• Amanda84

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Även om personalen är schemalagd till klockan 16 så behöver det inte innebära att personalen är i barngrupp tills klockan 16. Om man har många barn som går hem exempelvis klockan 14 så är det vanligt att personalen vid det klockslaget har andra uppgifter än att vara i barngrupp. Det kan se olika ut på olika förskolor men på förskolan där jag arbetar så har jag planeringstid klockan 14.05 på måndagar och jag går in och hjälper till i 30 minuter på en annan avdelning klockan 14.10 på torsdagar. På tisdagar har en kollega till mig på avdelningen planeringstid klockan 14.00. Möten och liknande brukar också förläggas till tider då många barn går hem för dagen.

Varje gång en förälder blir sen så missar jag planeringstid på måndagar (det händer i stort sett varje måndag så därför missar jag alltid 10-20 minuters planeringstid (av de avsatta 40 minuterna.)

Det största problemet är dock de dagar då föräldrar blir sena under de 30 minuterna som jag hjälper till på en annan avdelning. Om vi får reda på INNAN att en förälder blir sen så lyckas vi oftast lösa det genom att be en personal på en annan avdelning än min att gå in under halvtimmen på ovan nämnda avdelning och sedan avlöser vi varandra när barnet på min avdelning har blivit hämtat, men om föräldern inte meddelar att den är sen, så står vi där och jag vet oftast inte om det är läge att ringa till grannavdelningen och be dem springa in på den 3:e avdelningen eller om föräldern kommer om några minuter så att min kollega på grannavdelningen som slutar för dagen kan stanna över 3 minuter tills jag hinner in dit.

Att ringa till förskolan och meddela att man är sen handlar lika mycket om respekt för det egna barnet och personalen som att den sena föräldern som inte hör av sig orsakar riktigt kniviga situationer där personal lämnas helt ensamma med en stor grupp barn bara för att en förälder inte meddelar att den blir sen.

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning