• Svar på tråden Min man är kurd- fråga vad du vill
  • Anonym (Kurd oxo)
    Angelinap skrev 2015-02-17 23:06:52 följande:

    Det är skillnad att leva med en kurd än en svensk.


    Kan du nämna lite skillnader du upplever?
  • Angelinap

    Det är många men det största är familjeförhållanden. Familjen är nära varandra, ställer alltid upp. En otrolig gemenskap och värme. När jag gifte mig med min kurd fick jag en gigantisk familj på köpet. Maten- central roll. Inte precis snabbmakaroner i vår familj en vardagskväll ????

  • Angelinap

    Och alla fördomar jag stöter på från svenskar,,, om kurder.

    Att männen förtrycker och bestämmer. Jag känner inte igen den bilden alls. De jag känner är det kvinnorna som styr allt ( vilket självklart heller inte är optimalt). Barnen, ekonomi osv- kvinnor rakt igenom som styr.

  • Anonym (Kurd oxo)
    Angelinap skrev 2015-02-17 23:23:13 följande:

    Och alla fördomar jag stöter på från svenskar,,, om kurder.

    Att männen förtrycker och bestämmer. Jag känner inte igen den bilden alls. De jag känner är det kvinnorna som styr allt ( vilket självklart heller inte är optimalt). Barnen, ekonomi osv- kvinnor rakt igenom som styr.


    Angelinap skrev 2015-02-17 23:17:26 följande:

    Det är många men det största är familjeförhållanden. Familjen är nära varandra, ställer alltid upp. En otrolig gemenskap och värme. När jag gifte mig med min kurd fick jag en gigantisk familj på köpet. Maten- central roll. Inte precis snabbmakaroner i vår familj en vardagskväll ????


    Jag misstänkte att du skulle nämna familjeförhållandet :) Den har en stor roll bland kurder. Man kan ha världens problem som familjen själv löser utan att blanda in myndigheter etc. Och man lyckas väldigt bra, jag har mkt erfarenhet av det.


    Vad gäller kvinnan, som du nämnde, så har de ofta stor inflytande på familjen. Hemma hos oss är såsom du beskrev, min mamma har hand om ekonomin etc. Det kurder värderar mkt är hedern. Det är helt oacceptabelt att försöka utnyttja deras kvinnor till utomäktenskapliga förhållanden.


    Är din man kurd från Irak eller?

  • Angelinap

    Ja, kurd från Irak. Att lösa saker inom familjen när problem uppstår har slagit hål på mina fördomar. Jag har alltid tyckt att man ska sköta allt själv och söka hjälp utifrån. Nu har jag en annan åsikt när jag ser gång på gång hur bra det går när familjerna går samman och hjälper. Så bra är den modellen och tänk om fler hade det skyddsnätet????

  • Anonym (Vad tycker tjejerna?)

    Vad tycker tjejerna om Svenska killar?

  • Anonym (Vad tycker tjejerna?)

    Är kurdiskor ganska ointresserade  av svenska killar 

  • Anonym (Vad tycker tjejerna?)

    Hur många språk och dialekter finns det?

  • Anonym (Delad)
    Angelinap skrev 2015-02-17 23:23:13 följande:

    De jag känner är det kvinnorna som styr allt ( vilket självklart heller inte är optimalt). Barnen, ekonomi osv- kvinnor rakt igenom som styr.


    Är det inte bättre att ha delat ansvar
  • Anonym (Morris)

    Man har ju en bild av att kurder skall vara väldigt roliga och ha humor med
    tanke på Özz Nujen, Soran m.m. komiker men jag vill bara säga att det
    är inga garantier alls. Vi fick en kurd på jobbet förra året och alla hade jätte
    förhoppningar att nu jävlar blir fikarasterna som värsta stand up klubben men
    vi blev lurade. Vi fick den tråkigaste kurden som gått i ett par skor.
    Riktig paragrafryttare och tråkmåns.

Svar på tråden Min man är kurd- fråga vad du vill