• Anonym (K)

Feminist, förklara detta för mig.

Engstrom skrev 2015-02-18 03:39:12 följande:

Trots att du själv är en jämställdhetsförespråkare så är du en del av de som skapar det ojämställda. Det är tragiskt, men sant. Det kan såklart tyckas skevt att lägga ansvaret för det här på alla män, men gör man inte det så står vi kvinnor ensamma i kampen om att bli jämställda männen, och då kvinnor har en lägre ställning blir kampen så mycket tyngre utan er hjälp. 
    Det handlar inte om att ALLA män ska skuldbeläggas för det vissa män gör, utan det handlar om att ALLA män som ser felet i att kvinnor våldtas, misshandlas och psykiskt förtrycks behöver ta ansvar över att få bukt på problemet. Den dag vi alla behandlas likvärdigt oavsett kön, den dagen behöver inte längre alla män ses som potentiella våldtäktsmän och alla kvinnor som offer. Är inte bara det något värt att sträva efter för var man för sig, alla män som grupp och varenda människa i samhället?

Om det då ska vara rättvist så får jag också sätta ansvaret på alla feminister för vissa extremfeministers manshat, diskriminering av män genom de konstigaste förslag. Jag kan också önska att feministerna skulle fördöma de rötägg till feminister som finns och som inte egentligen är ute efter någon på riktigt rättvis jämställdhet. 
  • Anonym (K)

Tanken är i grunden att främja jämställdhet men många män beskriver detta som att de blir sedda som vilda djur som inte kan behärska sig själva. Som en man i 20-års åldern själv beskriver en liknande situation:

-Är jag på väg hem en sen kväll och möter en kvinna på samma trottoar så går jag över på andra sidan eftersom det känns som kvinnan inte litar på mig och kanske tror att jag planerar att hoppa på henne

Dessa exempel är tagna från vårt eget land. Tittar vi på situationen i andra delar av världen inser vi att män och till och med unga pojkar lever oerhört utsatt. Många pojkar rekryteras tidigt som barnsoldater och lär sig att våld är en naturlig del av livet. Även om dessa pojkar och unga män begår bestialiska handlingar i allmänhet och våldtäkt som krigshandling i synnerhet, är de ytterst själva offer på samma gång som de är förövare. Internationellt sätt måste män upprättas. Det är viktigt att de känner sig som viktiga delar av lösningen på lokala och globala problem och inte bara som delar av problemen.

För att jämställdhet ska uppnås måste man utgå ifrån att både män och kvinnor kan känna sig förtryckta och inte utgå från att det bara är kvinnor som man till stor del gör idag. Man måste ta män på allvar och inte ignorera att de också har samma behov av att bli sedda och tagna på allvar.

• Anonym (K)
    Anonym (Vajert!) skrev 2015-03-18 14:05:23 följande:
    Jag blir rädd när jag möter en okänd man på trottoaren mitt i natten. Jag vet att om jag blir våldtagen kommer jag att kritiseras för att jag inte gick över till andra sidan gatan "Det borde hon ha fattat att han kunde vara en våldtäktsman". Men saken är att man inte vet vem som är våldtäktsman eller inte och eftersom till och med rättsväsendet lägger skuld på kvinnan och anser att hon borde att vidtagit skyddsåtgärder gör vi det mot alla män vi träffar. Om rättsväsende och övriga samhälle enbart lagt skulden på gärningsmännen hade det inte behövt vara så.

Menar du att män är förtryckta därför att kvinnor med rätta är rädda för att råka ut för en våldtäkt?

Nä jag gör ingen koppling så. 

Jag menar att män ofta med vilja glöms bort att de också kan förtryckas. Det är alltför ofta man lägger beslag på offerkoftan som att det är något som enbart kan drabba en kvinna att vara ett offer för samhället. Finns inget som säger att enbart kvinnor kan vara offer.

Verkligheten är något helt annat, samtliga människor kan vara offer på olika sätt.

En hemsk tanke är när det finns män som har fallit offer för olika saker, en del känner hopplöshet och vill ta sitt liv. När mannen ropar på hjälp så kommer feminister och trycker ner i halsen på honom att du ska minnsan inte ha någon hjälp för du är den som förtrycker och är skit. 

Det kan resultera i att han i själva verket tar sitt liv istället. Är det verkligen det vi vill?

• Anonym (K)

Det frustrerar mig och gör ont i mitt hjärta hur mycket energi både männens rörelser OCH feminist rörelser lägger på att förstöra för varandra, attackera varandra, försöka få rätt över varandra, slå ner varandra osv... 

Då jämställdhet är något som berör oss alla varför kan man inte diskutera sida vid sida med respekt för BÅDE mäns och kvinnors olika behov och förtryck i samhället. Vad är det som driver en feminist till att ta fram 10 olika anledningar till varför en man inte får känna sig förtryckt när han mår dåligt över något.. istället för att respektera det.. och vad är det som driver vissa män till att hitta 10 olika anledningar till varför en kvinna inte får känna sig förtryckt när hon mår dåligt över något... 

Det är i mitt tycke som att båda grupperna är rädda för att om man för stunden ger lite fokus till det motsatta könet så tar det plats och mitt kön förlorar makt och hjälp. Men så är det inte! Det finns plats för båda könen och det finns tid för båda könen. Ska vi bo på samma planet så får vi förbaske mig ta oss tid att hjälpa varandra även om det gör att det motsatta könet får stå i rampljuset ibland och ibland inte. Gäller både kvinnor och män!!

• Anonym (K)
    nordanvind skrev 2015-03-23 12:49:16 följande:

Det finns en syn att män ska ändra sina grundläggande instinkter. Det är fult att jaga det är fel att inte ta hand om barnen lika mycket. Det är fel att visa aggressivitet. Det mansideal som förespråkas är det där mannen anpassar sig efter kvinnans önskan så till den milda grad att han blir en hund i koppel. Allt som är klassiskt manligt beteende hänvisas till som primitivt och icke önskvärt. Tänk om vi skulle kalla säg födande. Amning . Eller ett evigt babblade för primitivt.

Nej jag kallar mig hellre grottman än tänker sitta hemma och glo på mästerkocken så att jag kan städa när fru tycker det passar. Missförstå mig rätt . Den man som inte kan städa upp skiten efter sig är ingen man men det är då inte under påtryckningar från någon kvinna som plötsligt fått en idé grundad på pms. Ps detta inlägg serveras med en nypa salt

Även om ditt inlägg är en gnutta provocerande, ibland överdrivet och ska självklart tas med en nypa salt, så har du ändå viktiga poänger mellan raderna. 

Vem bestämmer att tystnad ska ses som oönskat och fel? Vem bestämmer att kvinnans sätt och se på saker och ting är det rätta och mannens det felaktiga? osv. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 14:44:08 följande:
    Du tycker det är bra med bestämda könsroller eller?

Om nej, så stämmer inte det du sa ovan.
    Vissa av dagens könsrollers attribut kan faktiskt uppkomma inom könen ändå även om man tar bort könsrollerna helt. Det finns inget som säger att 100% av en man och en kvinnas beteende styrs av uppväxt och sociala faktorer. 

Även om det kan vara bara 1% av en man och kvinnas biologiska del som styr våra beteenden så kommer det ändå att synas som skillnader mellan män och kvinnor då man tittar på alla i stort. Då vill man inte att det finns någon som står där och fördömer mannens beteende.
  • Anonym (K)
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 14:27:39 följande:
    Ingen, har du hört någon göra det?
    Svar ja. Ganska ofta. Bara läsa runt på FL t.ex. så tar det inte långt tid tills man hittar inlägg som talar om hur mycket bättre det vore om män inte tog för sig, om män pratade mera om sina känslor, om män gjorde det och si och så. 

Med vems mall mäter man vad som är bättre? Ofta så är det som är bättre något som är mer mot hur kvinnor är idag. Väldigt lätt att tolka som att man vill att män ska bli som kvinnor är.
  • Anonym (K)
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 15:24:55 följande:
    Jag tycker det du åberopar låter bra. Det hindrar ju inte dig ifrån att redogöra för en mer konservativ agenda om du så önskar. Att tro på att något är mer rätt är väl grunden för yttrandefrihet?
    Det du säger är att många feminister och kvinnor tror på att deras eget beteende (kvinnliga) är det som är bättre för alla andra?

Det låter mer som att man har svårt att tänka sig utanför sig själv, att det man själv gör, beter sig och känner måste vara det bästa för alla. Att man har svårt att tänka sig att det kan finnas andra sätt som andra känner, tycker är bättre. 

Då många feminister idag är kvinnor med det synsättet så kan jag förstå hur kvinnorna också tycker att männen ska vara som dem och att det är det bästa. Varför stöpa alla i samma mall, i sin egen mall dessutom?
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.