• Anonym (tellus)

Laga spricka i stötdämpare

Hoj!
    Upptäckt en spricka på ett ställe på stötdämparen som jag vill försöka foga ihop. Den har varit så i många år utan problem. Satt en skyddstejp ovanför sprickan som nu har trillat av. 

Letat på nätet och får alla möjliga bud, Plastic Padding, Epoxy-lim, m.m....

Som jag förstått är stötdämparen gjord av nån blandning av Polyuretan-plast och ABS-plast, så det är inte allt som funkar.

Huvudsaken är att det sitter ihop och är någorlunda väderbeständigt eftersom det kan utsättas för regn, snö, m.m.

Några bra idéer? 

Stötdämparen i sig är i fint skick, så att betala 5-6000 eller mer för en ny sådan känns meningslöst, annat om den varit helt krackelerad....

• Svar på tråden Laga spricka i stötdämpare
  • Anonym (-0-0-0-)

Är det stötdämpare eller stötfångare du menar?

En stötdämpare ska du aldrig försöka laga.

• Tow2Mater
    Anonym (-0-0-0-) skrev 2015-02-19 08:21:10 följande:

Är det stötdämpare eller stötfångare du menar?

En stötdämpare ska du aldrig försöka laga.

Jag läste felaktigt stötfångare. Håller med dig! :)
  • Anonym (tellus)

Som sagt det har sett ut så sen jag fick den. Det är plasttjosanet bakom bilen. Vet att förre ägaren backade in i något redan när sprickan fanns.

Som redan skrivet i inlägget, en ny skulle kosta 5-6000 plus att få den i rätt färg. Bilen är inte ny. Vill bara förstärka och hindra att det sipprar ner massa vatten. Frågade om det på både besiktning och på verkstaden och sprickan var ingen fara.

Som sagt, läs gärna tråden ordentligt, vill laga inte köpa en ny för flera tusen...

• Anonym (-0-0-0-)
    Anonym (tellus) skrev 2015-02-19 21:04:42 följande:

Som sagt det har sett ut så sen jag fick den. Det är plasttjosanet bakom bilen. Vet att förre ägaren backade in i något redan när sprickan fanns.

Som redan skrivet i inlägget, en ny skulle kosta 5-6000 plus att få den i rätt färg. Bilen är inte ny. Vill bara förstärka och hindra att det sipprar ner massa vatten. Frågade om det på både besiktning och på verkstaden och sprickan var ingen fara.

Som sagt, läs gärna tråden ordentligt, vill laga inte köpa en ny för flera tusen...

Det var det jag gjorde. Det är stötfångaren du vill ha hjälp med. Stötdämpare är något helt annat och ska absolut inte lagas. Därför är det ganska viktigt att reda ut vilken av sakerna du menade.
  • Malajen1970
    Anonym (-0-0-0-) skrev 2015-02-19 21:07:32 följande:
    Det var det jag gjorde. Det är stötfångaren du vill ha hjälp med. Stötdämpare är något helt annat och ska absolut inte lagas. Därför är det ganska viktigt att reda ut vilken av sakerna du menade.
    Du skrev stötdämpare, låt mi gissa vad det är för bil du har som behöver laga stötfångaren på och det är Ford Mondeo som inte tål något,
  • Anonym (tellus)
    Malajen1970 skrev 2015-02-19 23:48:12 följande:

Du skrev stötdämpare, låt mi gissa vad det är för bil du har som behöver laga stötfångaren på och det är Ford Mondeo som inte tål något,

Tycker inte det spelar nån roll vad det är för bil i detta fall. Stötfångaren ska lagas, jag vill inte bli informerad om viken bil jag kanske har.
  • viktorjohan

Om du inte bryr dig om utseendet kan du lägga plåtbitar på baksidan och popnita fast dem från utsidan. Då syns nitskallarna, men plasten håller ihop. Borra ett hål i slutet av sprickan för att förhindra att den vandrar vidare så att säga. Att det sipprar in vatten spelar liten roll. Lackar du nitskallarna med bättringslack syns de mindre. Jag har lagat spoilern på ett par bilar så. Det hänger ihop, men är väl inte snyggast.

Sen går det att svetsa plast. Men det måste du nog ha hjälp med från en plastkunnig verkstad. Det fordrar både verktyg och kunskap.

Sen finns det särskilt lim för sån plast på Biltema. Har inte funkat för mig, men jag slarvade nog.

• Anonym (tellus)

Läste om nån Jeppsson som lödde ihop, med blandat resultat. Sen kan jag tillägga att bilen är gammal men frasch i övrigt (ingen Ford på våran gård), det är bara det att stöt... ja den har etsat fast precis som min sadel på cykeln. Försöker jag ta dän den så ryker nog allt där bak, då blir det nog dyrare än att laga ändå.

Tror dock inte jag vill nita och greja. Har inte så mkt resurser tyvärr. Det enda jag hört om förutom lödning/svets är just epoxi eller spackel... :O

• viktorjohan

Epoxilim brukar vilja släppa på sån plast. Kanske nåt polyuretanbaserat lim kan funka. Eller det som Biltema har för ändamålet.

• Anonym (tellus)
    viktorjohan skrev 2015-02-20 16:55:04 följande:

Epoxilim brukar vilja släppa på sån plast. Kanske nåt polyuretanbaserat lim kan funka. Eller det som Biltema har för ändamålet.

Ante mig... Det sades att spackel (typ plastic padding) gav samma effekt.

Vad heter den frän Biltema menar du?
  • viktorjohan
    Anonym (tellus) skrev 2015-02-20 23:07:21 följande:

Vet inte vad den heter. Sökte nu på Biltemas webplats men hittade den inte. Den är iaf gjord för sån plast. Sen har Loctite en produkt av typen snabblim som är till för all sorts plast. Den finns på Jula vet jag. Men om du kommer åt på baksidan rekommenderar jag ändå plåt och popnit. Du behöver bara en borrmaskin, borr av lämplig diam, popnittång av billig typ och några popnitar samt en bit plåt. Jag har använt galvat sk spikband som jag klippt lagom långa bitar av. Den är lätt att böja så den passar.

Lycka till broder!
  • Anonym (Ahaa)
    Anonym (tellus) skrev 2015-02-19 21:04:42 följande:

Ja vi har läst ordentligt, jag har läst minst 5 ggr nu, det står fortfarande stötdämparen. Du kan inte laga en stötdämpare, då måste du svetsa om ens det hjälper!
  • Anonym (Ahaa)
    Anonym (tellus) skrev 2015-02-20 23:07:21 följande:

Du kan inte köra plastic padding på stötdämparen, det håller aldrig!
  • Anonym (tellus)
    Anonym (Ahaa) skrev 2015-02-21 12:03:18 följande:

Du kan inte köra plastic padding på stötdämparen, det håller aldrig!

Var just det jag menade, att effekten var densamma, alltså att det inte håller.

För att reda ut saker en gång för alla. Det jag ska laga är plasten utanpå bilen, om det är stötdämpare eller fångare vet jag inte men det är iaf inte metall (då hade jag inte använt lim i någon form).

Tvivlar på att jag kommer åt från insidan dock, då måste skiten bändas upp med risk för att allt går åt. Får knappt in handen bakom och då har jag ändå ganska små händer... :O
  • Nyfikna72

Varför så viktigt att laga då? Att det läcker in vatten har ingen som helst betydelse. Det som letar sig in där rinner nog ut på undersidan.

Är det bara en gammal bil så är det ju sånt man får räkna med om man backar mot nåt eller blir påkörd. En taskigt lagad plastgrej ser nog värre ut än att bara låta det vara.

Ska man laga det så sprickan sitter ihop är det nog plastsvetsning som gäller, allt annat kan möjligen dölja det ett tag men feta plaster är svåra att limma så det lär troligen bara spricka igen. Spackel blir bara en kaka ovanpå så det tillför ingenting.

• Losan
    Anonym (tellus) skrev 2015-02-22 11:40:56 följande:
    Var just det jag menade, att effekten var densamma, alltså att det inte håller.

För att reda ut saker en gång för alla. Det jag ska laga är plasten utanpå bilen, om det är stötdämpare eller fångare vet jag inte men det är iaf inte metall (då hade jag inte använt lim i någon form).

Tvivlar på att jag kommer åt från insidan dock, då måste skiten bändas upp med risk för att allt går åt. Får knappt in handen bakom och då har jag ändå ganska små händer... :O
    Du verkar uppenbarligen inte så intresserad av bilar, så varför laga sprickan? Det är bara estetiskt.
  • Anonym (tellus)

Speciellt bilintresserad är jag inte men såg sprickan nu när "tejpen" ramlade loss. Är väl mest estetiskt jo. Satt en eltejp/silvertejp eller dyl som nån lackat över med rödfärg (bilen är röd), setat sen inte vet jag men nu trillade den loss. Kanske ska köra samma sak. 

• Anonym (Ahaa)
    Anonym (tellus) skrev 2015-02-23 07:02:43 följande:

Speciellt bilintresserad är jag inte men såg sprickan nu när "tejpen" ramlade loss. Är väl mest estetiskt jo. Satt en eltejp/silvertejp eller dyl som nån lackat över med rödfärg (bilen är röd), setat sen inte vet jag men nu trillade den loss. Kanske ska köra samma sak. 

Om du inte kan skilja på stötdämparen och kofångaren föreslår jag att du lämnar in bilen till en verkstad som kan lösa problemet åt dig. Inte ens min kärring förväxlar kofångaren med stötdämparen.
Svar på tråden Laga spricka i stötdämpare