• silverglitter/trebarnsmamma

ilska, exploderade ketchupflaska

Vad tycker ni om detta:

Pappan sitter vid köksbordet tillsammans med två döttrar på 3 och 7 år och äter pasta och köttbullar. Barnen börjar kivas. De puttar ketchupflaskan fram och tillbaka mellan sig och båda säger att de inte vill att flaskan ska stå nära dem själva.

-Nej, inte nära mig.

Detta gör pappan så arg att han tar ketchupflaskan och slår den så hårt i köksbordet att den exploder. Det skvätter ketchup i hela köket. Flickorna blir rädda, ledsna och skrämda av sin arga pappa.

Pappan säger åt barnen att torka upp saften som han vält ut.

Barnen går sedan upp på övervåningen till sin 11 åriga storasyster. Hon tröstar sina rädda och gråtande systrar eftersom mamman inte är hemma. Hon är på föräldramöte i skolan.

7 åringen hann aldrig börja äta sin mat när situation uppstod. Hon blir därför utan middag den dagen. Hon får inget annat att äta av pappan. Pappan torkar upp ketchupen men nämner inget av händelsen till mamman.

När mamman kommer hem från föräldramötet möts hon av sin storgråtande dotter som berättar att hon inte fått något att äta.

Jag vill gärna höra era åsikter, så kommentera gärna. Tack.

• Svar på tråden ilska, exploderade ketchupflaska
  • vikarien

Lite överdrivet att hon inte fick äta, men jag förstår pappan också.

Jag avskyr sånt trams av barnen att jag också ger konsekvenser av det. Men jag hade förmodligen tagit bort flaskan och det hade inte blivit någon mer ketchup på ett tag.

Låter väldigt mycket som om barnen är bortskämda och ouppfostrade som blir rädda av att pappan blir sur av sånt beteende. Men naturligtvis svårt att säga av en text från ena parten.

• Kjell2

Om förldrarna är separerade bör mamman hålla sig därifrån och låta pappan sköta barnen under sin tid.

Pappan verkar överreagera lite.

• Joce82
    silverglitter/trebarnsmamma skrev 2015-02-16 13:44:33 följande:

Mindre än två månader flyttade mamman till en egen lägenhet. Barnen bor varannan vecka.

Kommentera gärna

Är det bättre att separera ? och varannan vecka kommer du inte veta om de får mat pga pappans dåliga humör och dåliga förmåga att lösa barnens bråk?
Svar på tråden ilska, exploderade ketchupflaska