Inlägg från: Sjömamma |Visa alla inlägg
  • Sjömamma

Barnvagn till 4-åring, hur länge behöver man en barnvagn?

Ja, som rubriken lyder, hur länge behöver man en barnvagn till barnet?

Vår dotter fyller fyra nu och den barnvagn vi har nu börjar bli så sliten. Så nu funderar jag om det är värt det eller ej att köpa en ny vagn. I så fall funderar vi på nån typ av lättvikt paraplysulky, typ McLaren Mark II.

Kanske nån kan dela med sin erfarenhet av när man slutar med vagn helt.

Som det är idag så går hon ju typ överallt när vi ska nån stans i vardagen, till dagis, affären, mormor etc. Men allt detta ligger jättenära inom 500 m.

Det vi använder vagnen till nu är när vi går ner på stan ca 1,5 km enkel väg. Om vi ska åka tåg till Stockholm, mycket för att det är så bra att kunna ha packning på vagnen eller sätta fast dottern i vagnen när det är mycket folk runt så vet man var hon är.

Sen till sommaren/semestern kommer det väl bli en del dagsturer i parker då det kan vara bra med vagn. En och annan tågresa och ev. en resa till London i höst.

Hur har ni andra gjort med vagn i den här åldern? 

Tacksam för svar med lite tips!

• Svar på tråden Barnvagn till 4-åring, hur länge behöver man en barnvagn?
  • Sjömamma
    scanmia skrev 2015-02-19 14:33:22 följande:

Har man inte tillgång till bil/cykel så tycker jag att vagnen är en nödvändighet även för en 4-åring. Ska man en längre sträcka, är det bråttom eller sent på kvällen eller om barnet är lite krassligt så behövs vagnen helt enkelt. Jag orkar inte bära barn i den åldern någon längre sträcka. Men jag hade nog valt en billigare sulky-variant för det är inte länge till ni kommer att vilja använda den.

Ja, så tänker jag också. Vi vill inte åka bil överallt och då kan det lätt bli en ganska lång väg att gå. Det händer även att jag och dottern är hos mormor på kvällen, då är det ganska bra att kunna lägga dottern i vagnen på hemvägen. Jag kan inte bära henne om hon skulle somna även om det bara är en liten bit.
    Alexi skrev 2015-02-19 14:47:49 följande:

Vi har en son på 4,3 år och använder aldrig vagn i vardagen men har den ofta med på utflykter osv, främst faktiskt för att stoppa packningen i. Men också om han blir trött på slutet eller så.

Så har väl vi också tänkt, bra till packningen :) och smidigare än att dra runt på en skrinda. Jag tror inte att dottern klarar av att gå runt t ex Kolmården en hel dag, det känns ju i benen fast man är vuxen :)
    CissiJissi skrev 2015-02-19 15:22:11 följande:

Om vagnen är tillräckligt sliten skulle jag köpa en ny, kanske används den i bara ett år, men då är den nog fortfarande fräsch nog och perfekt att evt sälja vidare :)

Precis så har jag också tänkt ;) och då blir ju priset nästan samma som en lite billigare. Anledningen att jag tittat på just McLaren är att den håller för 25 kg men väger endast 3 kg.

Tack för att ni delar med er av er erfarenhet!

• Sjömamma

Ni som har barn som gått helt själva redan vid 2-3 års ålder. Har dom verkligen gått flera kilometer eller åker ni bil/cyklar en bit också? Vår dotter kan gå ganska långt men ska vi ner på stan, gå på typ bibblan, handla lite, fika/äta och sen hem i uppförsbacke tror jag nog att det skulle vara svårt att få henne att gå själv.

Men hur har ni gjort, har ni tränat mycket med barnen innan?

• Sjömamma

Ja, jag antar att alla barn är olika. Min dotter är ganska liten till växten så jag antar att hon inte kan gå lika långt som ett barn som är halva huvudet längre men i samma ålder.

Sparkcykel har hon redan och tar vi med den blir det så att vi vuxna får bära den istället :)

Skulle gärna ha en lådcykel som typ en sån här: 

Lite svårt att ta med på semestern bara ;)

• Sjömamma
    En blå giraff skrev 2015-02-19 19:07:20 följande:

Min son fyller 4 i sommar och vi använder inte vagn till vardags. Till dagis är det ca 1 km och dit går han. 

TS har du tänkt skaffa fler barn? Annars tycker jag det verkar lite överkurs med att köpa en ny vagn till en 4-åring. Jag förstår tanken om man t.ex. är på semester och då behöver vagn om man ska gå en hel dag. Men då borde det ju räcka med den gamla vagnen även om den är lite sliten Så tänker jag iallafall.

Ja, det är ju det man inte kan veta säkert...om det kommer fler barn eller inte Glad

Det är väl mest på semester som den behövs och den vi har nu är inte bara sliten utan även ganska stor så det skulle ju vara skönt med nåt mindre.

Men, men svårt att veta om man kommer få användning för den eller inte, jag får fundera lite till....

Obestämd
  • Sjömamma

Oj, vad många svar det kommit! Glad

Ja, uppenbarligen så gör alla familjer olika.

Vi kommer nog fortsätta att använda vagn vid vissa tillfällen ett tag till. Om vi ska investera i en ny eller inte ska jag fundera lite på ett tag till.

