• Lavish

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-18 15:41:07 följande:
    OK! Men fråga om det funkar att man kommer sent 1 gång varannan månad då?!

TS verkar inte fatta att dom vill också gå hem och vill att vederbörande skall hämta sina barn på utsatt tid!

Vad är problemet! Du ska hämta ungen kl 15 tex, men se till att göra det då istället för att sitta här och gaffla i en tråd och sen börja grina för att dom blir irriterade på dagis för att du inte kan hålla tider!
    Ja det händer tyvärr mig och i stort sett alla mina kollegor ibland. 

Sitter man på ett tåg som sitter fast mellan två stationer och står still där 45 min + på väg till jobbet, vafan menar du att man ska göra egentligen? 

Jag brukar ha marginal för ungefär en halvtimmes försening, men mer än så kan jag varken med gott samvete lämna för tidigt på förskolan eller sätta upp hämttid för sent för att parera de större förseningarna. Sitter man fast i ett stängt tåg sitter man fast.
  • Lavish
    Lillusen skrev 2015-02-18 17:44:03 följande:

Om jag vore du TS så skulle jag inte ta upp det på ett föräldramöte, fråga i stället...Jag har märkt att ni ringer och frågar när jag är 10-15 min försenad och jag blir lite undrande varför? är mitt barn oroligt eller vill ni helt enkelt att jag ringer även när jag är försenad en liten stund? om pedagogerna då säger att ja vi vill att ni ringer om ni är sena, då frågar du vidare om det är någon särskilt tid som gäller eller om det så bara är om du är 1 min försenad.

Personligen så skulle jag bli jättetrött på om föräldrarna ringde om de var 5-10 min försenad, det tar ju tid från arbetet med barnen, såvida det inte påverkar barnet eller verksamheten att föräldern är försenad.

Jo, jag tänker också att rör det sig om 5-10 minuter stör det mer att jag ringer mitt i verksamheten än att jag är sen.

Dock hade jag hört av mig även då om det var så att jag visste att hämttiden låg så olyckligt till att den var precis vid t.ex när barnen skulle gå till mellis eller när det skulle bli sammanslagning av avdelningar för då förstår jag ju att det är betydelsefullt för dom att veta. 

Men TS förskola vill tydligen veta, så det är väl enklast att hon ger dem vad de vill ha. Kan ju bero på att 14 är just en sådan brytpunkt i deras verksamhet. 
  • Lavish
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-19 08:23:11 följande:

Du borde ändra ditt barns vistelse tid. Eftersom du har satt i system att komma 10-15 minuter försent ofta borde du förlängs barnets vistelse tid med 15 minuter om dagen så slipper du komma försent

Men det rör sig ju om en gång varannan månad? Du tycker inte det är att ta i att säga att hon "satt det i system" då? 

Sen låter det iofs som att hon borde ha bett om utökad tid iaf nu senast, men om hon alltså hämtar i tid 44 av 45 dagar så tycker jag nog att tiden funkar rätt bra för det mesta?
  • Lavish
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-19 16:39:08 följande:
    Men lägg fram det som försvar då, så får vi se hur bra det mottages! "Jag sitter fast på något 1 gång i månaden, är det ok" 

Du får väl för fan byta till bil, buss eller helikopter inte fan vet jag. Eller byta dagis! Är det dagiset fel/problem? Du som pendlar med tåg borde om någon veta att det är det mest osäkra sättet att pendla, åk tidigare!
    Jobbar i innerstan, det går varken att köra dit (då vi inte har parkering) eller ta helikopter.

Ja, mitt jobb accepterar givetvis det. Liksom dagis. De lever ju i verkligheten till skillnad från dig. 

Du menar alltså att jag ska lämna mitt barn 1,5 timmar tidigare på dagis, åka till jobbet och fika i 1,5 timme och inte göra ett skit medans mitt barn befinner sig i barnomsorgen och får långa dagar, utökar barngruppen i onödan och tar upp onödiga skattemedel i form av personal, för att några gånger om året står kollektivtrafiken stilla?
  • Lavish
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:24:04 följande:
    Du verkar tycka att dagiset ska se ditt problem som deras!

Bara att lämna ungen på bestämd tid och hämta på bestämd tid, inte svårare än så serru! Vad är problemet? Och är det problem så får väl för fan du se till att lösa det, eller tycker du att det kanske är dagis problem om du fastnar på tåget?

Försök tänka nästa gång innan du svarar!
    Hur ska jag lösa det? Sluta jobba och gå på bidrag? Om du inte själv har några svar på hur hela Sveriges arbetspendlande befolkning ska lösa problemet att trafik ibland står still oväntat och länge, så kanske det är du som ska tänka innan du svarar? 

Dagis har aldrig haft några problem, så vitt de säger är de hemskt nöjda med hur vi hämtar och hur vi skött det det fåtal gånger saker utom vår kontroll gjort att vi blivit sena.
  • Lavish
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:45:45 följande:
    Är du dum på riktigt eller?

På vilket sätt har du rätt att lämna/hämta senare för att du pendlar? VAD ger dig den rättigheten? Då är det bara att jag skiter att komma i tid och skylla på att jag måste tanka bilen VARJE GÅNG, då säger dom, du får se till att tanka i tid, EXAKT!

Jag ska också börja så, komma in ½h  varje månad och skylla på bilen, undrar vad dagis skulle säga då. Du har ett mönster som resulterar i att du inte kan passa tider och du tycker det är någon sorts "rättighet" alltså hur tänker du? Tänk om alla gjorde som du gör!
    Så gör alla som pendlar i storstadstrafik ibland. Allt annat är helt enkelt omöjligt, sitter man fast så sitter man fast.

Kan du nu istället förklara hur alla vi som pendlar ska lösa det när kollektivtrafiken går ner totalt eller när det skett en olycka på vägen och man sitter fast i en bilkö? Förklara utförligt hur vi antingen ska undvika dessa situationer eller ta oss ur dem utan försening, med utgångspunkt i att vi ska kunna fortsätta att arbeta och försörja oss.
  • Lavish
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:48:13 följande:
    Och om du anser att det är omöjligt för dig att komma i tid, DÅ får du se till att någon annan hämtar, dina föräldrar, dina syskon, inte vet jag! Inte dagiset problem, utan det är DITT PROBLEM. 

Blir så trött på sådana som dig som tror du kan skylla ifrån sig, helt skev inställning!
    Mina föräldrar och syskon arbetar också. De kan alltså också fastna i bilköer eller när kollektivtrafiken lägger ner. De kan också, liksom jag, drabbas av akuta olycksfall.

Ingen människan kan garantera att alltid vara i tid under alla möjliga omständigheter.
  • Lavish
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:51:36 följande:
    Som jag precis skrev! Du ska lösa det med att någon annan hämtar ditt/dina barn i tid! Behöver du ännu utförligare?
    ja, hur ska vi göra när de andra också har jobb att ta sig från? Hur ska de lösa det när de sitter fast i nedlagd kollektivtrafik eller bilkö?
  • Lavish
    Jennie med ie skrev 2015-02-20 12:03:21 följande:

Som tur är resonerar förskolepersonal i regel inte som (skärpning) här ovan. Vissa saker kan man helt enkelt inte förutse och alla kan knappast ha en anhörig boende typ granne med förskolan som kan hämta vid alla eventualiteter.

Tack!

Nej det är verkligen inte det intrycket jag fått. Dom (få) gångerna vi blivit försenade har dom varit jättegulliga och sagt att det är lugnt, att sonen har det bra och att vi ska andas och bara komma så fort vi kan. Har aldrig fått intrycket att de tyckt att vi varit oskötsamma eller slappa på något sätt. Sen har vi väl oftast inte varit ensamma de gångerna då vi bor i en kranskommun och det är många föräldrar som pendlar in till stan för jobb...
  • Lavish
    Anonym (,) skrev 2015-02-20 12:05:21 följande:
    Är du sen till jobbet lika mycket/ofta som till dagis? Hur funkar det?
    Ja, en handfull gånger om året ungefär. Lite oftare till jobbet eftersom jag reser mitt i rusningstrafiken då och det blir fler förseningar då.

Tja, när det är kaos i kollektivtrafiken brukar det drabba många av kollegorna med så folk har ju förståelse för att det är så det är. Många av dem som man ska träffa eller jobba med då är ju ofta försenade samma dagar, dom dagarna när hela trafiken gått åt helvete, så även om man kommit till jobbet i tid de dagarna hade man oftast inte kunnat jobba ändå.

Bara för några veckor sen låg ju röda linjen nere genom stan vilket inte påverkade just mig men däremot såg man ju från arbetsplatsen stackars stockholmare springandes i panik kors och tvärs för att försöka gå till sina jobb istället för att åka kollektivt. Den dagen blev det inte mycket gjort på många arbetsplatser i stan... 
  • Lavish
    Anonym (DK-girl) skrev 2015-02-20 23:51:04 följande:
    Svensk förskola är alltför medgörlig helt enkelt. Borde göra som i Danmark. Om föräldrarna är sena upprepade gånger lämnas barnet till polisen. Socialtjänsten blir automatiskt inkopplad. Föräldern får hämta barnet på polisstationen och får svara på frågor från soc, typ varför barnet inte prioriteras, varför det försummas, mm. Lovar, det är inte många föräldrar i Danmark som visar upp en lika nonchalant attityd som du gör. Och sist jag kollade var Köpenhamn en verklig storstad. Ändå klarar föräldrarna av det. Det handlar om attityd. Du respekterar inte förskolepersonalens tid. Du verkar tro att du har en massa rättigheter och att du kan kräva att andra löser dina problem. Och detta trots att du knappt behöver betala för förskoleplatsen för att den är rejält subventionerad. Väldigt vidrig inställning och väldigt respektlöst bemötande du visar upp.
    Du tror inte att det vore en billigare lösning att fixa kollektivtrafiken istället för att låta polisen jobba som förskola? 

Jag skulle inte ha några som helst problem med ett sånt möte. Tror du soc skulle erbjuda sig att betala vårt uppehälle så att jag kan sluta jobba eller? 
  • Lavish
    Anonym (DK-girl) skrev 2015-02-20 23:51:04 följande:
    Svensk förskola är alltför medgörlig helt enkelt. Borde göra som i Danmark. Om föräldrarna är sena upprepade gånger lämnas barnet till polisen. Socialtjänsten blir automatiskt inkopplad. Föräldern får hämta barnet på polisstationen och får svara på frågor från soc, typ varför barnet inte prioriteras, varför det försummas, mm. Lovar, det är inte många föräldrar i Danmark som visar upp en lika nonchalant attityd som du gör. Och sist jag kollade var Köpenhamn en verklig storstad. Ändå klarar föräldrarna av det. Det handlar om attityd. Du respekterar inte förskolepersonalens tid. Du verkar tro att du har en massa rättigheter och att du kan kräva att andra löser dina problem. Och detta trots att du knappt behöver betala för förskoleplatsen för att den är rejält subventionerad. Väldigt vidrig inställning och väldigt respektlöst bemötande du visar upp.
    Sen undrar jag, när det sker ett terrorattentat i centrala Köpenhamn och stora delar av trafiken genom stan stängs av, innebär det då att 100 000 tals danska barn kommer att lämnas in till stadens polisstationer istället för att stanna på sina förskolor? Blir det inte svårt för polisen att lösa situationen med så många barn att ta hand om? Och blir det inte väldigt många resor för förskolepersonalen, först ett barn som skulle hämtas 15, sen två vid 15.30, sen fyra vid 16 osv som inte hämtas i tid och som då genast på minuten måste köras iväg till polisstationen?
  • Lavish
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-21 10:28:40 följande:
    Varför kan inte lilla mamma ringa förskolan i tid och säga att tåget sitter fast?
    Eh, självklart gör man det?! Vem har påstått att man inte skulle ringa och säga till om man sitter fast på ett tåg?!!
  • Lavish
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-21 10:35:10 följande:
    Är det självklart? Hela tråden handlar om att Ts struntar i att hämta barnet i tid och k l a g a r när förskolan ringer 10-15 minuter efter att barnet skulle ha lämnat förskolan. Och vissa sitter och försvarar Ts agerande...
    Jag har enbart försvarat att man inte behöver vara nonchalant eller ha dålig planering för att man kommer försent ca en gång varannan månad. Inget annat.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning