• nordanvind

Feminist, förklara detta för mig.

Det finns en syn att män ska ändra sina grundläggande instinkter. Det är fult att jaga det är fel att inte ta hand om barnen lika mycket. Det är fel att visa aggressivitet. Det mansideal som förespråkas är det där mannen anpassar sig efter kvinnans önskan så till den milda grad att han blir en hund i koppel. Allt som är klassiskt manligt beteende hänvisas till som primitivt och icke önskvärt. Tänk om vi skulle kalla säg födande. Amning . Eller ett evigt babblade för primitivt.

Nej jag kallar mig hellre grottman än tänker sitta hemma och glo på mästerkocken så att jag kan städa när fru tycker det passar. Missförstå mig rätt . Den man som inte kan städa upp skiten efter sig är ingen man men det är då inte under påtryckningar från någon kvinna som plötsligt fått en idé grundad på pms. Ps detta inlägg serveras med en nypa salt

asar och runor står mig bi
  • nordanvind
    Anonym (K) skrev 2015-03-23 14:11:45 följande:

Även om ditt inlägg är en gnutta provocerande, ibland överdrivet och ska självklart tas med en nypa salt, så har du ändå viktiga poänger mellan raderna. 

Vem bestämmer att tystnad ska ses som oönskat och fel? Vem bestämmer att kvinnans sätt och se på saker och ting är det rätta och mannens det felaktiga? osv. 

Vad skönt att det gick att förstå överdrifter för vad den var . Makes me happy. Jo men just poängen att man måste se att även vi har rätt till vår identitet. Jag tror att risken är stor att vi får en massa vilsna sökande pojkar som undrar vad deras roll i världen är annars
  • nordanvind
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 14:30:12 följande:

Vilken roll vill du att de skall ha / få?

Jag vill inte att de ska FÅ någon roll . Jag vill att de ska låta utveckla sin egen roll utan att få massa åsikter om att det tillhör något förlegat uråldrigt som inte hör hemma i androgynitetens tidevarv
  • nordanvind
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 14:44:08 följande:

Du tycker det är bra med bestämda könsroller eller?

Om nej, så stämmer inte det du sa ovan.

När du säger bestämda könsroller tolkar jag det som att du menar att vi ska falla in i en mall som någon skapat åt oss. Då är svaret nej. Jag menar att vi naturligt faller in i roller tack vare att vi är män och kvinnor. Dessa naturliga mansrollen upplever jag som tabu idag. De förklaras bort och förringas och ges ett dåligt skimmer under förevändning att de tillhör något överflödigt omodernt. Det menar jag kommer förstöra för de personer Män som växer up under sådana förtryckande former.
  • nordanvind
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 15:22:19 följande:

Samtidigt menade du att killar och tjejer skall få utvecklas harmoniskt som de vill eller önskar. Hyckleri.

Bara för att du inte hänger med i resonemanget är det inte hyckleri. Jag kan förtydliga det för dig om du vill men jag misstänker att du inte är intresserad.
  • nordanvind
    DickRex skrev 2015-03-24 21:21:40 följande:

Jo, jag vet att jag kan vara hård i tonen (dumt, jag vet) men i sak har jag ju rätt. ...eller ingen har ju kunna visa att jag har fel i alla fall

Fast min käre proffsdiskuterare. Inte heller du har visat att du har rätt. Ni diskuterar åsikter. Rätt eller fel går inte att visa då .
  • nordanvind
    DickRex skrev 2015-03-25 11:34:13 följande:

Äh, du är ju helt blåst, nordanvind

I någon mening är ju naturligtvis allt en fråga om åsikter, och en av mina åsikter (som jag har klargjort många gånger redan) är att män är våldsammare än kvinnor, att de våldtar och mördar på ett sätt som inte kvinnor gör. Min åsikt i den frågan ligger ju helt i linje med både fakta och den allmänna uppfattningen, så den behöver vi ju inte diskutera. Sedan har jag en annan åsikt, och det är att den "allmänna uppfattningen" eller "bilden" av kvinnor (i förhållande till män) är att de endast är oskyldiga offer. Fakta angående kvinnor säger dock att även de i någon grad slår både män och barn, och min uppfattning är att dessa fakta står i strid med den allmänna uppfattningen av kvinnor (som fromma oskyldiga offer för mäns våld och förtryck).

Varför vill jag då framföra dessa (mina åsikter)? Ja, uppenbart inte för att försvara män, utan för att jag känner för de många flickor som felaktigt anser sig tillhöra en exklusivt våldsutsatt grupp, och som känner sig predestinerade till ett liv i förtryck om de inte tar till strid. Dessa flickor känner ofta en stark omotiverad känsla av "vi och dom" och engagerar sig (påhejade av feminister) i sammanhang där män utesluts, och de bidrar därmed själva aktivt till det "vi och dom" som ingen vill ha. Det finns visserligen en liten del av ett faktiskt "vi och dom", men till största delen är det ett stort samstämmigt "vi", kanske 90% av alla män och 95% av alla kvinnor (de där siffrorna är inte vetenskap, utan visa bara vad jag anser mellan tummen och pekfingret) som är mot diskriminering, våld och förtryck. 

Hehe putslustig inledning min vän.

Jag syftar bara på att det blir lite missvisande att lyfta fram andras misslyckade i att visa att du har fel som ett argument för att du har rätt. Det är som att be någon bevisa att spöken inte finns. I övrigt håller jag helt med om dina åsikter.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.