• Lavish

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:36:42 följande:
    Hon är 1,5 år o jag har varit sen 5 gånger sen i maj!
    Okej, i så fall låter det rätt överdrivet. Om du är sen jätteofta kan man ju förstå att det är en form av diskret punktmarkering från deras sidan, men 5 gånger på nästan ett år är inte mycket. Måste ju vara mer jobb för dem att hålla på och ringa än att bara vänta lite.

Men nu vet du ju att de är knepiga på detta vis så lika bra att höra av dig själv så fort du vet att du blir ens en minut sen.
  • Lavish
    KCL skrev 2015-02-17 20:19:31 följande:

Jag har tre barn och har haft barn på förskola de sista 8 åren. Varit sen en gång och då ringde jag.

Kan väl inte vara så jäkla svårt att lyfta på luren?

Men herregud hur är det ens möjligt? Du åker aldrig vare sig kollektivt eller bil från arbete eller annan aktivitet?

Själv bor jag i Stockholm och det händer varje vecka att det är förseningar med kollektivtrafiken. Nu blir jag inte sen varje gång för det eftersom jag har lite marginal inräknat och det är inte alltid jag som hämtar heller. 

Men en person som är beroende av färdmedel för att ta sig till och från jobb kan omöjligt vara sen endast 1 gång på 8 år om det inte är så att man tagit till med extremt stora marginaler och alltså har sina barn på dagis TIMMAR mer än vad som behövs.
  • Lavish
    KCL skrev 2015-02-17 20:19:31 följande:

Jag har tre barn och har haft barn på förskola de sista 8 åren. Varit sen en gång och då ringde jag.

Kan väl inte vara så jäkla svårt att lyfta på luren?

Men herregud hur är det ens möjligt? Du åker aldrig vare sig kollektivt eller bil från arbete eller annan aktivitet?

Själv bor jag i Stockholm och det händer varje vecka att det är förseningar med kollektivtrafiken. Nu blir jag inte sen varje gång för det eftersom jag har lite marginal inräknat och det är inte alltid jag som hämtar heller. 

Men en person som är beroende av färdmedel för att ta sig till och från jobb kan omöjligt vara sen endast 1 gång på 8 år om det inte är så att man tagit till med extremt stora marginaler och alltså har sina barn på dagis TIMMAR mer än vad som behövs.
  • Lavish
    BeanBag skrev 2015-02-17 21:40:07 följande:
    Bara för att man har väl tilltagen schematid betyder det ju inte att barnen spenderar TIMMAR mer än de behöver på förskolan. Man får ju faktiskt hämta före utsatt tid så även om det står 15.20 på schemat så kanske barnen hämtas 15.00 åtta gånger av tio.
    Lol, men självklart har jag marginal för 20 minuters försening. Dock är ju förseningarna ganska ofta väsentligt mer än 20 minuter.
  • Lavish
    Brumma skrev 2015-02-17 22:31:49 följande:
    Då kanske det är dags att antingen gå från arbetet en kvart tidigare eller flytta barnets tid...

En förälder som kommer försent minst en gång i veckan skapar ganska mkt onödig irritation...
    Som jag även skriver i mitt inlägg är jag absolut inte sen en gång i veckan då jag har marginaler på en kvart och mer. Men att det aldrig skulle vara mer försening än en kvart på åtta år låter inte så rimligt där jag bor. Ibland är det 1-2 timmars förseningar, ibland går trafiken inte alls, punkt slut.
  • Lavish
    Alexi skrev 2015-02-17 22:10:15 följande:
    Vi bor i Stockholm med lång resväg. Vi har sagt att våra barn hämtas senast kl  men vi hämtar alltid vid 15.30 och kanske 15.45 (två ställen) om inget oförutsett inträffar. Så man sätter ju en tid som man vet att man hinner till. Och sen kommer man i tid till den. Jag har som sagt knappt varit sen en enda gång på över fyra år trots 45-50 min resväg från jobbet.
    Men det kan väl inte vara uppskattat att meddela att du ska hämta 16.50 och sen komma 15 varje dag? Då har dom ju tagit in personal för ditt barn i onödan, och kommer dom inte vilja utreda hur det kommer sig att du påstår att du behöver personal två timmar som du inte använder varje dag, och be om dina arbetstider?
  • Lavish
    BeanBag skrev 2015-02-18 06:41:42 följande:
    Men LOL. :-S

Då får du ju ta till mer än 20 minuter. Jag lovar dig att förskolan hellre står med för många personal än för lite personal och det borde du som förälder också vilja. Du gör precis samma fel som många andra föräldrar, de tänker bara att det är deras barn det gäller men när många tänker som du gör så blir det ju så att det kan vara 4-5 fler barn än vad som står på schemat och det fungerar inte med bemanningen.

Vet man med sig att man kommer att bli sen så får man höra av sig så personalen kan planera utifrån det och kanske be om hjälp från en annan avdelning.
    Tja, i så fall får väl förskolan säga till. De har aldrig haft minsta negativa att säga om våra tider eller hur vi hämtar. Det är inte ofta vi är sena, men på vintern när det är mycket förseningar kan det bli ngn gång i månaden. Självklart hör jag av mig om jag blir sen, men skulle inte göra det om jag visste att förseningen blir max 10 minuter då jag antar att det är mer jobb för dem att ta en massa telefonsamtal mitt i allt. Har aldrig fått intrycket av att de har väntat eller funderat på var vi är vid 5 minuters försening.
  • Lavish
    Alexi skrev 2015-02-18 07:13:08 följande:
    Haha, jag ser att klockslaget i mitt inlägg försvann men jag vet inte vad du fick 16.50 ifrån? Vi har kl 16 på både dagis och skola och hämtar första barnet 15.30 och andra barnet ca någon kvart senare.
    Men då har du ju inte marginal för större förseningar utan blir sen?
  • Lavish
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 08:03:53 följande:
    Hur lång resväg har du om du blir 2 timmar sen, utan att kunna lösa det på annat sätt att att just du hämtar barnet/barnen?
    Har aldrig blivit två timmar sen, däremot har jag fått kasta mig in i taxin och betala en dryg tusenlapp eller ringa sambo eller andra i familjen i panik och de har hämtat, men då har det trots allt varit omöjligt att inte bli det minsta lilla sen. 

Men kollektivtrafiken som jag måste åka med är ganska ofta flera timmar sen, det är den verkligheten jag försöker tackla när jag någon gång på grund av flera timmars försenad kollektivtrafik kommer en kvart sent till hämtningstiden. Men det är det tydligen nackskott på. 

Ungefär en timmes resväg.
  • Lavish
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-18 14:41:05 följande:
    Fråga din chef om det är ok att du startar varje pass med att vara sen 10-15 min!
    Fast det är ju ungefär en gång varannan månad TS varit sen, inte varje dag...
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning