Inlägg från: Anonym (Förklaring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

DickRex skrev 2015-03-23 10:54:43 följande:

Jo, det har jag hört att det är så, men visa mig vad det är, och säg inte bara att de finns genom att visa statistik (för med det kan även jag bevisa att glass orsakar drunkningsolyckor. Det finns ett mångårigt statistiskt säkerställt samband). Vad det gäller diskriminering av män så finns det nämligen inte bara luddiga, osynliga och eventuella strukturer, utan det finns i massor av regelverk. Det finns också ett tydligt och sällan kritiserat objektifierande av män, likt det i mitt föregående inlägg.

Varför tar du då inte och berättar konkret vad dessa saker är som diskriminerar män. Du kan ju inte begära konkretion ifrån Mila76 om du inte själv kan konkretisera dig.

Den största ojämlikhet riktad mot män är att de inte ses som lika naturliga föräldrar till barn som kvinnor, menar jag.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-23 14:04:33 följande:

Du är verkligen hopplös TS, för jag tror aldrig tidigare att jag stött på en person som har så mycket otur när han tänker. Jag säkert redan femtioelva gånger tidigare beskrivit hur män som grupp utesluts och skuldbeläggs kollektivt för enskilda individers dåliga agerande, så får jag be dig att läsa vad jag redan har skrivit istället för att skriva samma sak igen. Tänker du efter riktigt riktigt ordentligt så förstår du säkert vad jag menar.

Du har inte kommit med något riktigt konkret, bara massa gnäll på feminister och kvinnor som startar diverse förbund för kvinnor etc.

Skall det vara så svårt? Och när det gäller våld räcker det inte att konstatera att alla, oberoende av kön, kan råka ut för våld, utan man måste se helheten också.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-23 14:07:09 följande:

...och när du ändå replikerade på mitt svar så kunde ju du (TS) svarat på min fråga samtidigt, men med den saken blev det som vanligt ingenting, utan bara direkt en motfråga. Du är verkligen något alldeles extra TS

Förklaringen till det är att du inte frågar något adekvat och precist, utan gör mera utdragna, luddiga resonemang. Hur i h*te skall man besvara sådant? En fråga är en mening lång, värt att komma ihåg.
  • Anonym (Förklaring?)
    Anonym (K) skrev 2015-03-23 14:11:45 följande:

Även om ditt inlägg är en gnutta provocerande, ibland överdrivet och ska självklart tas med en nypa salt, så har du ändå viktiga poänger mellan raderna. 

Vem bestämmer att tystnad ska ses som oönskat och fel? Vem bestämmer att kvinnans sätt och se på saker och ting är det rätta och mannens det felaktiga? osv. 

Ingen, har du hört någon göra det?
  • Anonym (Förklaring?)
    nordanvind skrev 2015-03-23 14:27:16 följande:

Vad skönt att det gick att förstå överdrifter för vad den var . Makes me happy. Jo men just poängen att man måste se att även vi har rätt till vår identitet. Jag tror att risken är stor att vi får en massa vilsna sökande pojkar som undrar vad deras roll i världen är annars

Vilken roll vill du att de skall ha / få?
  • Anonym (Förklaring?)
    nordanvind skrev 2015-03-23 14:39:31 följande:

Jag vill inte att de ska FÅ någon roll . Jag vill att de ska låta utveckla sin egen roll utan att få massa åsikter om att det tillhör något förlegat uråldrigt som inte hör hemma i androgynitetens tidevarv

Du tycker det är bra med bestämda könsroller eller?

Om nej, så stämmer inte det du sa ovan.
  • Anonym (Förklaring?)
    nordanvind skrev 2015-03-23 14:52:04 följande:

När du säger bestämda könsroller tolkar jag det som att du menar att vi ska falla in i en mall som någon skapat åt oss. Då är svaret nej. Jag menar att vi naturligt faller in i roller tack vare att vi är män och kvinnor. Dessa naturliga mansrollen upplever jag som tabu idag. De förklaras bort och förringas och ges ett dåligt skimmer under förevändning att de tillhör något överflödigt omodernt. Det menar jag kommer förstöra för de personer Män som växer up under sådana förtryckande former.

Samtidigt menade du att killar och tjejer skall få utvecklas harmoniskt som de vill eller önskar. Hyckleri.
  • Anonym (Förklaring?)
    Anonym (K) skrev 2015-03-23 14:56:49 följande:

Svar ja. Ganska ofta. Bara läsa runt på FL t.ex. så tar det inte långt tid tills man hittar inlägg som talar om hur mycket bättre det vore om män inte tog för sig, om män pratade mera om sina känslor, om män gjorde det och si och så. 

Med vems mall mäter man vad som är bättre? Ofta så är det som är bättre något som är mer mot hur kvinnor är idag. Väldigt lätt att tolka som att man vill att män ska bli som kvinnor är.

Jag tycker det du åberopar låter bra. Det hindrar ju inte dig ifrån att redogöra för en mer konservativ agenda om du så önskar. Att tro på att något är mer rätt är väl grunden för yttrandefrihet?
  • Anonym (Förklaring?)
    nordanvind skrev 2015-03-23 16:32:39 följande:

Bara för att du inte hänger med i resonemanget är det inte hyckleri. Jag kan förtydliga det för dig om du vill men jag misstänker att du inte är intresserad.

Nej, jag ser ingen större poäng i att försöka förstå något jag inte förstår.
  • Anonym (Förklaring?)

Nej, och det har feminismen aldrig påstått heller.

Som jag förstått feminismen handlar det ofta om osynliga saker, inte saker du kan hitta i lagboken.

Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.