• Anonym (Mia)

Mormor lägger sig i min uppfostran!!

Jag känner mig både förbannad och ledsen över det här och behöver råd. Barnens mormor (min mamma) är på besök i några dagar. Vi har aldrig direkt delat några meningar över barnuppfostran. Hon kör sitt race över mig totalt. Ger barnen kakor och socker fast jag säger nej och det görs oftast av impuls av mig framför barnen och då blir ju jag tjat-morsan som ingen tycker om!

Ikväll av nån anledning blev 6 åringen arg på mig och sa att hon skulle "slå mig på käften". Vi svär inte hemma så jag blev ytterst förvånad hur hon kunde säga så. Min reaktion var att jag blev arg och höjde rösten. Ville veta vem som lärt henne det osv. Sen fortsatte dottern vara arg och började slå mig med knytnävarna och då höjde jag rösten ännu mer att så bannimej gör man inte. Det känns inte som hon förstår att hon redan gjort mig arg och borde ge sig men istället fortsätter hon "mucka" gräl. Jag lugnade mig men bad henne att gå och lägga sig. DÅ bröt helvetet ut i tårar och hon kom på en massa sorgliga historier om vad kompisarna hade sagt under dagen i skolan. Kan givetvis vara sant men dessa tårar kommer bara fram när jag är arg och hon söker medlidande. Det var snyftandet och tårarna som nu fick min mor att explodera av ilska "att jag minsann uppförde mig som en galning", att jag inte skulle blivit så arg osv. Vi har haft dessa bråk sen mina barn föddes. Min mor kan vara fruktansvärt otrevlig och burdus samt okänslig. Allt är mitt fel, jag får inte ens säga emot mina egna barn utan att hon vräker ur sig en massa skit. Sedan några timmar sedan har hon inte sagt ett ord till mig. Jag pratade lite smått med morfar och sa godnatt. Hon svarade inte. Tänker inte låta mig sjunka till hennes nivå. Det här inlägget skulle kunna bli milslångt om jag skulle börja prata om mon egen uppväxt men det har inte min mor någon förståelse eller tankar kring. Vad säger ni? Hur bör jag reagera?

Har inte tid med sån hör skit men det händer alltid när min mor och far är här. Ska dessutom ses under sportlovet men funderar på att ställa in alltihop.

Behöver råd om min mammas relation till mig samt om min kaxiga 6 åring!! Tack

• Svar på tråden Mormor lägger sig i min uppfostran!!
  • Anonym (Mia)

Tack :) du har så rätt men hur jag än skulle försöka prata med min mamma skulle det alltid sluta med att hon måste ha rätt!

Så många gånger som hon fräst åt mig framför barnen. Vrålat att jag "förstör" min barn med att vilja ha ordning, reda och rutiner.

Skulle helst vilja köra ut henne ur huset men det kan jag inte då de tyvärr måste barnvakta imorgon!

• Anonym (Mia)

Nej verkligen inte. Hon skulle aldrig få för sig att det inte vore bra för barnen att höra all kritik riktad mot mig. Hon har inga hämningar alls! Jag skulle behöva prata av mig hos en psykolog för hon får mig ofta att må skitdåligt.

Jag är medveten att min relation till 6 åringen är lite knepig men jag kämpar för det och jag tycker att vi bråkar allt mindre och kan skratta ihop igen.

• Anonym (Mia)

Nej verkligen inte. Hon skulle aldrig få för sig att det inte vore bra för barnen att höra all kritik riktad mot mig. Hon har inga hämningar alls! Jag skulle behöva prata av mig hos en psykolog för hon får mig ofta att må skitdåligt.

Jag är medveten att min relation till 6 åringen är lite knepig men jag kämpar för det och jag tycker att vi bråkar allt mindre och kan skratta ihop igen.

Anonym (Lea) skrev 2015-02-18 21:51:41 följande:

Så länge du inte gör dina barn illa så har ju din mamma inte med din barnuppfostran att göra. Det klart att hon kan ha åsikter/idéer, men de bör hon informera dig om när din dotter inte är med.

Du säger att du behöver henne som barnvakt, det känns som att hon utnyttjar det lite. Fult gjort tycker jag. Det funkar inte om du säger att du gärna tar emot tips men inte framför barnet?

Nej jag tror faktiskt inte det skulle funka. Hon har aldrig gett mig tips utan bara kritiserat mig och varit arg (framför barnen). Givetvis tar då barnen hennes sida och jag blir elaka mamman!
Svar på tråden Mormor lägger sig i min uppfostran!!