Inlägg från: Sweet Sofia |Visa alla inlägg
  • Sweet Sofia

    Sjukskriven - CSN ?!

    Om försäkringskassan godkänner din sjukskrivning får du fortsatt CSN. Dessa pengar är dock inte något som räknas in i ditt studielån utan är sjukersättning. Godkänner de inte så får du inga pengar eller blir återbetalningsskyldig.

  • Sweet Sofia
    skepparbarn skrev 2015-02-16 18:00:26 följande:

    Jag vet. Skrev ju att jag fick det svaret från CSN. 

    Det jag undrar är vad som händer med de dagar som jag är hemma nu? Dvs de 21 dagar jag är sjukskriven. Jag måste ju få pengar den 25e? För tror knappast de har hunnit lyft arslet på FK och sett över mina papper innan dess.


    Pengar får du 25 oavsett.
  • Sweet Sofia
    aleydis skrev 2015-02-16 20:22:48 följande:

    Nej, tror inte detta stämmer. Blev själv sjukskriven från studier för ngt år sen.

    Du bibehåller rätten till studiemedel om du får sjukskrivningen godkänd, men de 30 första dagarna är karensdagar och betalas INTE tillbaka. Efter de 30 dagarna fortsätter utbetalningarna och avskrivs från lånet.


    Det var ju det jag skrev...
  • Sweet Sofia
    aleydis skrev 2015-02-16 20:36:38 följande:

    "Dessa pengar är dock inte något som räknas in i ditt studielån utan är sjukersättning"

    Nej, alla dagar efter de 30 första skrivs av om det blir godkänt av fk, det blir alltså en hel månads studielån som inte skrivs av. Däremot räknas inte dessa veckor in i totala antalet veckor man har rätt till.


    Ja? Blir mam sjukskriven resren av terminen och fk godkänner det så räknas inte de pengarna mam får i sk sjukpenning in i lånet.
  • Sweet Sofia
    aleydis skrev 2015-02-16 20:46:06 följande:

    Jag vet inte om vi missförstår varandra?

    Lånet för de första 30 dagarna avskrivs INTE oavsett om det godkänns av fk, det är det som står i länken jag bifogade.

    Menar du som jag eller menar du ngt annat?


    Ja, och jag har inte sagt motsatsen
  • Sweet Sofia
    skepparbarn skrev 2015-02-16 20:51:35 följande:

    Ber om ursäkt, men jag är mycket väl medveten om dessa karensdagar, att jag kan få lånedelen avskriven OM DETTA BEVILJAS av CSN i efterhand. 

    Det jag frågar om är om jag kommer få några pengar utbetalade den 25/3, alltså inte denna utbetalning då den infaller inom de 30 karensdagarna. Handläggningstiden på FK är dryga 30 dagar men de säger att man nästan får räkna med mer fastän att det ska vara maxtid. 

    Jag har aldrig jobbat förut och läser heltid på distans. Har inte haft någon sjukskrivning men det enda jag hör är "Jag får inte beviljat från försäkringskassan" hit och dit. 

    Jag oroar mig och vill ha svar på om jag kommer fortsätta få pengar resten av terminen och bli ÅTERBETALNINGSSKYLDIG eller om de kommer stoppa utbetalningarna. Förstår ni? 


    Du kommer få pengar båda i februari och mars som vanligt. Nej, de stoppar inte utbetalningen utan du kommer fortsätta få pengar som du sedan kan bli återbetalningsskyldig. Finns inget du kan göra för att undvika det.
  • Sweet Sofia
    skepparbarn skrev 2015-02-17 11:42:38 följande:

    Ny fråga för er som bryr er: 

    Idag får jag ett mail från studieadministratören om att jag borde skicka in en ansökan för studieuppehåll. 

    Jag förklarade för henne att CSN antagligen inte godkänner att jag är sjukskriven+uppehåll då det kommer ta bort min rätt för ekonomisk ersättning. Jag är ju längre del av några studier då? 

    Då svarar hon: Ja CSN har ju sina regler men det är ju konstigt om du ska stå registrerad på kurser som du inte går. Kommer inte CSN behöva dina poäng från den här terminen för att du ska få börja HT15 då? 

    Så nu blir jag fundersam. Tar jag ett studieuppehåll borde det göra mig till en icke-studerande och därmed inte berättigad ett skit. Gör jag inte det kan de kräva tillbaka pengarna de betalat ut för att jag inte har tillräckligt med poäng för att börja nästa termin? Förresten så kommer jag gå om DEN HÄR terminen NÄSTA termin. 

    Det har blivit långt mer komplicerat än jag tyckte att det skulle bli. Men INGEN kan svara på mina frågor på skolan. Har de aldrig haft en sjukskriven elev förut? 


    Du ska vara sjukskriven, inte ta studieuppehåll. ni Borde ha någon studenthälsa eller kurstor som kan det med att vara sjukskriven som student.
Svar på tråden Sjukskriven - CSN ?!