• Seiza

Skapa sexlust från grunden

Jag är i tjugoårsåldern. Varit med om grava sexuella trauman under uppväxten. På grund av det och andra kaosartade förhållanden (miljö) så har jag aldrig fått uppleva det där utforskandet av sex som de flesta hamnar i vid någon tidpunkt i tonåren. Jag kan inte minnas att sex någonsin intresserat mig, utan det har alltid varit kopplat till obehagliga upplevelser eller något som andra sysslar aktivt med. 

Nu är jag i ett förhållande sedan snart två år. Jag har väldigt starka känslor för honom. När vi har det bra har vi det fantastiskt, men min brist på sexlust är naturligtvis ett stort problem. På sätt och vis känns det som att bara växt, dessutom, eftersom det inte förbättras. Jag kan bli tänd om min partner försöker ha sex, försöker göra mig upphetsad, men det tar lång tid. Jag tar aldrig initiativ till sex, för jag tänker helt enkelt inte på sex. Han är trött på att behöva anstränga sig så mycket, vilket jag har full förståelse för.

Eftersom jag vill tillfredsställa honom så har hela sexbiten blivit ett måste och ytterligare minskat min sexlust, varför vi i perioder gjort så att vi struntar i sex tills jag själv känner lust och tar första steget. Detta fungerar inte, slutar bara med bråk och dåligt humör. Och så vidare. Hela grejen skapar onödiga problem i förhållandet, och jag är otroligt trött på det. Trött på att inte k u n n a känna att "i dag vill jag göra det och det med honom". Vi har testat allt möjligt i sexlivet men det finns ingenting som skapat den där gnistan så att jag tänker på eller längtar efter sex. 

Är desperat efter råd av någon som faktiskt lyckats få tillbaka eller skapat en sexlust. I mitt fall behöver jag bygga upp min från grunden på något sätt. Vore hemskt tacksam för hjälp/råd/idéer.

• Svar på tråden Skapa sexlust från grunden
  • Seiza
    Anonym (p2) skrev 2015-02-18 14:00:00 följande:

Överväg tjejsex. Om dina trauman är kopplade till män så kanske du kan känna avslappnad lust till kvinnor. Kanske kan vara både terapeutiskt och något nytt.

Nu gäller mina trauman båda könen, så tror inte att just den biten gör någon skillnad. Samtidigt så är det inte så att jag direkt kopplar sex till de dåliga händelserna, eftersom jag haft bra sex med min nuvarande och kan separera 'sex' från de negativa upplevelserna, utan det är mer att jag aldrig fått "inbyggt" att sex är mysigt och något att längta efter på grund av dem. Hoppas du förstår vad jag menar. 

Jag har dock övervägt tjejsex, då kombinerat med min partner, för att testa något mer nytt. Har ingen aning om var man skulle hitta en tjej till det dock. Måste kännas rätt och inte lätt att bara hitta någon att ligga med helt random. 

Underhill skrev 2015-02-18 14:12:43 följande:

Kom igång med träning, lägg om kosten och lär dig mer om hur du fungerar/önskar/vill ha det. Tillfredsställer du inte dig själv ibland kanske det kan få dig att "komma igång"!?

Tränar regelbundet, mellan 4 till 6 dagar i veckan. Har inte tillfredsställt mig själv på egen hand, då jag aldrig tänker på sex om inte min partner är hemma/inne på det spåret. Kanske värt att testa för att få in det sexuella i vardagen.

• Seiza
    Anonym (cb) skrev 2015-02-18 23:34:52 följande:

Jag har samma problem ingen sexlust alls. I börja hade vi sex jämt...nu blir det typ en gång i veckan. Jag tar initiativ för att göra honom glad men jag känner extremt sällan lust. När vi väl kommer igång är det ju lättare. Vet inte vad det är för fel, jag äter bra och tränar regelbundet och är lycklig i relationen.

Har heller aldrig sex med mig själv för jag har aldrig lust med det.

Då är man i alla fall inte ensam om att ha en någorlunda sund livsstil och ändå ha problemet. 

Pussan skrev 2015-02-19 23:47:28 följande:

Sexnoveller är nog ett bra försök, porrfilmer av det mjukare slaget ett annat. För att ställa in tankarna på sex helt enkelt. Allt går att hitta på nätet numera, det är bara att söka. Vad tänder du på? Sök på det, både på svenska och engelska det finns hur mycket som helst. All porr är inte hård, brutal osv. Kolla en stund varje dag, på egen hand så länge du känner för det. Förhoppningsvis ser du något som du tänker att så skulle jag också vilja göra. 

Lite det som är problemet. Tänder inte på något. Har sett både mjuk- och hårdporr men har svårt för det, om det inte är tillsammans med min partner vi båda är upphetsade så att det blir något gemensamt av det hela.Men skulle kunna testa något liknande med sexnoveller eller något.
    OPrime skrev 2015-02-19 10:43:55 följande:

Jag rekommenderar något av följande:

Läs lite korta sexnoveller. Sexnovell.se är väldigt bra. Sen om du bara söker "sexnoveller" på google så kommer det direkt upp 10 stycken av de bästa svenska sidorna. Läs en om dagen eller kanske något stycke bara, och var inte rädd för att läsa något med en kategori som till synes är utanför ditt intresse. Börja dock med det vanliga, typ heterosex. Ibland finns till och med små serier av noveller som kan vara roliga att följa till slutet. 
    Köp en erotisk bok. Jag har själv aldrig gjort det för de brukar ofta vara skrivna mer eller mindre för kvinnor, vad det nu innebär om man vill hålla det PK. Jag är kille så vill ha kort läsning mellan sexscenerna och mer grafiskt beskrivande ord. Sexnoveller faller mig mer i smaken och de syftar mer till att få igång det sexuella inom mig.
    Tumblr.com . På tumblr så kan man hitta en oändlig massa bloggar med sexuellt innehåll. Hemsidan har ett syfte likt instagram men man kan även välja att posta NSFW-innehåll (Not Safe For Work). Inget som säger att man själv måste posta något dock. Det är bara att söka på nyckelord du kanske tycker är intressanta och sen är man igång. Likea och re-posta det du tycker är trevligt. Rätt så vad det är så väcker du en kåthet inom dig på vägen. Det kanske räcker med att kolla på män i underkläder till en början - mjukporr alltså. Sen rätt så vad det är så eggas man av det nakna och korta sex-scener. Man kan hitta väldigt mycket sensuellt innehåll på tumblr, på samma sätt som man kan hitta den grövre typen. De jag följer visar inget av det grövre, så därför blir jag inte exponerad för det och hade de gjort det hade jag slutat följa dem, punkt.
    Allt ovan är saker man kan göra på vägen till jobbet, typ på bussen eller något. Man behöver ju bara mobilen och så är man igång oavsett var. Ta till vara på tillfällen då man annars blir uttråkad och fyll den med möjligheter att få igång kåtheten. Mitt sista tips får man nog göra i privat miljö, vilket är att titta på porrklipp. Cliphunter.com är en vinnare, helt klart. Oavsett vad man har för relation till porr överlag så kan man hitta något som passar en själv. Har man en känslig relation till sex så finns det mjukporr och mer sensuellt innehåll. Ge det en chans, prova, utforska och låt det ta sin lilla tid för att hitta något.
    Ska jag vara helt ärlig tror jag att novellerna eller bilder från tumblr kommer ha större effekt på dig om du i dagsläget har lågt intresse för sex-biten. Prova, du har egentligen inget att förlora på det. 

Tack för ditt engagerat långa inlägg. :) Kul med folk som bryr sig lite extra.
    Läste en del sexnoveller förr, kan tänka mig att det kanske kan få in mig i "sexhumör" i alla fall. Just det där med att kolla på bilder av andra män blir inte min grej, kommer kännas som en form av otrohet fastän det inte är det (och jag själv inte ser det som det om min kille kollar på sådana bilder). Skulle däremot kunna kolla på allmänt sexiga bilder där det inte är så mycket fokus på just en person. 

Du har gett mig lite idéer. :)

Har beställt hem en del sexleksaker, bl.a. knipkulor som jag tänkt öva upp muskulaturen med varje dag. Ska tydligen ge starkare orgasmer och lättare till sexlust. Det sistnämnda vet jag inte om jag tror på, men tänker att det kanske ger en psykisk skillnad eftersom jag automatiskt måste tänka på sex/göra något som liknar sexuella handlingar när jag ska använda dem. 

• Seiza
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-02-20 06:31:13 följande:

Kan inte olika preventivmedel minska sexlusten? Och finns det inte mat som kan öka på den?

Märker en viss skillnad den vecka som jag inte äter p-pillren (förberedelsen för mensveckan), men den är marginal. Å andra sidan så skulle det säkert förbättras om jag slutade med dem, men hittar inget bättre alternativ. 

I matväg har jag läst att potatis ska göra skillnad? Skrattande

Svar på tråden Skapa sexlust från grunden