Personligen har jag inga såna där principer kring att barn vid en viss ålder måste göra/vara si eller så. Livet har lärt mig att alla är olika och det blir inte alltid som man tänkt sig så det är bara onödigt att ha alltför bestämda planer.

Men kul och intressant att läsa om hur andra gör, tack för era synpunkter och tips!

• Sjömamma
    nozpa skrev 2015-02-20 14:32:34 följande:

Jag hade inte köpt en ny vagn. Min äldsta som är 3½ slutade helt med vagn vid 2½, då gick hon överallt. Innan dess fick hon åka ibland när vi hade bråttom.

Har ni bil eller cykel så ni kan ta med henne till doktorn osv om hon är sjuk utan att hon tvingas gå så hade jag skippat vagnen.

Måste fråga av nyfikenhet bara. Men har ditt barn inget emot att åka vagn?

Nej, hon har inget emot att åka i vagnen. Har vi vagnen med får hon ju välja själv. Ibland om man är i trafik eller tunnelbana t ex så är det att föredra att ha henne i vagnen för hon är rymningsbenägen och kan ofta vägra att hålla i handen. Då är det säkrast att hon sitter fastspänd i vagnen Skrattande
  • Sjömamma
    sagofröken skrev 2015-02-20 21:00:18 följande:

Jag går mot strömmen och berättar istället om sulkyn ni funderar på :) Vi köpte en Maclaren Mark II när dottern var ca 3,5 och vi skulle flyga till London. Hon kan fortfarande (nu 4 år och ca 109 cm) ligga relativt skönt i den. Men tänk på att det är just en lättviktssulky - inget man drar långa vägar på grusiga trottoarer och i leriga parker. Hjulen fixar inte det i längden. Maclaren Mark II är så lätt att man kan bära den på axeln/ryggen när den inte används. Men den kostar ju lite, så vi hade nog inte köpt den om vi inte hade tänkt skaffa ett till barn. 

Antagligen BEHÖVER ni inte en ny vagn. Vi klarar oss utmärkt utan vagn till vardags sedan bra tid tillbaka, är egentligen bara när vi är på resa som vi verkligen känt behovet (typ på flygplatser, storstäder, kanske om vi ska vara ute sent på kvällstid eller att barnet behöver sova middag). Och om ett febrigt barn behöver åka till doktorn så kan det vara skönt att ha en sulky stående i garderoben. Men har man inte det så klarar man sig ändå. 

Principdiskussionen om hurvida fyraåringar ska åka vagn eller inte sparar jag åt dem som bryr sig om sånt. 

Tack för dina tips!Skrattande

Det är ju just att den är lätt som skulle vara en fördel. Jag åker ofta tåg själv med min dotter och just då skulle en lätt och smidig vagn vara bra. Det är skönt att kunna ha henne fast i vagnen när man är på perrongen. 

Ja, kanske jag letar efter nåt lite billigare för det blir nog mest bara att använda den till nån resa och parkbesök nu i sommar. Inte några skogspromenader, då får hon gå själv Flört
  • Sjömamma
    Morkullan skrev 2015-02-20 15:13:33 följande:

Beror ju på barnets själv, hur den klarar av att gå, i kombination med kraven som ställs på att orka gå en viss sträcka under en viss tid.

I vår familj har vi hund = många och långa promenader barnet måste med på i alla väderlekar och även när hen är trött efter förskoledagen.

Barnet är 2 1/2 år och kan vanligtvis i någorlunda utvilat tillstånd utan problem gå tre km utan paus, men då gäller det att ha obegränsat med tid.

Detsamma gäller många fyra-åringar. De orkar oftast gå långt om de är utvilade, friska och mätta- men det kan ta tid. För att slippa onödiga konflikter om en vet att det kommer krävas promenader som inte tar hänsyn till barnets aktuella form är en vagn som back up bra att ha. En begagnad sulky kan du få billigt.

Nu har vi inte hund men då kan jag verkligen förstå att man behöver vagn Glad

Det är ju just vis lite speciella situationer som en vagn kan behövas. Nåja, jag har ju ett par månader till på mig innan det är sommar. Jag får väl lägga dottern i hårdträning Flört
  • Sjömamma
    tessan27 skrev 2015-02-20 21:44:48 följande:

Vi hade vagn till sonen förra sommaren då han var 4 år och någon månad. Vi åkte till Stockholm för att gå på grönan och funderade innan om skulle ta vagnen eller inte. Och tur var det för när vi kom fram upptäckte vi att han hade feber... Utan vagn hade vi fått åka hem igen 12 mil... Nu kunde vi ge honom alvedon och stoppa ner honom i vagnen, ta oss till grönan åka lite karuseller innan han somnade i vagnen, medan storasyster kunde åka lite till.
    Så ibland behöver man vagn till 4 åringar också. I år har vi valt att sälja sulkyn, nu känns han för stor blir 5 i april.

Ja, det är ju just det att mycket oförutsett kan dyka upp. Man kanske blir försenad, det blev längre att gå än man tänkt etc. Då är det ganska bra att kunna ha en vagn åt henne. 

Tur för er att ni hade vagnen så ni inte fick resan förstörd!
Svar på tråden Barnvagn till 4-åring, hur länge behöver man en barnvagn?