• Lilja100

nagelbitare

Jag har ett problem som jag behöver lite hjälp med.. Min sexåring biter på naglarna, både på fingrar och tår, och jag vet inte hur vi ska få honom att sluta! Vi har provat att prata om det, berätta varför osv.. Stoppochväx hjälpte inte alls.. Nu är naglarna så nedbitna att han börjat få sår på ett par fingrar.. Vad ska vi göra?!
    Hur kan vi hjälpa honom?

• Svar på tråden nagelbitare
  • Anderse

det finns ngn kräm du kan använda som smakar illa. Finns på apoteket.

• Lilja100

Vet inte om det är stoppochväx du menar, som genomskinligt nagellack som smakar illa? Det funkade iaf inte tyvärr

• Styrkeprov

Som gammal nagelbitare, och envis sådan, vet jag att yttre faktorer inte hjälpte mig att sluta. Jag tyckte det var min ensak och blev nästan mer sporrad när de runt på mig var på mig. Bet inte tånaglar men rev dem och gör dessvärre fortfarande. Däremot har jag slutat bita på naglarna sen jag var 13-14, hade också sår stundvis.

Det som fick mig att sluta var fåfänga samt insikten att jag får i mig oerhörda mängder bakterier. Det var någon som likställde det med att slicka toalettstolen. Yauck!

Vill han sluta?

• Lilja100

Jo han säger att han vill, men det är ju svårt att veta om han vill för att vi vill eller för att han förstår varför han ska sluta..

Jag tänkte att jag skulle testa stoppochväx igen, kladdade på ordentligt igår kväll, men det tog kanske tio minuter innan han var på naglarna igen.. Konstaterade att det smakade äckligt men fortsatte bita..

Jag förstår ju nånstans att det måste komma från honom själv, det är ju mer eller mindre omöjligt att sluta med dåliga vanor om man inte är motiverad.. Men hur motiverar vi honom? Vi har försökt locka med någon riktigt rolig leksak om han slutar och det vill han ju gärna ha.. Men det hjälper ju inte..

• Styrkeprov

Nej, det är klart att det är svårt att särskilja på - kanske även för honom själv.

Stopp och väx funkar som en påminnelse för en själv, då man många gånger biter utan att vara medveten om det och på så sätt komma på att man ska ta ut fingrarna ur munnen. Jag såg det bara som ett sätt för mamma och pappa att försöka bestämma över mig och fortsatte trots illasmakande naglar.

Jag tror ni ska börja ur andra änden, säga till honom att ni väldigt gärna vill stötta honom att sluta då det inte är bra för varken magen, fingrarna eller immunförsvaret men att han får komma till er när han vill ha det stödet. Fram tills dess får ni nog backa, även om det är påfrestande att se hans söndriga nagelband osv. För ni kommer, om jag utgår från min erfarenhet, inte lyckas om inte han vill.

• Lilja100
    Styrkeprov skrev 2015-02-17 13:20:02 följande:

Nej, det är klart att det är svårt att särskilja på - kanske även för honom själv.

Stopp och väx funkar som en påminnelse för en själv, då man många gånger biter utan att vara medveten om det och på så sätt komma på att man ska ta ut fingrarna ur munnen. Jag såg det bara som ett sätt för mamma och pappa att försöka bestämma över mig och fortsatte trots illasmakande naglar.

Jag tror ni ska börja ur andra änden, säga till honom att ni väldigt gärna vill stötta honom att sluta då det inte är bra för varken magen, fingrarna eller immunförsvaret men att han får komma till er när han vill ha det stödet. Fram tills dess får ni nog backa, även om det är påfrestande att se hans söndriga nagelband osv. För ni kommer, om jag utgår från min erfarenhet, inte lyckas om inte han vill.

Tack för dina svar!

Du har nog rätt i det du skriver och jag har suttit och pratat med honom ikväll och sagt ungefär det du skrev.. Jag hoppas att fet, tillsammans med stoppochväx, får honom att tänka lite iaf...

Jag blir så ledsen när jag ser hans trasiga fingertoppar bara, ett par av dem är helt skinnflådda och såriga med bara halva nageln kvar.. Och han är knappt sex år gammal, om det fortsätter - hur ser naglarna då ut om ett år?
  • marialarsson82
    Hej,

Jag tror att det är mycket viktigt att du får din son att sluta bita på sina naglar. Mina naglar är numera bara 2-3 mm långa och jag tror att om någon hade försökt få mig att sluta redan som mycken liten, hade jag idag inte haft en sådan svår nagelbitning.

Mia
Svar på tråden nagelbitare