• Brumma

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:45:06 följande:

Nej, det är inte namnen jag regagerar på. Du får använda vilket namn du vill. Men fortfarande är der inlägget jag reagerar på inte namnet.

Fast det var ju inte så du skrev förut.. ändrade du dig eller skrev du "fel"....

Eftersom INGEN faktiskt läser in vad det nu är du läser in så kanske du kan vara så vänlig att förklara EXAKT vad som är fel med inlägget?

Att pappan var sen? Att barnet blev oroligt och ledset? Att pappan försökte trösta? Att han missförstod varför barnet var ledset? Att personalen försökte förklara?

Med tanke på hur starkt du reagerar måste du ju kunna förklara VAD i inlägget som var så fel. Du förklarade det först med att hon borde använt x istället för namn. Nu stämmer tydligen inte det längre. Så VAD?
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 16:53:27 följande:

Och det händer bara med invandrarbarn?

Hade du frågat detta om det varit kalle och Erik? Verkligen?
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 22:23:41 följande:

Ja, jag reagerar när man uppenbarligen skiljer på barn och barn. Svenska som osvenska. Varför inte bara använda X?

Här är det för att det skiljs på barn? Om hon använt Kalle stället? exakt VAR skiljs det på barn? Får inte barn med utländskt namn bli ledsna och oroliga? Är det enbart svenskar som får det? Eller menar du tvärtom?
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:24:40 följande:

Om hon hade använt Kalle istället för Achmed i samma inlägg hade jag fortfarande reagerat. Det är inte namnet i sig utan det som skrivs. Hade du läst inlägget så hade du nog sätt.

Här är det plötsligt inte namnen som är viktiga... snabba svängar. Dessutom påstår du att jag inte läst inlägget... ?
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:47:25 följande:
    Ja?

Det är fortfarande ett bra inlägg om ett BARN som blir ledset och oroligt för att pappan inte kommer dem tid som vanligt.

Och där det påpekas att det lätt kunnat undvikas om pappan hör av sig.
  • Brumma
    Anonym (s) skrev 2015-02-19 15:48:54 följande:

Kan man utöka tiden bara så där? Eller behövs intyg?

Inte om man har ett sk "femtontimmarsbarn" (eller motsvarande ).
  • Brumma
    Jennie med ie skrev 2015-02-20 11:39:22 följande:

Givetvis är det okej att komma för sent om t ex kollektivtrafiken pajat eller det sker en olycka så vägen stängs av o s v, såna förseningar kan bli stora (betydligt mer än en kvart) men det är ju inget man kan veta i förväg. Och att ta i så stora mariginaler att man vet att man kan komma i tid varenda gång under varenda möjlig omständighet är inte rimligt.

Däremot bör man när möjlighet finns meddela att man blir sen.

• Brumma
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:51:36 följande:

Som jag precis skrev! Du ska lösa det med att någon annan hämtar ditt/dina barn i tid! Behöver du ännu utförligare?

Men snälla du. Vissa omständigheter kan man inte förutsäga. Och alla har inte ngn som kan rycka ut på det sättet.

Du har inte riktigt förmågan att sätta dig in i andra människors liv? Ditt sätt eller inget?

Att sätta ngt i system är fel. Att ngn enstaka gång råka ut för ngt man inte kan råda över är en annan.

Och nej - en bilolycka eller förseningar på tåget går inte att sätta i jämförelse med att man inte tankat bilen

..
  • Brumma
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:53:16 följande:

Hade jag jobbat på dagiset där dina barn går och du hade käftat emot när du inte kan passa tider hade jag blivit vansinnig!

Det går inte att diskutera med dig, Goddag yxskaft!

Hade du arbetat på en förskola där jag arbetat eller haft mina barn hade jag jag haft ett samtal om dig med chefen för okontrollerade vredesutbrott, oförmåga att diskutera på ett kontrollerat sätt, oförmåga att bemöta andra på ett sansat sätt samt en stor portion av trångsynthet och tendenser till översitteri.
  • Brumma
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:53:16 följande:

Hade jag jobbat på dagiset där dina barn går och du hade käftat emot när du inte kan passa tider hade jag blivit vansinnig!

Det går inte att diskutera med dig, Goddag yxskaft!

Nu har jag läst igenom alla dina inlägg och undrar om du uttrycker dig så otrevligt även mot människor du möter i verkligheten?

Varför kan du inte diskutera på ett sansat sätt utan svordomar och andra otrevligheter?

Är du inte medveten om det kanske det är bra att göra dig uppmärksam på att ditt språk och din aggressivitet inte direkt inbjuder till att ta ngt du säger på allvar...

Varför inte andas lite och komma med några KONSTRUKTIVA förslag istället för att säga att man skall åka en timme tidigare än vad som normalt behövs bara för att det ngn enstaka gång kan bli ett inställt tåg, eller ta helikopter (allvarligt?!?)...

Tror du hade upptäck att du fått betydligt bättre respons på dona inlägg då..
  • Brumma
    Förtryckt skrev 2015-02-20 12:34:52 följande:

Fast kvinnan har ju rätt, för tusan! Gah, vad jag blir allergisk på dessa verklighetsfrånvända människor som inte fattar hur det fungerar i Storstockholms kollektivtrafik. Då och då är "katastrofen" ett faktum! Det kanske bara händer en gång i månaden om man har tur! Eller vad sägs om bussar under eftermiddagsrusningen som bara ställs in och man får vänta utomhus i tio minus i en halv timme trekvart tills nästa buss kommer??

Eller vad sägs om tåg som står stilla på bron och du kan inte gå ut och ta en taxi eller helikopter om du ens hade velat! Bara att gilla läget!

Herregud, vi är bara människor, inte robotar! Klart alla gör sitt bästa men i såna situationer måste båda parter kunna jämka lite!

Gillar ni det inte, skriv till SL och fråga varför de tar lägsta bud på vilka som ska köra deras bussar och pendeltåg. Hur mycket var det nu som bussförarbolaget Arriva fick böta? Några hundra mille? De hade under sina uppstartsår knappt en körning som kom i tid.

Inte bara i Stockholm. . Och inte bara i kollektivtrafiken.. ;)

Skulle hämta sonen för ett tag sedan och bor utamför en mindre stad i sverige. Hade varit i stan och handlat och när jag skulle hämta sonen var det en olycka som stoppade all trafik.

Vad gör man då? Man ringer förskolan och förklarar att man sitter fast i bilkö men att man kommer så fort det bara går.

Vad svarar förskolan? Ingen fara, ta det lugnt. Vi säger till Erik att han hinner leka en stund extra idag :)

Planerar man och sätter tider som man bör kunna hålla så kan man inye göra så mycket mer.. :)
  • Brumma
    Förtryckt skrev 2015-02-20 19:34:46 följande:

Tja, när de börjar skolan blir de 28-30 med 1 pedagog

Jämför du på allvar ett skolbarn som kan ta på sig själv, gå på toa själv, äta själv, ta lite ansvar själv osv med barn mellan ett och fem år som behöver hjälp med - Tja, nästan allt....

Många barn lär sig inte gå förrän 1.5 till två är. De yngsta kan inte äta själv. Många är blöjbarn upp tillomed fyra års ålder. Sedan tar det ett bra tag innan de klarar av att gå på toaletten själva.

Sedan har vi påklädningen - och avklädning -"av barnen. Har du någonsin stått med 12 barn som inye EN ENDA kan få på sig (eller sv sig) skorna, overallen eller vantarna?

Barn i den åldern har betydligt mindre konsekvenstänkande än ett skolbarn. De traskar ut genom grinden om de får möjlighet....

Står du plötsligt ensam med 11 barn och två kissar ner sig - eller plötsligt bajsar i blöjan -"vad gör du då?

Går in och byter på barnen och Lämnar resten ute ensamma? Eller låter du barnen gå beridare och med bajs i blöjan?

Det går helt enkelt inte att jämföra...
  • Brumma
    Förtryckt skrev 2015-02-20 21:45:18 följande:

Nja jag var väl egentligen smått ironisk men förstår att sånt inte alltid framgår.

