• Seiza

Skapa sexlust från grunden

Jag är i tjugoårsåldern. Varit med om grava sexuella trauman under uppväxten. På grund av det och andra kaosartade förhållanden (miljö) så har jag aldrig fått uppleva det där utforskandet av sex som de flesta hamnar i vid någon tidpunkt i tonåren. Jag kan inte minnas att sex någonsin intresserat mig, utan det har alltid varit kopplat till obehagliga upplevelser eller något som andra sysslar aktivt med. 

Nu är jag i ett förhållande sedan snart två år. Jag har väldigt starka känslor för honom. När vi har det bra har vi det fantastiskt, men min brist på sexlust är naturligtvis ett stort problem. På sätt och vis känns det som att bara växt, dessutom, eftersom det inte förbättras. Jag kan bli tänd om min partner försöker ha sex, försöker göra mig upphetsad, men det tar lång tid. Jag tar aldrig initiativ till sex, för jag tänker helt enkelt inte på sex. Han är trött på att behöva anstränga sig så mycket, vilket jag har full förståelse för.

Eftersom jag vill tillfredsställa honom så har hela sexbiten blivit ett måste och ytterligare minskat min sexlust, varför vi i perioder gjort så att vi struntar i sex tills jag själv känner lust och tar första steget. Detta fungerar inte, slutar bara med bråk och dåligt humör. Och så vidare. Hela grejen skapar onödiga problem i förhållandet, och jag är otroligt trött på det. Trött på att inte k u n n a känna att "i dag vill jag göra det och det med honom". Vi har testat allt möjligt i sexlivet men det finns ingenting som skapat den där gnistan så att jag tänker på eller längtar efter sex. 

Är desperat efter råd av någon som faktiskt lyckats få tillbaka eller skapat en sexlust. I mitt fall behöver jag bygga upp min från grunden på något sätt. Vore hemskt tacksam för hjälp/råd/idéer.

• Svar på tråden Skapa sexlust från grunden
  • Anonym (p2)

Överväg tjejsex. Om dina trauman är kopplade till män så kanske du kan känna avslappnad lust till kvinnor. Kanske kan vara både terapeutiskt och något nytt.

• Underhill

Kom igång med träning, lägg om kosten och lär dig mer om hur du fungerar/önskar/vill ha det. Tillfredsställer du inte dig själv ibland kanske det kan få dig att "komma igång"!?

E vi överens så kör vi
  • Seiza
    Anonym (p2) skrev 2015-02-18 14:00:00 följande:

Överväg tjejsex. Om dina trauman är kopplade till män så kanske du kan känna avslappnad lust till kvinnor. Kanske kan vara både terapeutiskt och något nytt.

Nu gäller mina trauman båda könen, så tror inte att just den biten gör någon skillnad. Samtidigt så är det inte så att jag direkt kopplar sex till de dåliga händelserna, eftersom jag haft bra sex med min nuvarande och kan separera 'sex' från de negativa upplevelserna, utan det är mer att jag aldrig fått "inbyggt" att sex är mysigt och något att längta efter på grund av dem. Hoppas du förstår vad jag menar. 

Jag har dock övervägt tjejsex, då kombinerat med min partner, för att testa något mer nytt. Har ingen aning om var man skulle hitta en tjej till det dock. Måste kännas rätt och inte lätt att bara hitta någon att ligga med helt random. 

Underhill skrev 2015-02-18 14:12:43 följande:

Kom igång med träning, lägg om kosten och lär dig mer om hur du fungerar/önskar/vill ha det. Tillfredsställer du inte dig själv ibland kanske det kan få dig att "komma igång"!?

Tränar regelbundet, mellan 4 till 6 dagar i veckan. Har inte tillfredsställt mig själv på egen hand, då jag aldrig tänker på sex om inte min partner är hemma/inne på det spåret. Kanske värt att testa för att få in det sexuella i vardagen.

• Underhill
    Seiza skrev 2015-02-18 14:26:39 följande:

Tränar regelbundet, mellan 4 till 6 dagar i veckan. Har inte tillfredsställt mig själv på egen hand, då jag aldrig tänker på sex om inte min partner är hemma/inne på det spåret. Kanske värt att testa för att få in det sexuella i vardagen.

För lite tid tillsammans och för närhet och intimitet stärker ju inte heller banden. Sen är vi olika. Du verkar ju ändå vilja ändra på det hela. DET är en bra start!
    E vi överens så kör vi
  • Anonym (tjej)

Hmm, tricket för att vilja ha sex är ju att tänka på sex, men de tankarna kan man ju lura fram. Läsa erotiska böcker eller så. Försöka uppfinna egna fantasier.

• Anonym (cb)

Jag har samma problem ingen sexlust alls. I börja hade vi sex jämt...nu blir det typ en gång i veckan. Jag tar initiativ för att göra honom glad men jag känner extremt sällan lust. När vi väl kommer igång är det ju lättare. Vet inte vad det är för fel, jag äter bra och tränar regelbundet och är lycklig i relationen.

Har heller aldrig sex med mig själv för jag har aldrig lust med det.

• Underhill
    Anonym (cb) skrev 2015-02-18 23:34:52 följande:

Jag har samma problem ingen sexlust alls. I börja hade vi sex jämt...nu blir det typ en gång i veckan. Jag tar initiativ för att göra honom glad men jag känner extremt sällan lust. När vi väl kommer igång är det ju lättare. Vet inte vad det är för fel, jag äter bra och tränar regelbundet och är lycklig i relationen.

Har heller aldrig sex med mig själv för jag har aldrig lust med det.

Intressant beskrivning...kan mycket väl tänka mig att min partner fungerar just så periodvis...jobbar du mycket?...stress o högt tempo på jobb och även hemma för det mesta? Tror väl lite som "tjej" ovan i tråden skrev. Att tankar om sex och att vilja ha det. Alltså intressera sig för sex och intimitet och se hur det funkar och känns. Jag ser en "risk" med att bli för bekväm i sin relation så närhet och intimitet snarare blir en alltför nedprioriterad bisyssla än ett naturligt och härligt inslag, som ger det lilla extra. 
    E vi överens så kör vi
  • OPrime

Jag rekommenderar något av följande:

Läs lite korta sexnoveller. Sexnovell.se är väldigt bra. Sen om du bara söker "sexnoveller" på google så kommer det direkt upp 10 stycken av de bästa svenska sidorna. Läs en om dagen eller kanske något stycke bara, och var inte rädd för att läsa något med en kategori som till synes är utanför ditt intresse. Börja dock med det vanliga, typ heterosex. Ibland finns till och med små serier av noveller som kan vara roliga att följa till slutet. 
    Köp en erotisk bok. Jag har själv aldrig gjort det för de brukar ofta vara skrivna mer eller mindre för kvinnor, vad det nu innebär om man vill hålla det PK. Jag är kille så vill ha kort läsning mellan sexscenerna och mer grafiskt beskrivande ord. Sexnoveller faller mig mer i smaken och de syftar mer till att få igång det sexuella inom mig.
    Tumblr.com . På tumblr så kan man hitta en oändlig massa bloggar med sexuellt innehåll. Hemsidan har ett syfte likt instagram men man kan även välja att posta NSFW-innehåll (Not Safe For Work). Inget som säger att man själv måste posta något dock. Det är bara att söka på nyckelord du kanske tycker är intressanta och sen är man igång. Likea och re-posta det du tycker är trevligt. Rätt så vad det är så väcker du en kåthet inom dig på vägen. Det kanske räcker med att kolla på män i underkläder till en början - mjukporr alltså. Sen rätt så vad det är så eggas man av det nakna och korta sex-scener. Man kan hitta väldigt mycket sensuellt innehåll på tumblr, på samma sätt som man kan hitta den grövre typen. De jag följer visar inget av det grövre, så därför blir jag inte exponerad för det och hade de gjort det hade jag slutat följa dem, punkt.
    Allt ovan är saker man kan göra på vägen till jobbet, typ på bussen eller något. Man behöver ju bara mobilen och så är man igång oavsett var. Ta till vara på tillfällen då man annars blir uttråkad och fyll den med möjligheter att få igång kåtheten. Mitt sista tips får man nog göra i privat miljö, vilket är att titta på porrklipp. Cliphunter.com är en vinnare, helt klart. Oavsett vad man har för relation till porr överlag så kan man hitta något som passar en själv. Har man en känslig relation till sex så finns det mjukporr och mer sensuellt innehåll. Ge det en chans, prova, utforska och låt det ta sin lilla tid för att hitta något.
    Ska jag vara helt ärlig tror jag att novellerna eller bilder från tumblr kommer ha större effekt på dig om du i dagsläget har lågt intresse för sex-biten. Prova, du har egentligen inget att förlora på det. 
  • Anonym (cb)
    Underhill skrev 2015-02-19 07:07:36 följande:

Intressant beskrivning...kan mycket väl tänka mig att min partner fungerar just så periodvis...jobbar du mycket?...stress o högt tempo på jobb och även hemma för det mesta? Tror väl lite som "tjej" ovan i tråden skrev. Att tankar om sex och att vilja ha det. Alltså intressera sig för sex och intimitet och se hur det funkar och känns. Jag ser en "risk" med att bli för bekväm i sin relation så närhet och intimitet snarare blir en alltför nedprioriterad bisyssla än ett naturligt och härligt inslag, som ger det lilla extra. 

Jag försöker prioritera det för hans skull men jobbigt att göra nåt man själv egentligen inte vill. Det började nog när jag började min nya tjänst och blev sjuk. Nu är jag inte sjuk men jobbet är väldigt krävande och stressigt med ständiga telefonsamtal och kollegor som vill ha hjälp med saker så när man kommer hem vill man bara ha lugn och ro.

Sen så kanske det skulle gå bättre om min sambo tog mer initiativ så jag inte kände att det bara hänger på mig, han verkar tro att man ska bli askåt bara han föreslår sex och jag har försökt förklara att min kropp inte fungerar så. Det måste få ta lite tid...och då tänker jag i bakhuvudet på att jag måste sova för jag blir så trött och ska upp tidigt och sen körigt på jobbet hela dagen.

Jag vet inte hur jag ska locka fram lusten igen för det känns mest bara som ett krävande jobb att ha sex . Även om jag kommer så tycker jag inte att orgasmen är värd det besväret när man kan tex sova istället.
  • Underhill
    Anonym (cb) skrev 2015-02-19 12:54:33 följande:
    Jag försöker prioritera det för hans skull men jobbigt att göra nåt man själv egentligen inte vill. Det började nog när jag började min nya tjänst och blev sjuk. Nu är jag inte sjuk men jobbet är väldigt krävande och stressigt med ständiga telefonsamtal och kollegor som vill ha hjälp med saker så när man kommer hem vill man bara ha lugn och ro.

Sen så kanske det skulle gå bättre om min sambo tog mer initiativ så jag inte kände att det bara hänger på mig, han verkar tro att man ska bli askåt bara han föreslår sex och jag har försökt förklara att min kropp inte fungerar så. Det måste få ta lite tid...och då tänker jag i bakhuvudet på att jag måste sova för jag blir så trött och ska upp tidigt och sen körigt på jobbet hela dagen.

Jag vet inte hur jag ska locka fram lusten igen för det känns mest bara som ett krävande jobb att ha sex . Även om jag kommer så tycker jag inte att orgasmen är värd det besväret när man kan tex sova istället.
    Ops...hoppas inte att du ÄR min fru :-P...skämt o sido så lät det där väldigt likt. 

Låter i mina öron som att jobbet tar ut sin rätt. Numera förstår jag att det är så när det gäller min partner, men det tog en tid innan jag ville inse att det faktiskt var så. Att jobbet tog musten ur henne.

Well, well...så vad kan du göra åt det? Byta jobb? Försöka hitta ett smidigare sätt att jobba på med den situationen du har eller är det bara så det är just nu? 

Att prioritera det för hans skull är förvisso "ädelt" av dig..hm..men jag skulle tro att det inte blir och kanske är så lyckat för någon av er egentligen!?

"Vågar" han ta initiativ längre, tänker jag. Kan det vara så att han avvaktar och, ursäkta språket, skiter i det, då han blivit nekad och nobbad/avvisad tidigare många gånger!?
    E vi överens så kör vi
Svar på tråden Skapa sexlust från grunden