• Åsa

Anser du att det är "g" eller "j" i ord som tangent, registrera, giffel eller gigantisk?

Hur säger du själv? Nämn gärna landsdel du kommer från eller ålder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-17 21:37
    Tycker du att det är "g-" eller "j-" ljud i ex tangent, registrera, giffel eller gigantisk?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-17 22:33
    Ingen röd tråd än så länge. Kom på tanken då en på jobbet talade om att "rejistrera" och jag hajade till. Men han är norrifrån och det tycks det alltså finnas "registrerare" från den landsändan också, och tvärtom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-18 20:24
    Alla får anses vara korrekta i dagens svenska. Tre listas med båda uttalen i SAOL, "registrera" med bara j-ljud i SAOL men med g-uttalet nämnt i SAOB. Så rätt och fel kan man egentligen inte tala om men nog kan det kännas så

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att det är "g" eller "j" i ord som tangent, registrera, giffel eller gigantisk?
  • Rainbow gg

Tanjent, registrera, giffel, gigantisk. Finns det någon som säger jigantisk?

Småland, 23 år.

• BeanBag

Tanjent

Registrera

giffel

gigantisk.

Västerbotten bor jag i

Här hört folk säga jigantisk men inte rejistrera eller jiffel

• Åsa
    Rainbow gg skrev 2015-02-17 21:38:55 följande:

Finns det någon som säger jigantisk?

Jadå  
  • Tecum

Jag kör med g på samtliga utom på tangent där jag blandar. Blekinge

• Åsa

Kanske ska skriva mitt eget också, 
    tangent, registrera, giffel (oftast, men börjat vela där), jigantisk (ELLER gigantisk, men alltid j vid "gigant" ologiskt nog

Mångårig göteborgare med rötterna i Sydsverige

• Erizajo

Och gigantisk. Aldrig hört nån

Säga Giffel faktiskt! Bor i Dalarna

• Rainbow gg

Jag hade nog inte förstått vad någon menade om den hade sagt tanGent med hårt g. Sitter och försöker "höra" hur det skulle låta

• Mercurialis

Jag säger tangent, registrera, gigantisk - och när det gäller det sista ordet så blandar jag mellan giffel och jiffel.

Jag kommer från och bor i Skåne.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Åsa
    Rainbow gg skrev 2015-02-17 22:04:01 följande:

Jag hade nog inte förstått vad någon menade om den hade sagt tanGent med hårt g. Sitter och försöker "höra" hur det skulle låta

Det hade du nog IRL. Hm, tänk "agent" med ett t först och ett ng-ljud före g:et.
Svar på tråden Anser du att det är "g" eller "j" i ord som tangent, registrera, giffel eller gigantisk?