• Loiza

förlora åtalsimmunitet - kungen

Hej :)
    Kan man förlora åtalsimmunitet? låt säga att riksdagen skulle avskaffa kungahuset, förlorar då kungen sin åtalsimmunitet? och blir vanlig medborgare? någon som har lite koll? 

• Svar på tråden förlora åtalsimmunitet - kungen
  • DickRex

Du blir bara straffad för det du gjort under den tid en lag är i kraft. Skulle kungen förlora sin immunitet så skulle han inte kunna straffas för vad han eventuellt gjort tidigare.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Loiza

men skulle kungen bli fråntagen sin immunitet om riksdagen tar bort hans position?

• DickRex

Antagligen, men det är ju en hypotetisk fråga och inte på förhand bestämt, så du kan inte få ett absolut rätt svar på det. 

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Loiza

tack, mest en undran :) nu kan ja tänka vidare på de

• Mentat

Ja, om riksdagen avskaffar monarkin förlorar Kungen sin åtalsimmunitet. Den nye statschefen kommer däremot att få åtalsimmunitet, vem det nu än blir.

Åtalsimmuniteten är nämligen inte knuten till monarkin utan till rollen som statschef, Antag t.ex. att Kungen hade avlidit innan Victoria hade blivit myndig. I så fall hade riksdagen utsett en tillfällig statschef, t.ex. talmannen, tills hon hade uppnått myndighetsåldern. Den statschefen skulle i så fall ha haft åtalsimmunitet under tiden han eller hon innehade ämbetet.

Det här är standard världen överm att statschefer har åtalsimmunitet. Saddam Husseins advokater försökte hävda att han inte kunde åtalas just pga att han var statschef när han beordrade folkmord. Det fastställdes då i domstolen att immuniteten inte gäller brott mot mänskligheten.

• Anonym (Heja!)

Jag säger som en viss komiker jag inte minns namnet på. Kungen borde visa att han är kung. Gå in i en affär, snatta smågodis "Jag är kung. Ni kan inte göra något!"

Skämt åsido. Om monarkin avskaffas blir kungen en vanlig medborgare utan åtalsfrihet. Han kommer att bli herr Bernadotte.

• DickRex
    Anonym (Heja!) skrev 2015-02-17 15:00:32 följande:

Jag säger som en viss komiker jag inte minns namnet på. Kungen borde visa att han är kung. Gå in i en affär, snatta smågodis "Jag är kung. Ni kan inte göra något!"

Skämt åsido. Om monarkin avskaffas blir kungen en vanlig medborgare utan åtalsfrihet. Han kommer att bli herr Bernadotte.

...om han inte avsätts och blir president.
  • Anonym (Heja!)
    DickRex skrev 2015-02-17 15:15:00 följande:
    ...om han inte avsätts och blir president.
    Då blir han president Bernadotte Skål
  • Loiza

haha president bernadotte ;) de ni... Hörrni tusen tack för svar, massor att tänka på men skönt att man blev lite klokare 

Svar på tråden förlora åtalsimmunitet - kungen