• petersson

Feminist, förklara detta för mig.

Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-18 03:06:56 följande:

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

De som pratar om att män är en del av ett förtryck och därmed beskyller alla män för att förtrycka kvinnor är inte vad jag kallar feminister. Jag är feminist. Jag anser att vi ska ha lika lön för lika arbete att vi ska ha samma möjligheter till anställning trots att vi lanserar får barn. Att vi ska ha samma chans till högre tjänster. DET är att vara feminist. Att skuldbelägga hela manssläktet för att det ser ut som det gör är inte feminism. Det är manshat. Big difference
  • petersson
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 01:11:10 följande:

Jag är litet inne på denna linje med. Är du man?

Nej jag är kvinna. Uppfostrad av generationer av feminister.
  • petersson
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 01:59:03 följande:

Oj, det måste verkligen ge dig råg i ryggen.

Haha ja kanske. Har dock aldrig haft behov av tåget hittils. Inte direkt stött på några förtryck bara en o annan individuell dumskalle
  • petersson
    Tom Araya skrev 2015-03-12 02:38:49 följande:

Nej, det är inte alls befängt. Först måste du analysera varför vissa missgynnas, där utefter vidta åtgärder och då är det inte alls säkert att det bara hänger på att män ändrar sitt beteende gentemot kvinnor för att öka jämställdhet mellan könen.

Sedan är det heller inte alltid kvinnor som missgynnas, det finns vissa frågor, främst kring familjerätt där det faktiskt är tvärt om.

För att uppnå jämlikhet krävs att vi inte alienerar hälften av befolkningen genom att peka ut dem som skyldiga till förtryck. Det är ju befängtatt uppmana till en förändring hos en grupp man redan belagt med arvssynd. Jag vet massor med män som inte anser kvinnor vara värda något sämre än män och som hellre säger ifrån än ser en kvinna diskrimineras. Att säga att dessa är del av ett kollektivt förtryck och dessutom kalla sig feminist orsakar en oerhörd skada för feminismen. Feminism är ingen extremism manshat är däremot
  • petersson
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 02:44:25 följande:

Jag tror personen du febrilt citerar tyvärr inte lär återkomma till tråden.

Men jag vill fortfarande veta vad du har för lösningar för att få slut på alla våldtäkter?

Apropå våldtäkter så handlar det sällan om kvinnosyn utan om ilska. Det finns inget sexuellt (som oftast) inslag i en våldtäkt utan det andar om en okontrollerad aggressivitet som ofta har sitt ursprung i övergrepp under barndomen. Att män begår dessa typer av brott har dels den uppenbara fysiska förklaringen och dels att män biologiskt har en större närhet till aggressivitet och våld med sin högre nivå av testosteron. Tror jag
  • petersson
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 02:58:35 följande:

Jag läste att man hade bevisat att kopplingen mellan innehavande av testosteron och benägenhet för aggressivt beteende var noll.

Ok det visste jag inte. Men kopplingen män = aggressivitet är iaf styrkt. Och att det skulle handla om uppfostran och sociala normer finner jag orimligt med tanke på att det är ett globalt fenomen
  • petersson
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 03:06:10 följande:

Vad anser du är lösningen då?

Stoppa övergrepp i barndomen??
  • petersson
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 03:15:42 följande:

Är det verkligen en feministisk lösning? Jag tror även antifeminister skulle ställa upp på det. Jag tror inte det är tillräckligt dock.

Jag tror det är den enda lösningen . Våldtäkter är inte ett feministiskt problem. Eftersom våldtäkter inte är ett problem skilt från våld i allmänhet. Bara ett annat modus
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.