Inlägg från: Anonym (Förklaring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

Anonym (dd) skrev 2015-02-18 10:24:11 följande:

Inte orkat läsa 100% av varje inlägg, men den typen av feminism som du förespråkar verkar ganska marginaliserad. Det är väl det som är mitt största problem, att idioter som F! får mest uppmärksamhet i Sverige samtidigt som vi inte kan definiera feminism som deras vinkel på begreppet - alla feminister verkar nästan ha sin egen definition.

Så som jag ser det:

Så fort nått illa händer en kvinna - kvinnoförtryck, patriarkat, vita våldtäcktsgubbar som inte gör annat än sitter och hatar på kvinnor.

Om nått illa händer en man - kvinnoförtryck, män ska omskolas, det "är bara ett dataspel", nämen männen har ju makt så då ere rätt åt dem, individproblem, bla, bla, bla..

Dagen då feminismen slutar vara hycklare med paranoida tendenser och noll verklighetsförankring, då kan jag ens fundera över om jag vill ha ett sånt epitet över min identitet.

Jag håller faktiskt med dig i din analys. Jag brukar däremot skita i hycklarna och de inom t ex FI som vill ha tolkningsföreträde för feminismen, och istället satsa på det just jag tror på, för alla har vi olika definitioner av vad feminism är för något - ofta grundade i vår egna livssituation.
  • Anonym (Förklaring?)
    Anonym (dd) skrev 2015-02-18 10:24:11 följande:

Inte orkat läsa 100% av varje inlägg, men den typen av feminism som du förespråkar verkar ganska marginaliserad. Det är väl det som är mitt största problem, att idioter som F! får mest uppmärksamhet i Sverige samtidigt som vi inte kan definiera feminism som deras vinkel på begreppet - alla feminister verkar nästan ha sin egen definition.

Så som jag ser det:

Så fort nått illa händer en kvinna - kvinnoförtryck, patriarkat, vita våldtäcktsgubbar som inte gör annat än sitter och hatar på kvinnor.

Om nått illa händer en man - kvinnoförtryck, män ska omskolas, det "är bara ett dataspel", nämen männen har ju makt så då ere rätt åt dem, individproblem, bla, bla, bla..

Dagen då feminismen slutar vara hycklare med paranoida tendenser och noll verklighetsförankring, då kan jag ens fundera över om jag vill ha ett sånt epitet över min identitet.

Är du man eller kvinna förresten?
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-18 10:35:08 följande:

Som kommentar/komplement till den artikeln skulle jag vilja säga att jag är övertygad om att feministrörelsen just nu är kontraproduktiv när den utmålar kvinnor som offer i alla situationer. Jag tror inte att kvinnliga nätverk, kvinnoförbund, -organisationer, -skolor, -utbildningar, -tävlingar (vårruset, tjejvasan mm) bidrar till varken kvinnors eller mäns egen uppfattning om att det råder jämställdhet på många sätt och områden i Sverige.  

Man behöver inte vara stormförtjust i de verksamheterna bara för att man är feminist.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-19 13:59:02 följande:

Nej, det är väl som i vilket parti som helst att många har avvikande åsikter i vissa frågor. Men när det gäller feminismes företrädare så hävdar de alltid att deras ism skulle vara till gagn för alla, men så fort de öppnar käften så svartmålas män som det stora eländet, kvinnor utmålas som offer och som slutknorr sedan kommer något förvirrat och huvudlöst krav (som professionell hockeyliga för kvinnor). Om nu jämställdhet var så förbannat viktigt så kan man ju undra varför mäns svaga resultat i skolan, tre gånger fler självmord, högre arbetslöshet, lägre livslängd mm aldrig tas upp? 

Jag som manlig feminist tar ofta upp de sätt på vilka män missgynnas i detta samhälle. Tror det är enklare att relatera till som man - därför behövs män i feminismen. Precis som en kvinna som blivit våldtagen 5 gånger av män kan relatera till "mäns våld mot kvinnor" (även om jag gillar uttrycket mäns våld mot kvinnor och män.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-19 14:02:42 följande:

...så som sagt var, feminismen är i praktiken ett särintresse med tydlig agenda (att smutskasta män) men säger något annat när de får frågan om de inte bara företräder kvinnor. Kan inte riktigt släppa tanken på att de är som SD i det avseendet. De pratar väldigt fint om vad de står för, men när det kommer till kritan så har de bara en sak i huvudet ändå.

Synd att du förresten är så påverkad av de extrema feministerna att du inte kan se och höra de sansade dito. Har själv dock varit med om det och drog tillslut slutsatsen att skita i vad de säger - och jobba för jämställdhet på egen hand, men mina egna erfarenheter. Att göra det bättre för män och för kvinnor samtidigt har aldrig varit en motsättning.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-19 22:45:52 följande:

Jag vet inte om jag är så påverkad, utan jag bara ser vad som står i partiprogrammet (F!) och vad ALLA feminister tar upp på eget initiativ. Det är först när man tar upp hur vansinnigt långt ifrån en vettig jämställdhetsdebatt vi kommer med den förhärskande argumentationen (från feministernas håll) som någon vaknar till och harklar sig och säger precis som du gör nu.

Vad menar du? Jag är ju inte den enda vettiga och sansade feministen?
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-19 22:53:47 följande:

...och jag ifrågasätter om det över huvud taget är relevant (om man tittar till allt våld som förekommer) med ett begrepp som benämner mäns våld mot kvinnor. Jag vill inte förneka att det förekommer, men för att ett begrepp ska ha någon slags legitimitet så borde det finnas ett fenomen som med betydande signifikans rättfärdigar begreppet. Se länken nedan.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/

Ser man till förhållandet män - kvinnor så är kvinnorna klart förtryckta, men ser man till förhållandet män - alla andra så är män mer förtryckta än kvinnor. Så uttrycket stämmer, är relevant, men följaktligen inte det enda som bör tas upp i våldsdebatten.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-19 22:53:47 följande:

...och jag ifrågasätter om det över huvud taget är relevant (om man tittar till allt våld som förekommer) med ett begrepp som benämner mäns våld mot kvinnor. Jag vill inte förneka att det förekommer, men för att ett begrepp ska ha någon slags legitimitet så borde det finnas ett fenomen som med betydande signifikans rättfärdigar begreppet. Se länken nedan.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/

Ser man till förhållandet män - kvinnor så är kvinnorna klart förtryckta, men ser man till förhållandet män - alla andra så är män mer förtryckta än kvinnor. Så uttrycket stämmer, är relevant, men följaktligen inte det enda som bör tas upp i våldsdebatten.
  • Anonym (Förklaring?)
    Anonym (generaliserar) skrev 2015-02-20 00:13:45 följande:

Jag tror du gör felet att generalisera och dra alla feminister över en kam ts, ett vanlig problem hos många människor.

Jag riktar kritiken eller frågan mot likhetsfeminister och inte särartsfeminister - om det var det som var din utgångspunkt. Liberala feminister eller särartsfeminister tror jag erkänner patriarkatet men talar sällan generellt att män förtrycker kvinnor. Jag är mera inne på den inriktningen.

Men din anmärkning kanske rörde något annat?
  • Anonym (Förklaring?)
    Anonym (generaliserar) skrev 2015-02-20 00:26:01 följande:

Men om du riktar det mot en viss sorts feminister kanske du ska skriva det istället för att använda det generaliserande 'feminister' i trådstarten.

Själv är jag för jämdställdhet oavsett om det gäller kön, ålder, religion, läggning osv.

Jag tror att det finns extrema människor i allt och att fåtal förstör för många, men dessa få som låter högst representerar ju långt ifrån alla, se bara i politiken för att ta ett exempel.

Men nu är jag trött och svamlig och riskerar gå off topic så det får räcka för nu. God natt

Jag var otydlig där ja - det är alldeles rätt.

I övrigt instämmer jag med dig.

God natt!
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.