• kimmienour

Mcdonalds & Fettma

Hej på er! Jag har länge velat skriva av mig lite men har aldrig tagit tummen ur röven och riktigt gjort det. Men nu, nu känner jag att det är dags.

Jag kan börja med att berätta lite kortfattat om mig själv.
    Jag är en tjej på 19 år. Jag jobbar på Mcdonald's och är jättenöjd över mina kollegor och jag älskar att gå till jobbet för att jobba med Dem. Jag är ganska högt uppsatt och jag vill gärna gå långt inom Mcdonald's då det finns stora möjligheter för mig att nå mina drömmar. Jag är sprallig av mig, jag älskar att göra andra glada. Jag försöker att inte skada mina medmänniskor och att aldrig såra någon människa i min närhet, även om det så vore min värsta fiende. Men på något sätt lyckas jag alltid att själv bli sårad, speciellt av människor jag inte känner.

Som sagt, jag jobbar på Mcdonald's. Det har jag gjort sen 5 år tillbaka. Jag har lärt mig väldigt mycket under mina år, jag har blivit mycket starkare och jag vet hur man sätter andra människor på plats. Jag står upp för mina kollegor och deras säkerhet är min första prioritet, då jag har mycket ansvar.

Nog om det. Mer om mig själv. 
    Jag är väldigt överviktig. Jag väger mellan 115-125, har inte vågat kolla upp vikten än. Löjligt, jag vet. Hur som helst, jag har ett ganska bra självförtroende och jag visar gärna upp min kropp på bästa sätt. Jag älskar mode, jag älskar allt som har med smink och styling att göra. jag spenderar gärna timmar på att sminka mig och fixa mitt hår. Det är det jag lever på. 
    Jag har alltid fått mycket komplimanger för mitt utseende (ansikte), mina fina ögon och läppar. Men det är för det mesta av människor som inte sett mitt riktiga jag, alltså min kropp. Jag har alltid sagt emot eller struntat i andras åsikter om mitt utseende. Men nu på senaste orkar jag inte mer och hela jag är påväg att gå itu. 
    Jag får ofta höra av gäster på jobbet att jag är fet, ful och att jag inte borde jobba på Mcdonald's. Om tex. big mac inte finns färdigt så har jag hört att gäster har viskat att de förmodligen är slut då jag ätit upp dem alla, och så skrattar dom så högt dom kan.
    Senast i helgen fick jag höra att jag är tjock, äcklig och ful. Och att jag är värdelös och borde banta, ENDAST för att jag fick problem med min kassa jag stod i och var tvungen att öppna en ny. Av ren stress glömde jag berätta för kön att jag flyttade kassa och då fick jag 3 personer (2 tjejer och en kille) på mig som påstod att jag var det ena och det andra. Kan tillägga att detta var 03 på natten, man kan tro att de var fullt påverkade av alkohol men nej, det var dom inte.

Mina matvanor då.. jag äter inte mycket onyttigt på min fritid. Jag köper i stort sätt aldrig hem sötsaker som godis/läsk/chips osv. Men som ni själva förstår har jag ju exakt alla dessa sötsaker på jobbet. Jag kan inte kontrollera mitt ätande på jobbet. Jag jobbar mycket natt och då sover jag på dagarna och äter på nätterna. Jag tar ibland med mig matlådor men det hjälper inte, efter 2 veckor går jag återigen tillbaks till att äta Mcdonald's. Jag försöker byta ut läsk till ramlösa och pommes till morötter/äpplen/sallad. Men det hjälper inte.
    Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Egentligen borde mitt beslut vara självklart - Sluta jobba på Mcdonald's. Men det är svårt. 

Har ni några tips? Någon annan här som kanske är med om samma sak?
    Jag är så svag just nu, så snälla ge mig inga elaka kommentarer. 

Med vänliga hälsningar, M

Mcdonalds, överviktig, fet, fettma
  • Svar på tråden Mcdonalds & Fettma
  • dirty88

Vi människor är roliga. Trots att du lider så mycket av all skit du får ta för din fetma så är inte din hjärna kapabel att orka gå ned i vikt. 

Du får väl fundera på vilken prioritering att gå ned i vikt har i ditt liv och sen försöka resonera logiskt kring hur du bör beté dig kring maten på jobbet.

Hoppas du fixasr det

• sportpappa

Det är så klart svårt när maten är så lättillgänglig, men det handlar om att bestämma sig. Sätta upp regler för sig själv och sedan följa dem.

Jag tycker att det handlar om mängden mat man äter och inte om exakt vad man äter. Så länge mängden energi in är lägre än energin ut så går man ner i vikt. Det är omöjligt att gå upp i vikt om man äter mindre än vad man gör av med.
    Läsk och andra söta produkter bör ändå undvikas eftersom de skapar en berg och dal-bana för blodsockret som gör att man får sug efter något mer efter ett tag vilket gör att man äter på nytt och överäter. Det blir lättare att äta mindre om man undviker sockerbomberna.

Räkna ut hur mycket du faktiskt får äta för att inte äta för mycket och sen är det så mycket mat som gäller. McDonald's är jättebra på att speca innehållet i sina produkter så det är enkelt att räkna fram vad du ska äta och hur mycket.

• Eiles

Som föregående skrev så är det absolut viktigaste att du äter mindre än du gör av med.

Ett tips är att ladda ner en app där du kan föra in vad du äter per dag.

Jag väger också mycket. 122.4 just nu men har tappat nästan 5 kg sen i mitten på januari. När jag bestämde mig för att nu får det vara nog, jag måste gå ned i vikt, så började jag använda appen lifesum. Jag använder endast gratisvarianten, tycker den räcker. Där för man så in vikt, längd, om man vill gå ned i vikt, öka i vikt, eller stå stilla i vikt.... Och då räknar appen ut hur många kalorier om dagen man får äta. För min del är det 1648 kcal/dag för att tappa ca 1 1/2 kg i veckan. Skulle jag dessutom träna så får jag äta lite till. Jag cyklar tex 5 km på träningscykel varje dag och då förbrukar jag 168 kalorier som jag kan lägga till i mat om jag vill.

I appen finns en stor databas med massor av mat att söka på. Det mesta finns med där vad jag har märkt. Och många varor kan man läsa av streckkoden på och hitta. Det är enkelt och tar inte särskilt lång tid att fylla i.

Det positiva med appen tycker jag är att det är lättare att låta bli vissa saker. När man ser kalorimängden så känns det ofta inte värt att äta just det man tänkte.

Hoppas det går bra för dig. :)

Och du... De som gör narr av dig är bara tjockskalliga. Och där har du en fördel. Du kan banta, men det kan inte dom. Tjockskallighet är inget att göra åt ;).

Lycka till! Du fixar det ska du se. :)

Svar på tråden Mcdonalds & Fettma