• Tuladria

Vilken cykel ska man välja?

Under 2015 kommer jag påbörja genomförandet av halvklassikern med vätternrundan som första deltävling. Problemet är att jag precis bestämt mig och behöver en cykel som klarar halvvättern. Eftersom jag nu har tankarna på att genomföra hela klassiker under det nästkommande året så undrar jag nu hur man ska göra med inköpet av cykel? Ska man köpa en cykel som klarar av allt fast kostar multum eller ska man lägga sig på en mer "human" summa för cykel som klarar vätternrundan men inte mer?

• Svar på tråden Vilken cykel ska man välja?
  • Kjell2
    Tuladria skrev 2015-02-16 12:40:28 följande:

Under 2015 kommer jag påbörja genomförandet av halvklassikern med vätternrundan som första deltävling. Problemet är att jag precis bestämt mig och behöver en cykel som klarar halvvättern. Eftersom jag nu har tankarna på att genomföra hela klassiker under det nästkommande året så undrar jag nu hur man ska göra med inköpet av cykel? Ska man köpa en cykel som klarar av allt fast kostar multum eller ska man lägga sig på en mer "human" summa för cykel som klarar vätternrundan men inte mer?

Köp en riktigt racer; tunna däck, bockstyre, lätt mm.
  • Tuladria

Men vad menas med en riktig Racer? Håll nu i minne att jag är en total novis på området och har bara kikat runt som snabbast. Hittar allt mellan 7500 och 50000. Vad ska man tänka på? Utrustning? Växlar? Material? Jag vet att det är en djungel men kanske man få lite bättre insikt härifrån.

• Kjell2
    Tuladria skrev 2015-02-16 13:55:37 följande:

Men vad menas med en riktig Racer? Håll nu i minne att jag är en total novis på området och har bara kikat runt som snabbast. Hittar allt mellan 7500 och 50000. Vad ska man tänka på? Utrustning? Växlar? Material? Jag vet att det är en djungel men kanske man få lite bättre insikt härifrån.

Gå till en cykelhandlare, säg att du vill ha en nybörjarracer för vätternrundan och kan betala kring 10 000 kr.

Är det för mycket får du ge dig ut på begagnadmarknaden.

Växlar 2*10 till 2*8
    Matrial: aluminium
    Utrustning: Pedaler med klips och cykelskor

• Tuladria

Jag tackar och bockar för tipsen, ska kolla, blir nog att jag återkommer för lite "smakråd"..

• Rabarbapuppa

När du är novis spelar materialen egentligen mycket mycket liten roll.
    Det viktigaste du ska se till hos cykelhandlaren är att du får en hoj som passar dig och din kropp storleksmässigt. Det är där du kommer att se till att längre cykling blir bekväm och fortfarande kul - för tänk på att du behöver en del mil i kroppen innan du kör VR.

Tycker Kjell2 sammanfattade rätt bra ovan. Ett visst växelsystem över ett annat kommer inte göra dig till en bättre cyklist på den här nivån. Satsa som sagt på passform och att du tycker att hojen är snygg. (det är en viktig aspekt för motivation och känsla)

Jag är en ganska van cyklist även om jag inte tävlar eller tränar för lopp, och jag har ett flertal cyklar. Min "nyaste" racer är över 7 år gammal (aluminiumhoj) och har utrustning som är strax över genomsnittet i kvalité och material, men det är inte materialen som begränsar mig, det är min styrka och teknik som måste bli bättre innan jag kan motivera ett köp av modernare grejer.

Jag tycker du ska komma över till oss på cykelforum.se/ och kika lite. Finns enormt mycket bra skrivet i forumet.

Lycka till!

/Puppa 

Svar på tråden Vilken cykel ska man välja?