• BeanBag

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:52:32 följande:

ofta skojar duuuu?? ja arbetsförmedlingen! har tid till kl 14 o de ger mig tider kl 13.00 därför blir jag något sen...

Då får du ju se till att ändra schemat de dagarna.

I de flesta kommuner är det så att om du har tid till 14 så åka du och ditt barn ha lämnat förskolan kl 14.
  • BeanBag
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:58:07 följande:

GÅR JU INTE ATT ÄNDRA?????!

Varför skulle inte det gå?
  • BeanBag
    Lavish skrev 2015-02-17 21:01:35 följande:

Men herregud hur är det ens möjligt? Du åker aldrig vare sig kollektivt eller bil från arbete eller annan aktivitet?

Själv bor jag i Stockholm och det händer varje vecka att det är förseningar med kollektivtrafiken. Nu blir jag inte sen varje gång för det eftersom jag har lite marginal inräknat och det är inte alltid jag som hämtar heller. 

Men en person som är beroende av färdmedel för att ta sig till och från jobb kan omöjligt vara sen endast 1 gång på 8 år om det inte är så att man tagit till med extremt stora marginaler och alltså har sina barn på dagis TIMMAR mer än vad som behövs.

Bara för att man har väl tilltagen schematid betyder det ju inte att barnen spenderar TIMMAR mer än de behöver på förskolan. Man får ju faktiskt hämta före utsatt tid så även om det står 15.20 på schemat så kanske barnen hämtas 15.00 åtta gånger av tio.
  • BeanBag
    Lavish skrev 2015-02-18 06:18:12 följande:

Lol, men självklart har jag marginal för 20 minuters försening. Dock är ju förseningarna ganska ofta väsentligt mer än 20 minuter.

Men LOL. :-S

Då får du ju ta till mer än 20 minuter. Jag lovar dig att förskolan hellre står med för många personal än för lite personal och det borde du som förälder också vilja. Du gör precis samma fel som många andra föräldrar, de tänker bara att det är deras barn det gäller men när många tänker som du gör så blir det ju så att det kan vara 4-5 fler barn än vad som står på schemat och det fungerar inte med bemanningen.

Vet man med sig att man kommer att bli sen så får man höra av sig så personalen kan planera utifrån det och kanske be om hjälp från en annan avdelning.
  • BeanBag
    Anonym (mmm) skrev 2015-02-18 08:43:35 följande:

När jag hade barn på dagis (ja det hette så då) så ville jag vara snäll och lämna så exakta tider som möjligt vilket gjorde att jag kunde komma en kvart tidigt eller sent när jag hämtade, varje gång jag kom sent klagade de men inte när jag kom tidigt så jag frågade om jag skulle skriva upp att barnen var från 6,30-18,00 för då blev de ju inte sura om jag kommer tidigare än 18,00.

Efter det så klagade de aldrig mer om jag var en kvart sen.

Så mitt råd är att skriv upp en timme extra på hämtningen så då har du en timme på dig att dra över på tiden.

Att du kommer en kvart tidigt och hämtar ställer ju inte till problem men om det drar över en kvart så kan det ju bli problem med bemanningen.
  • BeanBag
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 10:35:00 följande:

Min dotter skulle hämtas vid 14.30 när jag var föräldraledig, kom alltid vid 14.15 eftersom mellis serveras 14.30 och jag inte ville inkränka på det. Då hände det vid flera tillfällen att de började äta mellis vid 14.00-14.10 och min dotter fick sitta i hallen och vänta tills jag kom.. Ingen personal satt med henne..

Hoppas verkligen du tog upp det med personalen.
  • BeanBag
    Förtryckt skrev 2015-02-19 10:32:09 följande:

Ingen har sagt något om tjugo minuter, om du läser noga.

Men kom igen nu, hon kommer inte ifrån förrän kl 14, hon kan inte vara på 2 platser samtidigt! Alltså bör hon få hämta kl 14.15 istället.

Men då får hon ju skriva schemat till tidigast14.30 om hon inte kommer ifrån för än 14.00
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning