• Dasha

För sen vid lämningen

Hej!

undrar om det är så illa att komma 15 min för sent till förskola på morgonen. min 5åring går 9.00-14.00 tre dagar i veckan, jag är mammaledig. Det blir ofta stressigt på morgonen, trots att vi bor nära. Vi kommer ofyast 5-10 min sent, ibland 15 min, nån gång 20 min för sent.

En i personalen verkar vara väldigt irriterad på mig för det, men när jag frågar rakt så säger hon att det absolut inte är nån fara och helt ok.

de har samlingen 9.30, så vi är inte försenade till det. Dottern behöver inte att en fröken tar in henne och tröstar eller nåt, hon springer in själv. Är dottern sjuk - då ringer jag före kl. 8.00.

undrar om det är värd att stressa så som vi gör på morgonen för att komma exakt i tid. Jag hämtar ju henne aldrig för sent.

• Svar på tråden För sen vid lämningen
  • Almina

Kan du inte ändra tiden, så att ni lämnar 9.15 istället?

• Dasha

fast jag frågade inte hur jag ska hinna i tid, utan farför är det inte bra att komma 15 min för sent ganska ofta

• Jennie med ie

Frågar du i trevlig ton och sådär? Då har du gjort vad du ska och kunnat, säger de att det är okej så utgå från att det är så. De enda som kan veta hur den lite senare lämningen påverkar barngruppen och verksamheten är just de som jobbar på din avdelning/förskola.

• Dasha
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 18:04:53 följande:

Frågar du i trevlig ton och sådär? Då har du gjort vad du ska och kunnat, säger de att det är okej så utgå från att det är så. De enda som kan veta hur den lite senare lämningen påverkar barngruppen och verksamheten är just de som jobbar på din avdelning/förskola.

tack!
    då struntar jag i att hon säger nåt sarkastiskt eller tittar ilsket när vi kommer för sent
  • Annelie 76

Du är ju en jättebra förebild som visar att det är helt ok att komma försent till vissa saker. Kommer du vara lika likgiltig när det gäller tiderna ditt barn ska vara hemma? Jag förstår att personalen blir irriterad för du är ju precis så sen att man börjar fundera på var ni tagit vägen och om nåt hänt. Kom i tid eller ändra till en tid ni kan hålla.

• Jennie med ie

Blickar kan man misstolka, men att ge sarkastiska kommentarer är inte okej. Hon får också ta sitt ansvar och säga hur det egentligen är när du frågar, om det stör så får hon berätta det och förklara varför och så kommer ni överens om ett förhållningssätt.

• Ramborg
    Annelie 76 skrev 2015-02-18 18:44:47 följande:

Du är ju en jättebra förebild som visar att det är helt ok att komma försent till vissa saker. Kommer du vara lika likgiltig när det gäller tiderna ditt barn ska vara hemma? Jag förstår att personalen blir irriterad för du är ju precis så sen att man börjar fundera på var ni tagit vägen och om nåt hänt. Kom i tid eller ändra till en tid ni kan hålla.

Du borde tagga ner och faktiskt inse att ibland är det helt ok att komma en kvart försent.

Allt har nyanser här i livet, förstår du. Om någon står och väntar på mig är det viktigt att jag passar tiden. Men i TS fall är det ingenting särskilt som händer på dagis mellan klockan 09 och 09.30. Därför är det inte nödvändigt att TS ska stressa jättemycket för att passa tiden exakt. Tids nog kommer hon behöva hetsa barnen på morgonen, när hon har en jobbtid att passa efter dagislämningen.
    42.
  • Dasha
    Ramborg skrev 2015-02-18 20:13:41 följande:
    Du borde tagga ner och faktiskt inse att ibland är det helt ok att komma en kvart försent.

Allt har nyanser här i livet, förstår du. Om någon står och väntar på mig är det viktigt att jag passar tiden. Men i TS fall är det ingenting särskilt som händer på dagis mellan klockan 09 och 09.30. Därför är det inte nödvändigt att TS ska stressa jättemycket för att passa tiden exakt. Tids nog kommer hon behöva hetsa barnen på morgonen, när hon har en jobbtid att passa efter dagislämningen.
    Tack!
Svar på tråden För sen vid lämningen