Brumma skrev 2015-03-31 10:16:37 följande:
Det har jag redan gjort.
Och när du svarar så på TS frågar låter det som om du menar att ja, han måste betala underhåll. Eller ha barnet halvtid.
vilket ju inte är sant.
TS kan lika gärna välja att försörja sitt barn själv. Vi har, precis som du påpekar, försörjningsplikt i sverige men antingen kommer föräldrarna överens själva (vilket är tanken) eller så går försäkringskassan in och då blir det underhållsstöd.
I TS fall verkar de vilja komma överens själva - sedan att överenskommelsen är att TS själv står för försörjningen är faktiskt upp till dem.
Faktum kvarstår att föräldrar i Sverige är skyldiga att försörja sina barn - sedan är det naturligtvis upp till var och en hur man tolkar det.
Om sedan ett föräldrapar väljer att enbart den ena föräldern ska försörja barnet så har ju den andra föräldern frångått sin försörjningsskyldighet, det går ju inte att komma ifrån.
Vill man sedan inte försörja sitt barn genom att ge ekonomiskt underhåll till den andre föräldern så är ju, precis som jag skrev, ett alternativ att ta sitt försörjningsansvar genom att faktiskt ha sitt barn hos sig en del av tiden. Då försörjer man ju barnet när man har det boende hos sig.
Trist att du väljer att tolka mitt inlägg så som du gör, men det är tyvärr ingenting jag kan göra något mer åt - nu har jag iaf förtydligat mig efter bästa förmåga, o om du fortfarande väljer att misstolka mig så är det ditt val.
Ha en fortsatt trevlig dag!