Inlägg från: Påven Johanna |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Brumma skrev 2015-02-20 09:26:46 följande:
    Hon kan inte ta sig hit utan att ngn hämtar henne.
    Okej. Men det hindrar ju inte att det går att träna ändå. Någon hämtar henne, men lämnar henne sedan hemma ensam för att göra annat ett tag. Så går det ju att vänja sig vid att vara själv i huset eller hur ni nu bor. Det kan ju vara en sak att prata om i alla fall?
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-20 09:29:54 följande:
    Vi bor två timmars bilväg från mamman, skolan och vänner. Hon har ingen önskan av att vara här ensam eftersom det är så isolerat. Om hon, när hon blir äldre, känner att hon vill vara här mer så får hon gärna det. Vi hade allra helst sett att hon bodde här på heltid och då hade hon haft skolskjuts tex så hon kunnat komma hem efter skolan.
    Fast det kan man ju förstå att hon inte vill. Bo isolerat och långt från vänner brukar ju inte vara så poppis i tonåren och för en del människor: aldrig. Jag skulle inte palla att bo så en kvart. No offense intended.

Så hon kan vara ensam hemma hos mamman i alla fall då?
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-20 09:31:47 följande:
    Om det skulle bli aktuellt att hon skulle vilja åka hit även om vi inte är hemma så tar vi det då. Men det finns ingen anledning för henne att vara här ensam.

anledningen till att hon kommer hit är för att träffa oss. Är vi inte här försvinner den anledningen.
    Jag förstår. Det är kanske det som är en del av skillnaden mellan våra olika förutsättningar då. Våra ungar kommer förstås hit för att träffa oss, men de kommer inte enbart hem av det skälet, de kommer främst hit för att de bor här. Jag träffar gärna min man, men jag kommer ju hem även när han inte är hemma eftersom jag bor här. Även om jag och maken inte är hemma så har de rum, grejer och stora delar av sina liv här. De kommer för att de vill vara just här just då, och det har inte alltid med oss vuxna att göra. Det har med dem själva att göra, och för oss känns det bra att de kan tillfredsställa sina egna behov av att själva styra upp sin vardag på det sätt de önskar. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Också) skrev 2015-02-20 10:08:21 följande:

Om man har ett barn eller flera som är van att ringa före ankomst som har vh eller vv boende på vilket sätt skadar detta barnen?

Det skadar väll barnen minst lika mkt sådana fall att ha ett umgängesschema överhuvudtaget?

jag tänker varför är familjerätt så noga med umgänges schema för om det nu anses vara skadligt för barnen att inte få komma och gå som dom vill?

Bara en tanke?

Varför ses detta som så viktigt för?

Ja, det är väl långt ifrån optimalt för barn och ungdomar att ha ett umgängesschema. I alla fall om schemat finns för att föräldrarna har samarbetssvårigheter, då lider väldigt ofta barnen av att det funkar dåligt mellan föräldrarna. Men de lider mindre av schemat, tror jag, än de skulle gjort av ständiga konflikter mellan föräldrarna. Så i sådana fall är förmodligen strikta regler för umgänge att föredra. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Också) skrev 2015-02-21 19:11:01 följande:
    Exakt!

Sen träffar han/hon en annan bonusförälder sim också tycker lite på sidan av vägen efter något år och de har hunnit köpa lgh eller hus och så fortsätter livet. Inte konstigt att det är så många som separerar om man ska kasta ut varandra så fort man inte tänker och gör som den andre vill.

En gång i mitt liv var jag sambo med en person som gjorde allt jag bad om och tyckte allt jag sa och gjorde var toppen.

Detta beteende uppdagades efter ca fem år vi fick sju år tillsammans och det var de jävligaste två år i mitt liv.

Jätte jobbigt att leva med ett mähä.