Missade det :D
  • Brumma
    Anonym (DK-girl) skrev 2015-02-20 23:51:04 följande:

Svensk förskola är alltför medgörlig helt enkelt. Borde göra som i Danmark. Om föräldrarna är sena upprepade gånger lämnas barnet till polisen. Socialtjänsten blir automatiskt inkopplad. Föräldern får hämta barnet på polisstationen och får svara på frågor från soc, typ varför barnet inte prioriteras, varför det försummas, mm. Lovar, det är inte många föräldrar i Danmark som visar upp en lika nonchalant attityd som du gör. Och sist jag kollade var Köpenhamn en verklig storstad. Ändå klarar föräldrarna av det. Det handlar om attityd. Du respekterar inte förskolepersonalens tid. Du verkar tro att du har en massa rättigheter och att du kan kräva att andra löser dina problem. Och detta trots att du knappt behöver betala för förskoleplatsen för att den är rejält subventionerad. Väldigt vidrig inställning och väldigt respektlöst bemötande du visar upp.

Vilket fruktansvärt tänk om det är sant.

Snacka om att utsätta barnen för traumatiska upplevelser.

Jag har faktiskt lite svårt att tro på att det är sant. Länka gärna.

Jag lovar dig att de flesta förskolepedagoger har förståelse för förseningar pga saker man inte kan råda över och hellre har en dialog med föräldrarna än utsätter barnet för att lämnas på en polisstation... Fruktansvärt att du anser det är ngt att eftersträva. Säger en hel del om ditt "barnperspektiv"... Uselt eller obefintligt.....
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-21 08:45:32 följande:

Ditt inlägg känner jag inte alls igen mig på de arbetsplatser jag haft. Ettåringarna får äta själva två åringarna får ta på sig sina overaller själv men msn hjälper att dra upp dragkedja och sätta på vantar och skor. En femåring däremot klarar av allt i stort sett själva.

Det finns avdelningar med enbart små barn... Då spelar det inte så stor roll om femåringar nästan klarar allt... om man bara har ett o tvååringar (och ngn treåring kanske)...

Ja, ett och två åringarna lär sig att äta snabbt men de behöver fortfarande ganska mkt assistans vid maten.

Likaså vid av o påklädning, toalettbesök o liknande.
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-21 08:52:38 följande:

Man får väl ange tider så man inte kommer försent tex förlänga barnets vistelsetid

Man kan inte förutse att ett tåg spårar ut eller att det sker en bilolycka tex.

Man kan inte sätta en tid två timmar senare än man normalt hämtar för att det KANSKE händer ngt så man fastnar i trafiken.

Men du tycker alltså att det är en bra idé att lämna barnet på polisstationen för attmammas tåg är försent pga en tågolycka?
  • Brumma
    pastamamman skrev 2015-02-21 10:03:05 följande:

Fast vad gör du om du är själv med 5 barn och ett bajsar ner sig? Du får ju lämna 4 själva då... Det är naturligtvis inte bra att en personal är själv med 11 barn, det tror jag inte någon tycker.

Med fem barn kan man ta med sig fyra in och sätta i hallen medans man byter utan stötte problem. Eller be personalen på andra avdelningen (om de är ute) att kolla lite extra.

Med elva barn blir det en ngt större "operation"...
  • Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-21 10:28:40 följande:

Varför kan inte lilla mamma ringa förskolan i tid och säga att tåget sitter fast?

Om du läser diskussionen som mitt inlägg hänvisade till så var det om en mamma som ALLTID ringer om hon råkar vara sen. Hon planerar in så att hon har 30 min extra för eventuella förseningar OCH försöker hitta ngn annan som kan hämta om det ändå inte går.

Ändå får hon skit - trots att hon gör så mkt man nu kan begära.

Trådar spinner ofta vidare från TS och innan man ger sig in i en diskussion och börjar anvönda sig av nedlåtande tråkig ton så är det en bra idé att läsa diskussionen först..
  • Brumma
    Anonym (Hejhopp) skrev 2015-02-22 08:41:33 följande:

Slav eller inte så kan man ändå höra av sig då man blir sen.

Fast det är det typ bara TS (och ngn mer) som ansett man inte bör göra.

Du kanske ska läsa vad en person skrivit innan du anklagar personen från att ha åsikter som DU anser personen har och kolla om de stämmer.
  • Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-22 11:14:12 följande:

JAG diskuterar Ts, inget annat...

Gör det då.

Men sluta påstå att ngn anser ngt de inte anser.

Personen du citerade skrev i sitt första inlägg TILL TS att hon borde börja höra av sig vid förseningar.

Vill du inte delta i diskussionen utanför TS så sluta ge dig in i den.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning