• Förtryckt

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Fem förseningar på 9-10 månader är verkligen ingenting. Men det är bättre att förekomma än att förekommas, så se till och ring dom i fortsättningen även om du bara blir fem minuter sen. De kommer haja ditt schema framöver och då kommer du inte behöva ringa varje gång.

---
  • Förtryckt
    Anonym (passa tiden) skrev 2015-02-19 10:05:24 följande:

Finns inget värre än folk som upprepade gånger inte passar tiderna. Kan man inte hålla tiden trots att dom ringer från dagis ett antal gånger så lär ju inte dagis vara enda stället där tiden inte passas. Skulle jag göra likadant på mitt jobb då skulle mina arbetskamrater förmodligen bli sura på mig. Jag jobbar natt och skulle jag komma 15-20 minuter sent då någon väntar på att bli avlöst blir jag inte populär.

Ingen har sagt något om tjugo minuter, om du läser noga.

Men kom igen nu, hon kommer inte ifrån förrän kl 14, hon kan inte vara på 2 platser samtidigt! Alltså bör hon få hämta kl 14.15 istället.
    ---
  • Förtryckt
    BeanBag skrev 2015-02-19 10:34:44 följande:
    Men då får hon ju skriva schemat till tidigast14.30 om hon inte kommer ifrån för än 14.00
    Ja det kanske skulle vara smart, ännu smartare ändra den till 14:15
    ---
  • Förtryckt

Sen måste jag säga ÅÅÅH vad irriterad jag blir på förispersonal som stirrar sig blinda på klockan. Gör ert jobb med lite mer passion istället och ni slipper längta hem.
    Själv har jag i och för sig inte haft några problem med förispersonal. Muppar jag mig inte med dom så muppar dom sig inte med mig. Tänker jag.

---
  • Förtryckt
    Hårfagre skrev 2015-02-19 18:38:13 följande:

Pröva att komma 10-15 minuter försent till affären efter att den stängt. Kanske ger det dig ett hum om verkligheten.

Fast... det är inte ALLS samma sak.
    ---
  • Förtryckt

Förklaring till ovanstående:

Säg att du meddelat NK att du ska hämta undanlagda kläder senast kl 15 och de stänger 19.

DET är en bättre variant på ditt affärs-exempel.

---
  • Förtryckt
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:53:16 följande:

Hade jag jobbat på dagiset där dina barn går och du hade käftat emot när du inte kan passa tider hade jag blivit vansinnig!

Det går inte att diskutera med dig, Goddag yxskaft!

Fast kvinnan har ju rätt, för tusan! Gah, vad jag blir allergisk på dessa verklighetsfrånvända människor som inte fattar hur det fungerar i Storstockholms kollektivtrafik. Då och då är "katastrofen" ett faktum! Det kanske bara händer en gång i månaden om man har tur! Eller vad sägs om bussar under eftermiddagsrusningen som bara ställs in och man får vänta utomhus i tio minus i en halv timme trekvart tills nästa buss kommer??

Eller vad sägs om tåg som står stilla på bron och du kan inte gå ut och ta en taxi eller helikopter om du ens hade velat! Bara att gilla läget!

Herregud, vi är bara människor, inte robotar! Klart alla gör sitt bästa men i såna situationer måste båda parter kunna jämka lite!

Gillar ni det inte, skriv till SL och fråga varför de tar lägsta bud på vilka som ska köra deras bussar och pendeltåg. Hur mycket var det nu som bussförarbolaget Arriva fick böta? Några hundra mille? De hade under sina uppstartsår knappt en körning som kom i tid.
    ---
  • Förtryckt
    Brumma skrev 2015-02-20 12:09:46 följande:

Hade du arbetat på en förskola där jag arbetat eller haft mina barn hade jag jag haft ett samtal om dig med chefen för okontrollerade vredesutbrott, oförmåga att diskutera på ett kontrollerat sätt, oförmåga att bemöta andra på ett sansat sätt samt en stor portion av trångsynthet och tendenser till översitteri.

Väl talat!
    ---
  • Förtryckt

Tja, när de börjar skolan blir de 28-30 med 1 pedagog

---
  • Förtryckt
    Brumma skrev 2015-02-20 21:31:42 följande:
    Jämför du på allvar ett skolbarn som kan ta på sig själv, gå på toa själv, äta själv, ta lite ansvar själv osv med barn mellan ett och fem år som behöver hjälp med - Tja, nästan allt....

Många barn lär sig inte gå förrän 1.5 till två är. De yngsta kan inte äta själv. Många är blöjbarn upp tillomed fyra års ålder. Sedan tar det ett bra tag innan de klarar av att gå på toaletten själva.

Sedan har vi påklädningen - och avklädning -"av barnen. Har du någonsin stått med 12 barn som inye EN ENDA kan få på sig (eller sv sig) skorna, overallen eller vantarna?

Barn i den åldern har betydligt mindre konsekvenstänkande än ett skolbarn. De traskar ut genom grinden om de får möjlighet....

Står du plötsligt ensam med 11 barn och två kissar ner sig - eller plötsligt bajsar i blöjan -"vad gör du då?

Går in och byter på barnen och Lämnar resten ute ensamma? Eller låter du barnen gå beridare och med bajs i blöjan?

Det går helt enkelt inte att jämföra...
    Nja jag var väl egentligen smått ironisk men förstår att sånt inte alltid framgår.
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (DK-girl) skrev 2015-02-20 23:51:04 följande:
    Svensk förskola är alltför medgörlig helt enkelt. Borde göra som i Danmark. Om föräldrarna är sena upprepade gånger lämnas barnet till polisen. Socialtjänsten blir automatiskt inkopplad. Föräldern får hämta barnet på polisstationen och får svara på frågor från soc, typ varför barnet inte prioriteras, varför det försummas, mm. Lovar, det är inte många föräldrar i Danmark som visar upp en lika nonchalant attityd som du gör. Och sist jag kollade var Köpenhamn en verklig storstad. Ändå klarar föräldrarna av det. Det handlar om attityd. Du respekterar inte förskolepersonalens tid. Du verkar tro att du har en massa rättigheter och att du kan kräva att andra löser dina problem. Och detta trots att du knappt behöver betala för förskoleplatsen för att den är rejält subventionerad. Väldigt vidrig inställning och väldigt respektlöst bemötande du visar upp.
    Kan vi inte fixa till vår förbannat dåliga kollektivtrafik istället? Herregud för tio år sen var tågen nästan aldrig sena! De kom i stort sett på minuten, hur det ska bli i framtiden vill jag inte ens tänka på.
    Brumma skrev 2015-02-20 22:00:38 följande:
    Missade det :D
    Ja det var faktiskt nästan omöjligt att se det

---
  • Förtryckt

Jag håller med Brumma. Det är en otroligt tråkig och kränkande ton mot många i tråden. Vad vissa inte verkar inse är att vi är "slavar" under oket kollektivtrafik + rusningstrafik

Och vi är varken robotar, eller sierskor.

---
  • Förtryckt
    Anonym (Hejhopp) skrev 2015-02-22 08:41:33 följande:

Slav eller inte så kan man ändå höra av sig då man blir sen.

Och vem har sagt att man inte bör göra det? Ingen
    ---
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning