• galenpanna11

yrsel hos barn

Orolig

Sonen snart 11 år har känt sig yr när han reser sig från liggande till sittande/ stående under en tid. Går oftast över efter 4-5 sekunder. En gång tog det 2 timmar innan det försvann helt och en annan gång 10 minuter.

Var till barnakuten idag. Kollade hjärta, massor av neurologiska övningar, var till öron/näsa/hals läkare. De såg inget konstigt. Blodtrycket var inom normala men I lägre delen av den.

Läkaren tror att det är blodtrycksfall han får ibland.( pojken är lång och smal).

De tog inga prover. Jag frågade om röntgen, EEG men de såg inget avvikande på det de gjorde som tyder på att det skulle behövas.

han har inga andra symtom.

nån som känner igen sig eller nåt liknande.

*orolig*

• Svar på tråden yrsel hos barn
  • Ugge

Låter som ortostatiskt blodtrycksfall.

Händer barn som antingen är rejält överviktiga eller som i ditt fall där sonen
    är lång och smal.
    Så läkaren har med största sannolikhet rätt.
    När han ställer sig upp så tappar han trycket o de gillar inte hjärnan.
    Se till så ungen dricker mer.

• liol1973

Tycker också att det låter som typiskt blodtrycksfall.

Jag har själv lågtblodtryck och fick mycket blodtrycksfall när jag var yngre. Så fort som jag hade druckit eller sovit för dåligt eller låtit blodsockret sjunka för lågt blev besvären jätte jobbiga, men "skötte" jag mig blev det aldrig värre än lite prickar framför ögonen 3-4 sekunder efter jag ställt mig upp. För mig blev det mycket bättre när jag som vuxen började träna lite mer styrketräning och ökade på muskelmassan lite, så blir det inte bättre allt eftersom han blir äldre kan han alltid testa det då.

• ssa123

Precis utrett 11 åriga dottern för liknande. Inget fel hittades. Man skyller lite på stress och lite på spänningar i nacken bla

Svar på tråden yrsel hos barn