Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
Som skrivits innan i tråden gäller olika regler i olika kommuner. En del skriver hämtningstiden efter när barnet ska ha lämnat förskolans byggnader och inte när föräldern kommer och hämtar på avdelningen. Har er förskola en lämningstid innebär det ju inte att du är 15 minuter sen, utan kanske snarare en halvtimma eller mer ...
Jag har alltid försökt hämta i tid då jag ser det som en respektgrej. De perioder jag varit arbetslös och haft möten på af har jag meddelat i god tid och frågat hur de vill att jag ska förskjuta barnets 15 timmar, om jag skulle blivit sen. Ibland har de fått utökad tid då det finns 2 dagar motsvarande stängningsdagarna som man får ha extra, men oftast har jag justerat tiderna de andra dagarna.
Nu jobbar jag som lärare med 9 timmars förtroendetid per vecka och då är det svårare att beräkna hur mycket tid jag måste göra i skolan för att känna mig klar. Personalen på förskolan är fullt medvetna om situationen och jag känner mig jämt stressad inför att hämta för sent. Jag vill ha mer tid med mina barn, men ekvationen går inte alltid ihop. Vi får ta det på utvecklingssamtalet om jag ska lägga på mer tid för bättre marginaler.