Inlägg från: Anonym (Förnuft) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förnuft)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:49:06 följande:
    Nej verkligen inte, lägg inte ord i min mun jag aldrig sagt..
    Jag har till 100% svårt att tro att förskolans personal med glädje har kvar de sista barnen efter hämtningstid bara för att leka lite till, kramas eller trassla. Personalen har också egna liv och tider att passa.
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 11:48:12 följande:
    Ok jag tror inte de upplever det så. Speciellt inte som personalen ofta fortfarande står kvar och pratar med mig efter min dotter redan gått ut genom dörren
    Låter som lustig personal som prioriterar en förälder till ett barn som har gått hem för dagen, framför de barn som de är ansvariga för.
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 11:57:38 följande:

Anonym (Förnuft) jobbade du på förskola eller inte? Det känns som att du isf jobbar i en väldigt slimmad organisation, och där personalen slutat ta upp problem med tider, budget och bemanning med ansvarig chef och istället tar ut sin frustration på barn och föräldrar? Det är inte riktigt ok

Ingen här är förälder där jag arbetar så oroa dig inte över det.
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 11:59:10 följande:
    Ja eller så har de tillräckligt med personal för att också kunna hålla en god relation och dialog till föräldrarna, vilket också egentligen ingår i uppdraget
    Inte utöver den schemalagda tiden och möten. Flört
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 12:09:58 följande:
    Eran arbetssituation och bemötande mot barn och föräldrar är väl skäl till oro vare sig nån här har barn hos er eller ej?

Så ni har aldrig någon typ av avlämning när föräldrar hämtar, eller diskuterar vem som ska baka en kaka till kommande aktivitet, eller bara måste få berätta något härligt som hände under dagen? Ni har utvecklingssamtal 2 ggr per år och thats it??
    Det är ingen hemlighet att det är kris inom barnomsorgen i Sverige. Det är konstigt att föräldrar inte märker av det på samma sätt som personalen. Än mer konstigt då föräldrar och barn har så goda relationer och samtalar utanför vistelsetiden. Det är många inom personalen som engagerar sig i Förskoleupproret.

Föräldrar ska gå ut genom dörren vid den tidpunkt som de har satt som vistelsetid och de förväntas komma i god tid för att hämta lugnt och tryggt.
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 12:24:49 följande:
    Jo krisen inom barnomsorgen har jag mycket god förståelse för, har själv jobbat mycket aktivt med denna fråga under några år. Vad jag har noll förståelse för är när pedagoger vänder sig mot barn och föräldrar och ursäktar sig med kris och budgetargument. Det är så långt ifrån ok det kan bli, SÄRSKILT när man är medveten!
    Regler är regler och barnen ska vara hämtade den tid som står på schemat. Det finns inget intresse i att inte kunna ta ut rast, eller inte kunna sluta i tid, för att föräldrar inte kommer i tid och hämtar barnen. Jobbar du gratis och utan rast?
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (fröken) skrev 2015-02-18 13:55:45 följande:
    Om man är vansinnigt trött på sitt jobb kan man ju byta. Det verkar du vara.

(Därmed inte sagt att det är OK att komma försent.)
    Vad jag anser om arroganta föräldrars uppförande har inget med mitt faktiska arbete att göra. Jag diskuterar i ett forum på nätet.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2015-02-20 19:07:16 följande:

Vi lägger schema utifrån barnens tider. Det är nonchalant att komma sent jämt. Håll tiderna. Börjar jag 0800 kommer ju inte jag 8.15.

Jag blir jätteirriterad när föräldrar kommer sent.

Senast igår så skulle jag bli ensam på min avd klockan 16. Men vi såg på barnens tider att det skulle vara 5 kvar den tiden men föräldrarna kom 16.15 och 16.20 så jag hade 11 barn själv istället.

Undrar vad föräldrarna i tråden, som anser att de inte behöver hämta sina barn i tid, skulle tycka om deras barn var i en grupp av 11!!! barn med 1!!! pedagog? Jag vill väldigt gärna få svar av dem.
  • Anonym (Förnuft)
    Brumma skrev 2015-02-21 08:28:58 följande:
    Vilket fruktansvärt tänk om det är sant.

Snacka om att utsätta barnen för traumatiska upplevelser.

Jag har faktiskt lite svårt att tro på att det är sant. Länka gärna.

Jag lovar dig att de flesta förskolepedagoger har förståelse för förseningar pga saker man inte kan råda över och hellre har en dialog med föräldrarna än utsätter barnet för att lämnas på en polisstation... Fruktansvärt att du anser det är ngt att eftersträva. Säger en hel del om ditt "barnperspektiv"... Uselt eller obefintligt.....
    Ja, trauma som föräldrarna orsakar. Det är hemskt.
  • Anonym (Förnuft)
    Brumma skrev 2015-02-21 10:27:12 följande:
    Man kan inte förutse att ett tåg spårar ut eller att det sker en bilolycka tex.

Man kan inte sätta en tid två timmar senare än man normalt hämtar för att det KANSKE händer ngt så man fastnar i trafiken.

Men du tycker alltså att det är en bra idé att lämna barnet på polisstationen för attmammas tåg är försent pga en tågolycka?
    Varför kan inte lilla mamma ringa förskolan i tid och säga att tåget sitter fast?
  • Anonym (Förnuft)
    Lavish skrev 2015-02-21 10:33:06 följande:
    Eh, självklart gör man det?! Vem har påstått att man inte skulle ringa och säga till om man sitter fast på ett tåg?!!
    Är det självklart? Hela tråden handlar om att Ts struntar i att hämta barnet i tid och k l a g a r när förskolan ringer 10-15 minuter efter att barnet skulle ha lämnat förskolan. Och vissa sitter och försvarar Ts agerande...
  • Anonym (Förnuft)
    Brumma skrev 2015-02-21 11:18:27 följande:
    Om du läser diskussionen som mitt inlägg hänvisade till så var det om en mamma som ALLTID ringer om hon råkar vara sen. Hon planerar in så att hon har 30 min extra för eventuella förseningar OCH försöker hitta ngn annan som kan hämta om det ändå inte går.

Ändå får hon skit - trots att hon gör så mkt man nu kan begära.

Trådar spinner ofta vidare från TS och innan man ger sig in i en diskussion och börjar anvönda sig av nedlåtande tråkig ton så är det en bra idé att läsa diskussionen först..
    JAG diskuterar Ts, inget annat...
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning