Brumma skrev 2015-02-20 10:33:29 följande:
Umgängesschema genom familjerätten eller genom dom är ju när föräldrarna inte kommer överens. Annars behövs det ju inte.
Det jag menar är att det finns så ganska många som har ett så kallat umgänges schema.
Det är för föräldrar och barn som inte kan komma överens om umgängestider såklart men det jag menar (långsökt i och för sig) är att familjerätt hjälper familjer med detta pga att de ser tyngden av att barn behöver ha umgängestider och stabilitet. De behöver ett umgänge med båda föräldrarna samt stabilitet i tider.
Om jag förstått det hela rätt.
Anses det som trauma för barn att inte kunna komma när som helst i mellan de två hemmen så förstår jag inte varför man förespråkar och ser det viktiga med umgänges schema?
Att öppna dörren helt kan ju i tokiga fall (inte så vanliga kanske?) innebära att ett barn blir kvar hos den föräldern som vill ha mest umgänge.
Vi har som sagt som jag säkert skrivit 60 gånger i denna tråd valt att ha kvar bestämda umgänges veckor trots att bonus ej är Pytte liten. Vi gör det dels för att få träffa bonus och dels för att bonus ska få träffa mamman.
Vi har då riktmärke på hur och när och var.
Sen att det kan bli ändringar självklart men då ringer man och frågar om det funkar.
Vi har fler barn och mkt med både fritid och jobb så då kan vi planera bort bonus aktiviteter och skjutsande hit och dit på mammans umgängestid.