• Aniiee

Finns det något att se i SVTs öppna arkiv?

Ja, som frågan lyder. Tipsa gärna! Gärna om barn/ungdomsprogram från 90-talet (då jag inte bodde i Sverige, så jag måste ha missat mycket), men även annat som kan vara roligt/spännande/intressant!

Tack på förhand.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Svar på tråden Finns det något att se i SVTs öppna arkiv?
  • Rocket Mania

Oj, ja det finns massor att se!

En liten miniserie jag blev alldeles till mig över att hitta var Seppan från 1986. Jag vet inte riktigt varför jag tyckte så mycket om den men det gjorde jag. Och gör fortfarande! En ung Peter Stormare har en liten roll.

Sedan har du den fantastiska serien Glappet från 1997. Ett måste!

Ebba och Didrik så klart.

Allis med is och Handbok för handlösa är lite i samma stil som Ebba och Didrik. 

Sedan finns ju alla julkalendrar om man går i gång på sådant

• Aniiee
    Rocket Mania skrev 2015-02-17 23:24:37 följande:

Oj, ja det finns massor att se!

En liten miniserie jag blev alldeles till mig över att hitta var Seppan från 1986. Jag vet inte riktigt varför jag tyckte så mycket om den men det gjorde jag. Och gör fortfarande! En ung Peter Stormare har en liten roll.

Sedan har du den fantastiska serien Glappet från 1997. Ett måste!

Ebba och Didrik så klart.

Allis med is och Handbok för handlösa är lite i samma stil som Ebba och Didrik. 

Sedan finns ju alla julkalendrar om man går i gång på sådant

Tack så mycket för tipsen =) Seppan och Glappet ska jag kolla vad det är. Ebba och Didrik, Allis med is och julkalendrarna, de flesta har jag sett. Handbok för handlösa kanske jag också borde kolla.

Tack!
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • MEE83

Glappet kommer jag ihåg! Spelades in en del på Hvitfeldtska Gymnasiet har jag för mig. Tyckte väl att det var lite för tjejigt för min del då när det sändes, om jag kommer ihåg rätt, var inte så gammal i och för sig. 13 år kanske? :)

Dramat i soffan är en ganska bra dokumentärserie om just SVTs produktioner, 5 avsnitt.

Kollar inte så mycket på tv, men det finns faktiskt en del bra dramaserier, Upp till kamp gillade jag, vet ej om den ligger i arkivet dock. Annars är det väl framförallt dokumentär som sänds, eller har sänts på SVT som jag gillar. 

• MEE83

Dom borde lägga upp allt från Musikbyrån. Där finns det mycket guld.

• Aniiee
    Tow2Mater skrev 2015-02-18 02:57:38 följande:

Finns det nåt sätt att komma runt "kan endas ses i Sverige"?

VPN-tunnel med proxyservrar.
  • Aniiee
    Rocket Mania skrev 2015-02-17 23:34:42 följande:

Och lite mer i samma stil, Rapport från himlen

Den var länge sen. Minns den knappt. Måste ses om.
  • Aniiee
    MEE83 skrev 2015-02-18 00:33:26 följande:

Glappet kommer jag ihåg! Spelades in en del på Hvitfeldtska Gymnasiet har jag för mig. Tyckte väl att det var lite för tjejigt för min del då när det sändes, om jag kommer ihåg rätt, var inte så gammal i och för sig. 13 år kanske? :)

Dramat i soffan är en ganska bra dokumentärserie om just SVTs produktioner, 5 avsnitt.

Kollar inte så mycket på tv, men det finns faktiskt en del bra dramaserier, Upp till kamp gillade jag, vet ej om den ligger i arkivet dock. Annars är det väl framförallt dokumentär som sänds, eller har sänts på SVT som jag gillar. 

Tack för tipsen =)
  • Koppkaka

Jag håller tummarna för att Orka! Orka! dyker upp på öppet arkiv...

Men glappet är guld!

• Palestrina

Glappet var en stor favorit!

Spung är också värt att kolla in, men den är från 2004, så den kanske du har sett redan.

• snedtak

Vissa av dom ligger fel i tid, men på barn och ungdomssidan finns tex:

Vita stenen
    Skrotnisse
    Salve
    Bert
    Ture Sventon
    Ika i rutan
    Huset Silvfercronas gåta

• Aniiee
    Koppkaka skrev 2015-02-18 10:31:11 följande:

Jag håller tummarna för att Orka! Orka! dyker upp på öppet arkiv...

Men glappet är guld!

Ok, vi får hoppas på den då!
  • Aniiee
    Palestrina skrev 2015-02-19 21:47:10 följande:

Glappet var en stor favorit!

Spung är också värt att kolla in, men den är från 2004, så den kanske du har sett redan.

Spung har jag aldrig gör talas om. Får kolla den.
  • Aniiee
    snedtak skrev 2015-02-19 23:15:06 följande:

Vissa av dom ligger fel i tid, men på barn och ungdomssidan finns tex:

Vita stenen
    Skrotnisse
    Salve
    Bert
    Ture Sventon
    Ika i rutan
    Huset Silvfercronas gåta

Helt ok. Vita stenen är nog den enda jag inte sett. 

And for the record - jag tycker inte om Skrotnisse..... Jag har aldrig tålt dockor. Skrotnisse är bra, men jag måste stänga av bilden....
  • snedtak
    Aniiee skrev 2015-02-19 23:31:06 följande:
    Helt ok. Vita stenen är nog den enda jag inte sett. 

And for the record - jag tycker inte om Skrotnisse..... Jag har aldrig tålt dockor. Skrotnisse är bra, men jag måste stänga av bilden....
    Min favorit är dessa är huset Silfvercrona, men jag antar att jag var i precis rätt ålder när den gick i repris. Man blir ju lite känslomässigt färgad...
    Insåg att jag missade Flickan vid stenbänken, även om jag gillar böckerna mer.

Det nya landet är ju nästan 90-tal, var poppis när den gick. Och Tusenbröder. Fast inte barn/ungdom. Hemsöborna är ngt i en helt annan kategori som finns och är bra. Raskens kanske?

Egentligen borde man veta bättre än att försöka tipsa dig om saker att se, det är väl du som brukar ha film-trådarna här på FL?
  • Aniiee
    snedtak skrev 2015-02-19 23:41:08 följande:
    Min favorit är dessa är huset Silfvercrona, men jag antar att jag var i precis rätt ålder när den gick i repris. Man blir ju lite känslomässigt färgad...
    Insåg att jag missade Flickan vid stenbänken, även om jag gillar böckerna mer.

Det nya landet är ju nästan 90-tal, var poppis när den gick. Och Tusenbröder. Fast inte barn/ungdom. Hemsöborna är ngt i en helt annan kategori som finns och är bra. Raskens kanske?

Egentligen borde man veta bättre än att försöka tipsa dig om saker att se, det är väl du som brukar ha film-trådarna här på FL?
    Silfercrona var länge sen, måste ju ses om. Flickan vid stenbänken-böckerna är ju bra, så det kanske är sevärt. Ska kolla in resten också. Raskens har jag sett, min mamma var lite småkär i Sven Wollter.

Har du aldrig märkt med mina filmtrådar att det inte är NÅNTING SVENSKT i de någonsin? Ever. Kanske att det dykt upp något av Bergman eller AL. Men aldrig annat. Jag och svensk film och tv är inte direkt kompisar, men jag försöker. Tungan ute
  • Aniiee

Borde jag starta filmklubben igen, kanske?

IDK.....

Svar på tråden Finns det något att se i SVTs öppna arkiv?