Det är inte kärlek.
    Tog det dig fem år att upptäcka att han gjorde allt du bad om och tyckte att allt du sa och gjorde var toppen? Det var ju lyhört av dig.
  • Påven Johanna
    Anonym (B) skrev 2015-02-22 10:21:57 följande:

Jag ser absolut inte det konstiga i att höra av sig innan man vill komma till pappa när det är "mammavecka" eller vise versa.

Det är väl inte så konstigt att man kanske har planer eller helt enkelt bara vill andas ut och ta det lugnt, om barnet är planerat att vara hos den andra föräldern.

För mig skulle det vara självklart att barnen får höra av sig först och kolla läget. Nu tror jag inte att vi kommer ha det "problemet" när barnen blir större. Mitt barn bor här på heltid och mitt bonusbarns mamma bor 8 mil bort. Så bonusen dyker nog inte upp bara sådär, iaf inte i nuläget.

För mig är det självklart att de hör av sig om de vill komma hem när de inte är väntade. Samma sak gäller om de planerar att inte komma hit när de är väntade.

Var gör ni av ditt heltidsbarn om det är så att din man vill andas ut och ta det lugnt någon vecka i taget då?
  • Påven Johanna
    sextiotalist skrev 2015-02-22 10:43:47 följande:
    Fördomsfull som jag är så är jag säker på att ts tar hela ansvaret över sina barn och 90% av ansvaret över hans barn
    Men även om det är så så bor ju hennes barn med henne och hennes man på heltid. Det begränsar ju möjligheterna för hennes man att strosa runt naken och att ligga med ts i samtliga rum i bostaden precis när andan faller på. 

Även om ts tar fullständigt ansvar för allt så lever ju ändå mannen med hennes barn ständigt närvarande, och det är för många kvinnor i motsvarande situation ett problem. 

Nog får man väl vara nyfiken på hur en kvinna som den jag citerade ser på om situationen plötsligt skulle vara den att mannen krävde eller önskade sig ganska mycket tid utan hennes barn. 
  • Påven Johanna
    Ess skrev 2015-02-22 11:06:54 följande:
    Då hade hon fått väcka frågan med deras pappa om dom skulle börja bo vv istället för heltid.
    Vägrar pappan så har sambon valet att stå ut eller gå vidare.

Nu gäller ju inte frågeställningen alls att barnen skulle sluta komma helt eller gå ner till vh.
    Den handlar om att hålla kvar vv, och inte hatta hit och dit.
    Ja, vi får se vad hon säger. Om hon nu får tillfälle att svara. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Också) skrev 2015-02-22 11:09:38 följande:
    Så spydig! Som vanligt!

Det kan hända fast kanske inte i din perfekta värld att folk förändras. Har du hört talas om det?

Vi var 16 år när vi träffades han 18 år. Det hann och hända mycket i personligheterna och annat runt om under dessa år.
    Jag tyckte att det var oerhört lustigt uttryckt. Men var ni så unga så är det ju mer förståeligt förstås. I den här tråden och andra tycker mig absolut se att du behållit mycket av, låt oss kalla det för fräschören hos, en tonårings sätt att resonera på. 

Hur gammal är du förresten? 
  • Påven Johanna
    Anonym (B) skrev 2015-02-22 11:25:18 följande:
    Jag brukar låsa in henne i ett rum nere i källaren när han behöver andas lite, eller kanske inte.

Jag trodde tråden handlade om när barnen bor växelvis och det var precis det jag svarade på.

Hans barn hade mer än gärna också fått bo här på heltid men det kommer förmodligen aldrig att hända om inte mamman går med på det när han blir äldre, vilket inte är så troligt.

Eftersom att vi har ett barn här på heltid, så är det ju nåt vi planerar efter. Hade hon inte bott här på heltid så hade vi planerat efter det. Ska vi göra något så skaffar vi barnvakt åt mitt barn. Hon är bara hos sin pappa max 1 gång/månad. Vi är aldrig planerat barnlediga så att säga. Nåt av barnen är alltid här.

Du behöver inte försöka måla upp det som att jag gör skillnad för att det handlar om mitt barn, för det gör jag inte. Hade hon bott växelvis så hade hon också fått höra av sig om hon ville komma hit på pappaveckan. Inte svårare än så.
    Jag har inte målat upp något, jag ställde en fråga. 
  • Påven Johanna
    Anonym (B) skrev 2015-02-22 11:34:25 följande:
    Men alltså varför antar du att det är ett problem för min man att mitt barn bor här på heltid? Du vet ju ingenting om vår situation eller vad min man för person? Han är en underbar bonuspappa till mitt barn och tar en hel del ansvar för henne. Vilket var något han själv föreslog för annars hade vi inte kunnat flytta ihop. Jag förstår inte varför du är så spydig mot mig (om mig) i dina inlägg. Har jag skrivit att min man vill gå runt naken hemma eller ligga med mig i varje rum? Är det alltså så alla bonusföräldrar resonerar? För varken jag eller min man resonerar så.

Hade hans barn bott här på heltid så hade jag inte haft några problem med att ta ansvar över honom också om det behövdes.

Det enda jag skrev i mitt inlägg är att jag vill att de (barnen) i plural, alltså mitt barn också, hör av sig om de vill komma hit när de inte är väntade att göra det.
    Jag använde dig och ditt inlägg för att peka på något som många andra i den här tråden har talat om och argumenterat kring. 

Jag antar inte alls att din man tycker att det är ett problem att ditt barn bor på heltid. Det är mycket sällan som män har problem med det, att ha problem med partnerns barn är ett väldigt kvinnodominerat område. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Också) skrev 2015-02-22 11:36:12 följande:
    Jag resonerar precis som det som passar vår familj. Utan att vara spydig o hoppa på andra som ej tycker som jag. Kommer det däremot in folk som bland annat du som ska visa med hela handen och på ett formellt sätt och ett spydigt sätt deklarera för oss andra hur fel vi har så blir jag förbannad.

Du uttrycker dig som om du vore så himla mycket bättre än alla andra. Var det det är helt upp till dig men sluta klassa ner oss andra.

Jag är runt 40, gift sedan många år tillbaka, mamma och min man är pappa till mina barn, utbildad och ett skapligt bra betalt heltidsjobb, bor i hus som min man och jag ritat tillsammans och äger lika mycket.
    Uppfattar du mitt sätt att uttrycka mig på som formellt så är det förmodligen du som tycker att jag är "så himla mycket bättre än andra". 
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-22 20:34:40 följande:
    Vet att du inte brukar ta åt dig detta när ngn säger det men du kan faktiskt ha en ganska nedlåtande "lilla du - jag är SÅ mycket bättre än ni och vet preeeeciiis hur allt ska vara" ton... I den här tråden verkar den lysa igenom flera gånger.

Det är på intet sätt ett "formellt sätt" (vilket jag inte heller uppfattade det som att Anonym-också försökte förmedla). Formellt språk kommer jag i kontakt med dagligen i mitt arbete och det har ingen "jag ser ner på dig" ton (har den det så frångår skribenten sin afgärsmässiga roll och försöker skriva läsaren på näsan. I mitt yrke kommer man inte så långt på det sättet eftersom det uppfattas som om personen är en besserwisser och har svårt att samarbeta)

Du vet sedan tidigare att jag uppfattat dig på ett sätt som du uttryckt att du inte menar. . Kanske är det så att du faktiskt uppfattas på ett annat sätt än du har för avsikt?

Detta är inte ngt påhopp på dig utan en påpekan om att du har en relativt tråkig och nedlåtande ton mot många som inte tycker som du. Lite tråkigt eftersom du ofta är en bra "motspelare" i diskussionen. Men det börjar bli lite trist att läsa dina påhopp..

Avslutar med den där smileyn ;)
    Jag skriver på det sätt jag gör och den som anser att det bryter mot någon av forumets regler får anmäla inlägget.

