• Anonym (B)

Feminist, förklara detta för mig.

Engstrom skrev 2015-02-18 03:39:12 följande:

Du som man har i samhället en högre ställning än jag som kvinna har. Vad du säger blir i större utsträckning taget på allvar än vad jag säger, folk lyssnar mer på dig än på mig, din åsikt värderas högre än min. Även om just du inte förtrycker just mig eller kvinnor i allmänhet, så tillhör du den grupp som förtrycker kvinnor.
    Det ansvar som du då får, är att tydligt ta avstånd från allt det som förtrycker kvinnor. Även om dina vänner och kolleger inte våldtar kvinnor så kanske de skämtar om och har en jargong som är nedlåtande mot kvinnor. Säg ifrån! Berätta att du inte tycker det är okej att ta tjejer på krogen på rumpan, även om de har kort kjol. Säg att du inte vill höra deras skämt om slampiga blondiner. Ta helt avstånd från den stereotyp som det gärna görs narr av bland män. 
    Även när kvinnor uttrycker sådant om andra kvinnor bör du säga ifrån. Läs gärna på och skaffa dig argument, men det viktigaste är att inte acceptera det här beteendet alls. 

Trots att du själv är en jämställdhetsförespråkare så är du en del av de som skapar det ojämställda. Det är tragiskt, men sant. Det kan såklart tyckas skevt att lägga ansvaret för det här på alla män, men gör man inte det så står vi kvinnor ensamma i kampen om att bli jämställda männen, och då kvinnor har en lägre ställning blir kampen så mycket tyngre utan er hjälp. 
    Det handlar inte om att ALLA män ska skuldbeläggas för det vissa män gör, utan det handlar om att ALLA män som ser felet i att kvinnor våldtas, misshandlas och psykiskt förtrycks behöver ta ansvar över att få bukt på problemet. Den dag vi alla behandlas likvärdigt oavsett kön, den dagen behöver inte längre alla män ses som potentiella våldtäktsmän och alla kvinnor som offer. Är inte bara det något värt att sträva efter för var man för sig, alla män som grupp och varenda människa i samhället?

Du, som man, är född med bördan att alltid bli misstänkt och ha ansvar för vad andra män gör. Jag, som kvinna, är född med bördan att alltid behöva se mig över axeln och känslan att aldrig räcka till.

SJÄLVKLART pratar jag generellt vill jag tillägga. Inget tjafs om att ALLA män SKA misstänkas, att ALLA män drar sexistiska skämt, eller att ALLA kvinnor är rädda när de är ute sent och ständigt känner sig förtryckta! Själv är jag inte det minsta orolig att bli våldtagen eller nåt. Det handlar om män som grupp, och kvinnor som grupp. Inte enskilda individer. Men varje enskild individ har ansvar!

Mycket bra inlägg! :)
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.