Styrkeprov skrev 2015-02-17 13:20:02 följande:
Nej, det är klart att det är svårt att särskilja på - kanske även för honom själv.
Stopp och väx funkar som en påminnelse för en själv, då man många gånger biter utan att vara medveten om det och på så sätt komma på att man ska ta ut fingrarna ur munnen. Jag såg det bara som ett sätt för mamma och pappa att försöka bestämma över mig och fortsatte trots illasmakande naglar.
Jag tror ni ska börja ur andra änden, säga till honom att ni väldigt gärna vill stötta honom att sluta då det inte är bra för varken magen, fingrarna eller immunförsvaret men att han får komma till er när han vill ha det stödet. Fram tills dess får ni nog backa, även om det är påfrestande att se hans söndriga nagelband osv. För ni kommer, om jag utgår från min erfarenhet, inte lyckas om inte han vill.
Tack för dina svar!
Du har nog rätt i det du skriver och jag har suttit och pratat med honom ikväll och sagt ungefär det du skrev.. Jag hoppas att fet, tillsammans med stoppochväx, får honom att tänka lite iaf...
Jag blir så ledsen när jag ser hans trasiga fingertoppar bara, ett par av dem är helt skinnflådda och såriga med bara halva nageln kvar.. Och han är knappt sex år gammal, om det fortsätter - hur ser naglarna då ut om ett år?