• hej10

Vegetarisk mat

Hej! Jag under om ni har några bra tips på vegetarisk mat. Jag äter knappt kött och kyckling längre eftersom jag tycker vegetarisk mat är godare. Men det känns som jag bara äter samma mat om och igen.

Vad brukar ni äta när ni äter vegetarisk mat? :)

• Svar på tråden Vegetarisk mat
  • Aspie

Hemmagjord falafel är min paradrätt som jag skulle kunna äta dag ut och dag in. Drömmer Annars gör jag mycket soppor: ärtsoppa, löksoppa, vitkålssoppa och tomatsoppa är mina favoriter.

Äter du ägg och mjölk?

Min syster (f.d. vegetarian i nästan 10 år) älskar linser och allt som hör till, men jag tycker det är himla tråkigt och inte alls särskilt gott.

• hej10
    Aspie skrev 2015-02-19 12:59:48 följande:

Hemmagjord falafel är min paradrätt som jag skulle kunna äta dag ut och dag in.  Annars gör jag mycket soppor: ärtsoppa, löksoppa, vitkålssoppa och tomatsoppa är mina favoriter.

Äter du ägg och mjölk?

Min syster (f.d. vegetarian i nästan 10 år) älskar linser och allt som hör till, men jag tycker det är himla tråkigt och inte alls särskilt gott.

Ja falafel är himla gott! :) ja äter både ägg och mjölk och blir mycket soppar också, men vad mer kan man göra bara på grönsaker?
  • Lillstrumpa79

Äter du "fejkkött" Jag tycker det underlättar matlagningen otroligt mkt, särskilt då vi är två helveg (äter ägg o mjölk) och tre som äter kött i familjen. Vi äter tacos med Anammas sojafärs, paj med feta, rödlök, paprika, majs, spenatlasagne, potatisgratäng med diverse tillbehör från sojariket, couscous med persilja och citron i med diverse grönsaker i eller till, bakad potatis med diverse röror.. Jag brukar göra en veckomatsedel och handla rubbet inför ny vecka. Idag blir det soppa med potatis, purjo, morot och blomkål, vitlöksbröd till..

• hej10
    Lillstrumpa79 skrev 2015-02-19 13:31:05 följande:

Äter du "fejkkött" Jag tycker det underlättar matlagningen otroligt mkt, särskilt då vi är två helveg (äter ägg o mjölk) och tre som äter kött i familjen. Vi äter tacos med Anammas sojafärs, paj med feta, rödlök, paprika, majs, spenatlasagne, potatisgratäng med diverse tillbehör från sojariket, couscous med persilja och citron i med diverse grönsaker i eller till, bakad potatis med diverse röror.. Jag brukar göra en veckomatsedel och handla rubbet inför ny vecka. Idag blir det soppa med potatis, purjo, morot och blomkål, vitlöksbröd till..

Nej jag äter inte sojars heller eftersom jag helt enkelt tycker att vanlig köttfärs är godare. Och eftersom jag oftast väljer att inte äta kött för att jag inte tycker det är jätte gott, brukar det inte bli våren soja eller vanlig färs.

Pajen du skrev verkar jätte god! Ska nog testa det någon gång snart! :) tack för tipset!
  • Aspie
    hej10 skrev 2015-02-19 13:24:42 följande:
    Ja falafel är himla gott! :) ja äter både ägg och mjölk och blir mycket soppar också, men vad mer kan man göra bara på grönsaker?
    Har du någon vegetarisk kokbok hemma? Om inte, införskaffa en! Jag har en som jag faktiskt inte alls har bläddrat i, men nu när jag snabbkollade i den så verkar det vara mycket pastasåser och ris med stekta grönsaker. Äter du ägg och mjölk så kan du ju göra pajer och sånt med, utan problem.
  • Malima

Keso-och morotslasagne är en favorit och olika typer av soppor, främst linssoppa. Den sistnämnda kan man få i massor av olika kryddningar!

Falafel på olika sätt( falafelrulle, med ris/bulgur osv)

Vegetariska pajer är det lätt att hitta recept till!

Chili sin carne.

Canelleoni med olika fyllningar.

Tortellini med tomatsås eller vitlökssås.

Pastagratäng med grönsaker( man tar vad man har) och kryddar med vanliga kryddor eller blandar i en smaksatt creme fraiche.

• Lena

Fräs hackad lök och vitlök i olja tillsammans spiskummin, ingefära och paprikakrydda. I med två burkar krossade tomater, en burk kikärtor och två tärnade paprikor

• Ewald01
    hej10 skrev 2015-02-19 12:43:14 följande:

Hej! Jag under om ni har några bra tips på vegetarisk mat. Jag äter knappt kött och kyckling längre eftersom jag tycker vegetarisk mat är godare. Men det känns som jag bara äter samma mat om och igen.

Vad brukar ni äta när ni äter vegetarisk mat? :)

Hmm ... idag åt jag svamp och nudlar. Annars brukar jag äta lökkaka, grönsakslasagne, ris med grönsaker och ärtar osv.

... allt som de lagar på restaurangen på företaget ...
Svar på tråden Vegetarisk mat