• Anonym (....)

Lunginflammation - frågor

Har blivit konstaterat att det är lunginflammation jag har.

Har nu några frågor kring det...

Jag har fått penicillin och undrar hur lång tid det tar innan det börjar verka? 
    Är så vansinnigt trött och blir andfådd bara jag går några meter, hur länge kommer det vara så?
    Har inte så bra aptit just nu, är det normalt? 
    När, efter en lunginflammation, kan man börja träna igen?

• Svar på tråden Lunginflammation - frågor
  • Anonym (Krya på dig!)
    Anonym (....) skrev 2015-02-16 12:15:42 följande:

Har blivit konstaterat att det är lunginflammation jag har.

Har nu några frågor kring det...

Jag har fått penicillin och undrar hur lång tid det tar innan det börjar verka? 
    Är så vansinnigt trött och blir andfådd bara jag går några meter, hur länge kommer det vara så?
    Har inte så bra aptit just nu, är det normalt? 
    När, efter en lunginflammation, kan man börja träna igen?

Det börjar verka ganska omgående men jag antar att du menar när du börjar känna av verkan? Det är svårt att säga säkert men ett par dagar kanske.

Du kommer vara trött åtminstone hela PC-kuren men den förlamande tröttheten släpper troligen om 4-5 dagar

Aptiten brukar inte vara på topp vid sjukdom. Det är helt i sin ordning och mat är inte det viktigaste just nu. Drick och vila ordentligt, det är A och O. Aptiten kommer när den kommer!

Du bör vänta tills du känner dig helt återställd vilket kan ta upp till 2-3 veckor. Viktigt att du verkligen känner efter när du börjar träna - ta inte ut dig. Även om PC-kuren är avslutade och bakterierna är döda så blir du inte frisk pang bom. Låt det ta sin tid i stället för att börja för tidigt och få ett längre sjukdomsförlopp!
  • Anonym (....)

Tack för ditt svar!
    Det jobbiga nu är att jag har barnvakt till barnen idag, men vet inte hur det blir imorgon och jag är ju så fruktansvärt trött och hängig. 

• Hanna Panna

Jag hade lunginflammation för några år sedan. Jag blev piggare nästan direkt när jag fick rätt penicillin och dropp (var uttorkad). Däremot tog det lång tid innan jag kände mig återställd. Den värsta andfåddheten försvann efter ungefär 1 1/2 månad, men någon träning var det inte tal om förren efter ca 3 mån.

• Anonym (....)
    Hanna Panna skrev 2015-02-16 14:17:44 följande:

Jag hade lunginflammation för några år sedan. Jag blev piggare nästan direkt när jag fick rätt penicillin och dropp (var uttorkad). Däremot tog det lång tid innan jag kände mig återställd. Den värsta andfåddheten försvann efter ungefär 1 1/2 månad, men någon träning var det inte tal om förren efter ca 3 mån.

Usch och fy! Var du sjukskriven något också? 
    Kanske borde frysa mitt träningskort då ifall det är så att jag inte kan träna på ett bra tag än..
  • Anonym (Krya på dig)

Jag har haft lunginflammation för ca mer än 1 år sen.
    När jag började med penicillin så tog det såklart några dagar innan man kände sig bättre, men redan efter första dagen jag börjat använda de så kände jag mig genast lite bättre. Efter ca en månad kände jag mig lite mer normal, men fortfarande mycket ur form om man jämför med hur jag var innan. Jag åt ingenting, sov/vilade bara hela tiden, gick väl ner ca 5 kg. men drick mycket vatten. Håller med Hanna Panna, träning kom inte på tal först vid 3 månader efter. Hade svårt att komma igång igen. Krya på dig!

• Anonym (....)
    Anonym (Krya på dig) skrev 2015-02-16 15:49:28 följande:

Jag har haft lunginflammation för ca mer än 1 år sen.
    När jag började med penicillin så tog det såklart några dagar innan man kände sig bättre, men redan efter första dagen jag börjat använda de så kände jag mig genast lite bättre. Efter ca en månad kände jag mig lite mer normal, men fortfarande mycket ur form om man jämför med hur jag var innan. Jag åt ingenting, sov/vilade bara hela tiden, gick väl ner ca 5 kg. men drick mycket vatten. Håller med Hanna Panna, träning kom inte på tal först vid 3 månader efter. Hade svårt att komma igång igen. Krya på dig!

Jag tycker att min hosta är värre nu än tidigare. Har i och för sig fått slemlösande hostmedicin så slemmet är inte lika segt, men hostan är mycket mer skällande nu än innan och det piper mer från bröstet också.

Började ta penicillin igår kväll så jag har tagit 3 doser hitintills. Har varit krasslig så länge så nu vill jag ju må bra igen, men antar att jag måste ha tålamod!

Tack och lov att mina svärföräldrar kan ställa upp som barnvakt den här veckan. Jag vill ju vara med barnen men orkar verkligen inte just nu.
  • Anonym (Krya på dig)

Ja, det gäller att ha tålamod. Det kommer ta ett bra tag innan du känner dig återställd. Bra att du har barnvakt, det behöver du Glad Orkade själv ingenting utan låg mest bara och sov.

• Anonym (....)
    Anonym (Krya på dig) skrev 2015-02-16 15:58:22 följande:

Ja, det gäller att ha tålamod. Det kommer ta ett bra tag innan du känner dig återställd. Bra att du har barnvakt, det behöver du Glad Orkade själv ingenting utan låg mest bara och sov.

Jag har legat i soffan hela dagen, orkar inte resa mig och har bara ätit 2 mackor på hela dagen..
  • Majsan70

Jag hade lunginflammation för några veckor sedan. Den första på ett år tack o lov. Får tyvärr det ganska ofta.
    Jag får stark antibiotika samt en kur med kortison. Efter en 3-4 dagar brukar jag må lite bättre men andfåddheten sitter i några månader. Nu är jag dock såpass bra att jag skall börja träna lite i slutet av veckan. Då tar jag ventoline precis innan träning för att öppna upp luftvägarna ordentligt. 

Under tiden jag var sjuk så låg jag i sängen nästan konstant den första veckan. Det var typ det enda jag orkade. 

• Anonym (....)
    Majsan70 skrev 2015-02-16 15:59:58 följande:

Jag hade lunginflammation för några veckor sedan. Den första på ett år tack o lov. Får tyvärr det ganska ofta.
    Jag får stark antibiotika samt en kur med kortison. Efter en 3-4 dagar brukar jag må lite bättre men andfåddheten sitter i några månader. Nu är jag dock såpass bra att jag skall börja träna lite i slutet av veckan. Då tar jag ventoline precis innan träning för att öppna upp luftvägarna ordentligt. 

Under tiden jag var sjuk så låg jag i sängen nästan konstant den första veckan. Det var typ det enda jag orkade. 

Jag inser ju att jag var sjuk redan i veckan, var hemma tre dagar men dum som jag var gick jag till jobb i fredags, men insjuknade ordentligt igår igen. 

Det är bara så svårt att ligga konstant om jag inte har barnvakt och jag kan nog inte ha barnvakt mer än imorgon också. Förhoppningsvis har jag piggnat till tillräckligt till på onsdag.
  • Majsan70
    Anonym (....) skrev 2015-02-16 16:02:51 följande:
    Jag inser ju att jag var sjuk redan i veckan, var hemma tre dagar men dum som jag var gick jag till jobb i fredags, men insjuknade ordentligt igår igen. 

Det är bara så svårt att ligga konstant om jag inte har barnvakt och jag kan nog inte ha barnvakt mer än imorgon också. Förhoppningsvis har jag piggnat till tillräckligt till på onsdag.

Har du ingen partner som tar hand om barnen när du är sjuk då? Vila är ju faktiskt bästa medicinen vid den här typen av sjukdom. Jag hade aldrig pallat att göra nåt annat. Mitt största engagemeng när jag var sjuk nu var att köra dottern till stallet så hon fick sköta och rida sin häst. Själv gick jag o satte mig i andra dotterns lägenhet under tiden. ( hon bor på gården där hästen står )
  • Anonym (....)
    Majsan70 skrev 2015-02-16 16:13:49 följande:

Har du ingen partner som tar hand om barnen när du är sjuk då? Vila är ju faktiskt bästa medicinen vid den här typen av sjukdom. Jag hade aldrig pallat att göra nåt annat. Mitt största engagemeng när jag var sjuk nu var att köra dottern till stallet så hon fick sköta och rida sin häst. Själv gick jag o satte mig i andra dotterns lägenhet under tiden. ( hon bor på gården där hästen står )
    Han började jobba idag efter att ha varit föräldraledig i 7 månader så det känns inte så käckt att han ska vara borta från jobb igen. Därför får barnen vara hos farmor och farfar idag och imorgon. På onsdag ska vi iväg och fika hos en kompis till min äldsta dotter, så då blir det rätt lugnt ändå. Vi bor nästan grannar och barnen brukar leka så fint.
  • Anonym (....)

Har nu fått vansinnigt ont i halsen också, igår kväll hade jag svårt att prata...

• Anonym (....)
    Majsan70 skrev 2015-02-16 16:13:49 följande:

Min man var så vänlig när jag fick beskedet "det löser vi, jag förvarnar på jobb" och nu när jsg imorgon vill mjukstarta och ha barnen hemma men även min man (som kan jobba hemifrån) så låter det "men du, det är svårt. Jag har ju faktiskt precis börjat jobba efter en lång föräldraledighet"... Tack för den....
Svar på tråden Lunginflammation - frågor