Det är inte jag som påstått att jag använder ett formellt språk, så diskussionen om distinktionen mellan vanligt och korrekt språkbruk och formell svenska får du ta med Anonym (också). 
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-24 11:52:36 följande:
    Nej. Anonym (också) skrev inte att du hade ett formellt språk.

Hon skrev "Du uttrycker dig som om du vore så himla mycket bättre än alla andra. Var det det är helt upp till dig men sluta klassa ner oss andra.".

Det är inte samma sak som formellt språkbruk (Vilket var vad jag påpekade).

Det är ju själva tonen i dina inlägg hon ifrågasätter. Att du tolkar det som att hon tycker du skriver för formellt visar ju att du har svårt att ta åt dig vad folk menar.

Man kan vara spydig utan att bryta reglerna. Men jag tolkar det som att så länge inget av dina inlägg tas bort så anser du att du får vara hur spydig som helst? Du vet nog lika väl som jag att det tyvärr tillåts ganska extrema påhopp innan ngt plockas bort. Det rättfärdigar för den skull inte att vara nedlåtande mot människor för att de är av en annan åsikt än du.
    "Kommer det däremot in folk som bland annat du som ska visa med hela handen och på ett formellt sätt och ett spydigt sätt deklarera för oss andra hur fel vi har så blir jag förbannad."

Som sagt, du får anmäla mina inlägg om och när du anser att de bryter mot Familjelivs regler och inte bara mot hur du anser att de bör vara skrivna. Resten får du diskutera med Anonym (också) - det ger dig säkert mer att göra det. 
  • Påven Johanna
    Ann Cistrus skrev 2015-02-24 12:25:31 följande:
    Påven Johanna skrev 2015-02-24 11:56:55 följande:
    "Kommer det däremot in folk som bland annat du som ska visa med hela handen och på ett formellt sätt och ett spydigt sätt deklarera för oss andra hur fel vi har så blir jag förbannad."

Som sagt, du får anmäla mina inlägg om och när du anser att de bryter mot Familjelivs regler och inte bara mot hur du anser att de bör vara skrivna. Resten får du diskutera med Anonym (också) - det ger dig säkert mer att göra det. 

Jag måste säga att jag håller med Brumma här. Om du, Påven Johanna, är intresserad av att vidga folks vyer, att kanske överväga förslag du kommer med (för du har en hel del vettigt att komma med, i mitt tycke) så bör du nog fundera över ditt sätt att uttrycka dig. 
    Försökte svara dig privat eftersom diskussionen om mig får anses vara totalt off topic men du har visst någon inställning som inte medger privata meddelanden. Hur som helst så blir svaret till dig detsamma som till Brumma. 
  • Påven Johanna
    nymedlem skrev 2015-02-24 18:03:15 följande:
    För min egen del är det precis tvärtom.

Sedan jag fick barn har jag och aldrig och kommer aldrig välja en barnfr partner!

Barnfria har ingen aning om vad det innebär att vara förälder, vilket ansvar man har, att barnets behov alltid går först (vid behov) o.s.v.

Fattar inte varför föräldrar väljer barnfria partners?
    Jag gallrade också utan prut bort män utan barn under tiden som jag var öppen för att träffa en ny partner. Jag valde bort män med konstiga ex också, och män som inte hade samma grundläggande värderingar angående barn och omsorg om barn (och nyfamiljslivet) som jag själv har.
  • Påven Johanna
    Anonym (MM) skrev 2015-02-24 18:07:13 följande:
    Vilken kvinna ser sin mans barn sedan tidigare som något annat än besvär? Ja det finns undantag men de flesta anser att det är en börda - och det med all rätt!
    Min mans barn är fantastiska och jag har aldrig under alla våra år tillsammans upplevt att de varit till besvär. Tvärtom tycker jag att de har varit och är härliga förebilder för mina egna ungar, samt att de berikar mitt eget liv på alla möjliga sätt. Hjärta
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).