Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
Förskolan är i kris, för stora barngruppen, för lite personal, ofta för trånga lokaler, svårt att få tag i vikarier vilket resulterar i att förskolor jobbar underbemannade. Jag har jobbat i många år i yrket men valt att sluta. Jag saknar att jobba med barn men det är inte värt det. Många föräldrar har ingen som helst respekt för de tider de har på förskolan. Eftersom flera föräldrar har reagerat på att förskolan ringer när ni är sena så drar jag en slutsats om att du inte är ensam om att hämta försent. Som flera har påpekat påverkar detta hela verksamheten, arbetsbelastningen ökar ytterligare för personalen, de kan få ändra planer de haft för sin fritid för att barn inte blir hämtade i tid vilket leder till att de inte kan sluta i tid. Personalen kanske har egna barn som de ska på någon aktivitet, sjukhusbesök osv med.
På den förskola jag jobbade på hade vi stora problem med föräldrar som inte hämtade i tid, ville det sig riktigt illa kunde en personal bli lämnad ensam med 18 barn. Inte säker för varken barnen eller personalen. Den personal som ska sluta har inte alltid möjlighet att stanna kvar pga av föräldrar som inte hämtar sina barn i tid.
Av Ts inlägg har jag reagerat på att hon menar att ingen personal går hem vid 14.00 utan den tidiga personalen går hem 16.00. Detta har jag väldigt svårt att tro på då en förskola normalt har öppet från 06.00 på morgonen (jag vet det finns de som öppnar tidigare men aldrig varit med om någon som öppnar senare än 6.30)
En sak som föräldrar ofta inte tänker på när de hämtar sent är bemanningen och barnets säkerhet, det är inte enbart deras eget barn som blir utsatt för risker utan även alla de andra barnen.
Min förra chef var med på ett föräldra möte och informerade föräldrarna om vikten att hämta i tid pga av försäkringen täcker de tider barnet har på schemat, händer något när föräldern är sen så gäller inte försäkringen. Antalet personal är baserat på barnantalet, när det är mest barn på förskolan är det flest personal. Personalen måste även ta ut sin rast, de får Max jobba 5 timmar sen måste de ha rast för annars gäller inte försäkringen. Kommer föräldrar sent kan inte raster tas som planerat vilket bidrar till att planeringen för dagen förstörs. Barngruppen kanske inte kan gå till lekparken efter mellis som planerat. En annan viktig sak som min förra chef tryckte på är att står det slut tid 14.00 på schemat så slutar pedagogernas ansvar för barnet 14.00. Skulle personalen vilja skulle de helt enkelt inte behöva bry sig om barn x smiter från gården och ut på bilvägen, de har inte längre ansvaret för barnet. Lyckligtvis har jag aldrig stött på någon personal som släppt ansvaret när föräldrar varit sena.
Sist av allt vill jag påpeka att alla kan bli sena, förskolor har olika regler om när de vill att föräldrarna ska höra av sig. Prata med just din förskola och kolla hur de vill ha det, sen ska du respektera det. Det är inte enbart personalens arbetsmiljö det är även alla barnen på förskolans miljö som påverkas.