig att bonusmamman ser det som en ära att få deras odrägliga ungar på halsen..

Väljer man att skaffa barn ska man inte pracka på dom på stackars ovetande utan själv ta ansvar för dom..
  • Ess
    Anonym (E) skrev 2015-02-19 15:35:42 följande:
    Tänk dig in i barnens situation - hur tror du att de uppfattar dig när du säger att du bara kan med att träffa dem max varannan vecka? Speciellt med tanke på att det var du som valde att ha dem och deras pappa i ditt liv, inte de som valde att ha dig i sitt liv.
    Det är väl inget konstigt med det. Lika lite som jag skulle slita upp dörren när dom var på sitt rum, lika lite skulle dom bara klampa in oväntade genom ytterdörren.
  • Ess
    Superpappa skrev 2015-02-19 17:50:21 följande:

Fy fan vilka vidriga föräldrar många av er här, är.
    Och alla styvföräldrar som håller med trådstartaren. Kräks

Vad mig anbelangar så kan föräldern behålla sina barn för sig själv, jag vill nämligen inte ha dem.
    Varför skulle dom då komma om deras pappa inte var hemma?
  • Ess
    Superpappa skrev 2015-02-19 18:04:45 följande:
    You are nasty. Kräks
    Att behöva dras med andras ungar är betydligt värre.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).