Inlägg från: Anonym (Förnuft) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förnuft)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Sweet Sofia skrev 2015-02-18 09:58:26 följande:
    Den förskolan överdriver rejält. De har väl förmodligen inget annar att göra än att klaga på småsaler.
    Om Ts exempelvis har hämtning när någon personal ska gå hem/gå på rast så kan det skapa stora problem.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:00:01 följande:
    Det har jag också trott... Vad märkligt att man ska vara utanför dörren den tiden man sagt.. Om barnet trilskas då? Ska man komma 30 min innan hämtningstid då?
    Ta kläderna i ena handen, ungen under andra armen och gå. Man ska vara ute när schematiden är över.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:21:50 följande:
    Fast schematiden slutar den tid man sagt, inte 30 minuter innan.. Alltså behöver man inte komma innan den tid man sagt.. Har jag sagt 14, kommer jag 14, inte 13.45.
    Vistelsetiden inom förskolans lokaler och med att ta upp personalens tjänster slutar den tid man har satt upp på schemat. Gör du likadant i butiker att du kommer strax före stängning och sen handlar du lugnt klart?
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 11:23:37 följande:
    Men vafan... Mina barn är iaf människor, personer. De har RELATIONER, de har folk som de vill krama hejdå, de är mitt i ett samtal, de vill känna sig kompetenta nog att själva avsluta en aktivitet, plocka undan, klä sig och gå. Jobbar du på förskola? Vilken fantastiskt pedagogisk inställning...
    Se till att komma i tid om barnen ska kramas osv. Det är inte förskolans uppdrag att ha er där efter att schematiden är slut. Jag har sett alltför många curlande föräldrar genom åren som inte kan säga till sitt barn att de inte får trassla mer.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:30:37 följande:
    Fast jag kräver inte att personalen ska stanna kvar tills vi gått. Hämtar jag 14.00 kommer jag strax där innan och då tar jag över. Det är så det är sagt på den förskola där vi har våra barn.
    De kan kanske inte lämna. Det är inte ditt hem utan barnens och personalens arbetsmiljö. Vill du ha besökare, som inte är med i verksamheten, på ditt arbete flera gånger om dagen?
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:33:31 följande:
    Vad "kan inte lämna"? Vår förskolechef har t.o.m. sagt att när föräldern kommer är det föräldern som tar över ansvaret.
    De kan inte lämna föräldrar och barn i lokalerna och gå på utflykt, eller avsluta, låsa och gå hem. Det förstår du väl?
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:33:31 följande:
    Vad "kan inte lämna"? Vår förskolechef har t.o.m. sagt att när föräldern kommer är det föräldern som tar över ansvaret.
    Att man tar över ansvaret är inte samma sak som att man som förälder har rätt att stanna kvar och leka, kramas, läsa eller ens dra ut på påklädningen.
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 11:41:22 följande:
    Mina barn trasslar inte, de avslutar och klär på sig. Det tar 5-15 minuter, om jag säger att det är bråttom kommer de direkt. De är ganska bra på att ta personligt ansvar, kanske för att jag låtit dem ÖVA på det Under tiden pratar jag med personalen, vi kommer bra överens och det är ömsesidigt och trevligt. Jag pratar med dotterns kompisar, jo jag tycker det är viktigt att lära känna dem med. Jag upptar inte någon personal med arbete, ansvaret för min dotter är givetvis 100% mitt så fort jag kliver in genom dörren, men personalen ger ändå min dotter fortsatt uppmärksamhet precis som alla andra i rummet för att de vill och tycker om henne. Vi kanske har tur som råkat få en barn- och familjecentrerad förskola istället för den industrialiserade institutionsförskola som du verkar beskriva?
    Du upptar plats som du inte har. På bekostnad av både personalen men framförallt de andra barnen.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:43:57 följande:
    Har jag sagt det? Men vi har haft bra pedagoger som sagt till oss att barnet kan stanna kvar och t.ex. bara rita färdigt teckningen eller vad det kan vara, för att det inte ska bli konflikter. Ibland har personalen förvarnat mitt barn om att mamma snart kommer, just för att konflikter också ska undvikas.
    Har ni mycket konflikter med barnet? Det kan inte vara lätt att uppfostra barn utan undvika konflikter. Tror du att det är skadligt för barn att inte få bestämma? Eftersom personalen i Ts förskola har reagerat så är det Ts skyldighet att bättra sig.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:44:44 följande:
    Jag hämtar aldrig mina barn så sent så att det är i närheten av stängning. Utflykter görs inte heller på eftermiddagarna.
    Då förstår jag hur det är. De har olika regler för olika föräldrar.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning