• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Anonym (Förnuft)
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 09:26:45 följande:
    Absolut. Men att vara sen 5-6 gånger sedan maj är absolut överkomligt och inte mycker.
    Eftersom förskolan reagerar så är det för mycket.
    nokla skrev 2015-02-18 09:25:30 följande:
    Eh jag hämtar alltid i tid eller en stund tidigare, men då kan jag vänta om de håller på med nåt. Jag har blivit sen en gång när det var storm och bron jag skulle över för att ta mig hem var avstängd. Dotterns förskola har inga speciella tider som man inte "får" hämta, om de inte är iväg på nån utflykt då förstås.
    Ok. Alla har inte barnen i förskolor som är öppna med full bemanning dygnet runt.

• Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 09:17:54 följande:

Man får fixa alternativ barnpassare, eller ta en taxi så att man kan hämta snabbt i nödfall. Det är naturligtvis inte okej att komma 1-2 timmar sent.

Jag har aldrig skrivit att det är "okej"..

Men om en förälder riktigt grym mig och sagt att det har fallit ner ett träd på tåget och allt är avstängt så jo, det hade jag förstått. Det är ju knappast som om det skulle hända flera gånger om året - eller ens varnar år..

Förhoppningsvis hittar föräldern ngn annan som kan hämta men alla sitter inte i en situation där de kan ringa ngn annan och be dem hämta.

Jag tycker det är viktigt att man planerar sin resväg så att man normalt aldrig skall komma försenat. Men OM det händer och det är omständigheter man inte hade kunnat förutse så har nog de flesta förståelse för det. Både förskolelärare, arbetsgivare och läkare...
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 09:41:01 följande:

Eftersom förskolan reagerar så är det för mycket.Ok. Alla har inte barnen i förskolor som är öppna med full bemanning dygnet runt.

Nej, inte jag heller. Bemanning fördelas väl efter vilka tider folk angett, men om jag säger att jag ska hämta 14 så säger de ok, inte "åh nej det är ju precis i mellanmålet". Så kanske beror det lite mer på personalgruppen om de är lite flexibla och löser saker som de kommer eller om de är trötta på sitt jobb och ser allt som oöverstigliga problem?

Jag uppskattar iaf att de trivs på sitt arbete och att de anstränger sig för att få min dotter, och de andra barnen, att känna sig inkluderade, viktiga, och värdefulla och inte straffar dem för att deras föräldrar valt att hämta på en bökig tid eller i onödan skapar en krånglig rutin som innebär att den som har en 5 minuter sen förälder verkligen får känna av detta och stå ensam påklädd och vänta. Tycker det är lite osympatiskt när barn ska straffas för vilka föräldrar de har, en del har ju rent värdelösa föräldrar men de barnen är ju sas redan straffade.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 09:41:01 följande:

Eftersom förskolan reagerar så är det för mycket.

Den förskolan överdriver rejält. De har väl förmodligen inget annar att göra än att klaga på småsaler.
  • Mrs Green

Jag tycker det är självklart att man ska göra allt för att inte komma sent, men om man ändå är några minuter sen (max 10-15 min) så vet jag inte om jag skulle vilja ringa. Jag tänker att det stör mer att någon i personalen måste gå iväg och svara i telefonen?

Men iofs, när dottern gick på dagis var de oftast ute tills jag hämtade och då hade någon i personalen en bärbar telefon i fickan, då var det väl inga problem. Jag tänkte mest på när de var inne och bara hade en fast telefon i ett av rummen.

• Anonym (Förnuft)
    Brumma skrev 2015-02-18 09:50:28 följande:
    Jag har aldrig skrivit att det är "okej"..

Men om en förälder riktigt grym mig och sagt att det har fallit ner ett träd på tåget och allt är avstängt så jo, det hade jag förstått. Det är ju knappast som om det skulle hända flera gånger om året - eller ens varnar år..

Förhoppningsvis hittar föräldern ngn annan som kan hämta men alla sitter inte i en situation där de kan ringa ngn annan och be dem hämta.

Jag tycker det är viktigt att man planerar sin resväg så att man normalt aldrig skall komma försenat. Men OM det händer och det är omständigheter man inte hade kunnat förutse så har nog de flesta förståelse för det. Både förskolelärare, arbetsgivare och läkare...
    Nedfallna träd, arbetsolyckor mm precis när man ska hämta barnet är väldigt ovanliga händelser och det är självfallet inget man klagar på en förälder för. Är man 100 % ensam så bör man skapa kontakter så att man kan få en akut hjälp vid behov. I den här tråden låter det däremot som om det är okej att bara ignorera den påverkan som sen hämtning har på barnens vistelsetider och personalens arbetsbelastning, vilket naturligtvis är irriterande.
  • Anonym (Förnuft)
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 09:58:26 följande:
    Den förskolan överdriver rejält. De har väl förmodligen inget annar att göra än att klaga på småsaler.
    Om Ts exempelvis har hämtning när någon personal ska gå hem/gå på rast så kan det skapa stora problem.
  • Anonym (Ayla)
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:18:00 följande:

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

Tro det eller ej, men även vi som jobbar på dagis har reglerade arbetstider. Självklart stannar vi lite extra om någon förälder inte hinner i rätt tid. Sådant kan hända. Inga problem alls med det, men med tanke på att du skriver att de ringer dig varje gång, händer det nog ganska ofta?
  • Anonym (....)
    Anonym (Kom i tid) skrev 2015-02-17 19:25:21 följande:

Fast vänd på det. Anta att de har 3 barn som ska gå hem 14, och att sen mellanmål ska serveras 14.15. Om inte ni dyker upp så är det plötsligt 3 barn kvar som inte var beräknade till mellanmål. Ska de få sätta sig och riskera behöva lämna mitt i måltiden eller tycker du att en personal ska sitta i hallen med dessa och inte närvara vid mellanmål där personalen behövs?

Och tror du inte att verksamheten är planerad efter hur många barn där är? Anta att 5 barn ska gå hem kl 15, 4 kl 16 och sen 2 kl 17.30. Då har de ju planerat in aktiviteter efter det. Och personalens schema. Om en går 15 så vill de ju inte ha alla kl 15 barn kvar efter det.

Det är lätt att vara förälder och tycka att en kvart inte är så lång tid. Men barnen har ofta full koll på klockan och vet när deras föräldrar ska dyka upp.

Och en förskolerace är väl planerad även om många föräldrar inte tror det.

Min dotter skulle hämtas vid 14.30 när jag var föräldraledig, kom alltid vid 14.15 eftersom mellis serveras 14.30 och jag inte ville inkränka på det. Då hände det vid flera tillfällen att de började äta mellis vid 14.00-14.10 och min dotter fick sitta i hallen och vänta tills jag kom.. Ingen personal satt med henne..
  • Anonym (....)
    Anonym (pinsamt) skrev 2015-02-18 09:35:53 följande:

Är väl inte så konstigt.. gud att folk inte ens tycker det är fel att komma försent sådär ofta. Jag skulle skämmas ihjäl om jag kom 5 minuter sent.

Hör att du inte åker tåg till jobb, framför allt inte med Skånetrafiken.. Här är tågen ofta sena
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning