Inlägg från: Anonym (Kom i tid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kom i tid)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Fast vänd på det. Anta att de har 3 barn som ska gå hem 14, och att sen mellanmål ska serveras 14.15. Om inte ni dyker upp så är det plötsligt 3 barn kvar som inte var beräknade till mellanmål. Ska de få sätta sig och riskera behöva lämna mitt i måltiden eller tycker du att en personal ska sitta i hallen med dessa och inte närvara vid mellanmål där personalen behövs?

Och tror du inte att verksamheten är planerad efter hur många barn där är? Anta att 5 barn ska gå hem kl 15, 4 kl 16 och sen 2 kl 17.30. Då har de ju planerat in aktiviteter efter det. Och personalens schema. Om en går 15 så vill de ju inte ha alla kl 15 barn kvar efter det.

Det är lätt att vara förälder och tycka att en kvart inte är så lång tid. Men barnen har ofta full koll på klockan och vet när deras föräldrar ska dyka upp.

Och en förskolerace är väl planerad även om många föräldrar inte tror det.

• Anonym (Kom i tid)

Förskoledag* ska det stå ovan

• Anonym (Kom i tid)

Som någon skrev ovan, det är inte bara för att skälla som personalen ringer dig som förälder när du är sen. Det händer tyvärr att föräldrar råkar ut för olyckor.

Om ditt barn står vid grinden/dörren vid 14 och frågar efter dig och personalen säger "snaaaart kommer mamma" hela tiden så tror ju barnet det. Om du inte dyker upp och inte personalen får tag på dig kan det ju vara så att det hänt något och då får man aktivera barnet i barngruppen.

Jag hade vid ett tillfälle ett barn kvar efter att förskolan stängt. Ringde pappan, inget svar. När jag ringde mamman sa hon att pappan skulle hämtat och dessutom tidigare än utsatt tid. Hon blev jätteorolig såklart. Jag som pedagog blev också orolig men satte mig med barnet och gjorde nått (minns ej vad) för att inte hen skulle tänka på det.

Nu slutade detta lyckligt men som sagt, olyckor kan ske.

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning