Inlägg från: Anonym (Förklaring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

petersson skrev 2015-03-12 02:47:07 följande:

För att uppnå jämlikhet krävs att vi inte alienerar hälften av befolkningen genom att peka ut dem som skyldiga till förtryck. Det är ju befängtatt uppmana till en förändring hos en grupp man redan belagt med arvssynd. Jag vet massor med män som inte anser kvinnor vara värda något sämre än män och som hellre säger ifrån än ser en kvinna diskrimineras. Att säga att dessa är del av ett kollektivt förtryck och dessutom kalla sig feminist orsakar en oerhörd skada för feminismen. Feminism är ingen extremism manshat är däremot

Dessbättre tror jag mainstream-feminister mera är inne på din linje, och manshatare som Fanny Åström och Lady Dahmer kan beskrivas som du gjorde ovan.
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 02:49:25 följande:

Då kan du fortsätta att vara oupplyst och tro på den lösningen.

Och du leva i tron att du är upplyst.
  • Anonym (Förklaring?)
    petersson skrev 2015-03-12 02:52:39 följande:

Apropå våldtäkter så handlar det sällan om kvinnosyn utan om ilska. Det finns inget sexuellt (som oftast) inslag i en våldtäkt utan det andar om en okontrollerad aggressivitet som ofta har sitt ursprung i övergrepp under barndomen. Att män begår dessa typer av brott har dels den uppenbara fysiska förklaringen och dels att män biologiskt har en större närhet till aggressivitet och våld med sin högre nivå av testosteron. Tror jag

Jag läste att man hade bevisat att kopplingen mellan innehavande av testosteron och benägenhet för aggressivt beteende var noll.
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 02:58:36 följande:

Just våldtäkter är oerhört svårt. Det är möjligt att den kan minska en aning med förändrad syn på kvinnor, men annars handlar det nog mest om samma åtgärder som mot brott i allmänhet.

Att män våldtar påverkas av min och de flesta andra mäns åsikter om våldtäkt i lika hög grad som detsamma för andra typer av våldsbrott, vi kan tycka hur illa vi vill om det, men vissa kommer ändå att göra det för de skiter i vad du och jag tycker.

Jag tror att det går att förändra genom att angripa könsrollerna.

Hitintills har ju våldtäkter aldrig upphört, så att bara se det som ett brott i mängden verkar ju inte leda situationen framåt.
  • Anonym (Förklaring?)
    petersson skrev 2015-03-12 03:04:24 följande:

Ok det visste jag inte. Men kopplingen män = aggressivitet är iaf styrkt. Och att det skulle handla om uppfostran och sociala normer finner jag orimligt med tanke på att det är ett globalt fenomen

Vad anser du är lösningen då?
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 03:05:54 följande:

Du missar helt poängen i mitt budskap, det handlar om att söka kunskap istället för att begränsa sig till okunskap.

Du insinuerar att jag inte är kunskapssökande. Det känns litet som ett invektiv.
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 03:11:39 följande:

Ja, det gör det, men fortfarande inte nödvändigtvis genom att ensidigt försöka påverka mäns beteende.

Om 87% av de som använder våld i samhället enligt SCB är män, då drar jag slutsatsen att man måste göra något åt mansrollen.
  • Anonym (Förklaring?)
    petersson skrev 2015-03-12 03:11:43 följande:

Stoppa övergrepp i barndomen??

Är det verkligen en feministisk lösning? Jag tror även antifeminister skulle ställa upp på det. Jag tror inte det är tillräckligt dock.
  • Anonym (Förklaring?)
    petersson skrev 2015-03-12 03:11:43 följande:

Stoppa övergrepp i barndomen??

Är det verkligen en feministisk lösning? Jag tror även antifeminister skulle ställa upp på det. Jag tror inte det är tillräckligt dock.
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 03:13:29 följande:

Ditt svar antydde det då du låste dig vid en lösning utan vidare analys.

Jag får skylla på klockan.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.