• Sjömamma

Barnvagn till 4-åring, hur länge behöver man en barnvagn?

Ja, som rubriken lyder, hur länge behöver man en barnvagn till barnet?

Vår dotter fyller fyra nu och den barnvagn vi har nu börjar bli så sliten. Så nu funderar jag om det är värt det eller ej att köpa en ny vagn. I så fall funderar vi på nån typ av lättvikt paraplysulky, typ McLaren Mark II.

Kanske nån kan dela med sin erfarenhet av när man slutar med vagn helt.

Som det är idag så går hon ju typ överallt när vi ska nån stans i vardagen, till dagis, affären, mormor etc. Men allt detta ligger jättenära inom 500 m.

Det vi använder vagnen till nu är när vi går ner på stan ca 1,5 km enkel väg. Om vi ska åka tåg till Stockholm, mycket för att det är så bra att kunna ha packning på vagnen eller sätta fast dottern i vagnen när det är mycket folk runt så vet man var hon är.

Sen till sommaren/semestern kommer det väl bli en del dagsturer i parker då det kan vara bra med vagn. En och annan tågresa och ev. en resa till London i höst.

Hur har ni andra gjort med vagn i den här åldern? 

Tacksam för svar med lite tips!

• Svar på tråden Barnvagn till 4-åring, hur länge behöver man en barnvagn?
  • Dixie
    älskarlivet81 skrev 2015-02-19 22:02:39 följande:

Där ser man.. Och sover ändå bra på natten?
    Javisst!!
    Nu är han ju inte 4 år längre, men visst sov han bra även på natten, han har alltid haft stort sömnbehov!
  • gbgumman
    älskarlivet81 skrev 2015-02-19 22:02:00 följande:

Nej verkligen inte men har aldrig hört talas om någon som sovit middag till 6-års ålder. FFramför allt inte varje dag, verkar jobbigt om man är iväg någonstans eller barnet går iväg och leker med en kompis.
    På helgerna sov han inte om vi inte åkte bil, men på dagis ja visst.

Han sov ofta bättre på natten när han hade sovit på dan när han var mindre. Vissa har stort sömnbehov.

Vagnen använde vi dock till att köra ungen.
  • Lindsey Egot the only one

Vi har 1km till förskolan och det går min fyraåring. Han fick sluta med vagn när han var runt 3,1/2 år och från det att han var 3,1/2 - 4 år hade vi med vagnen ifall att vi behövde lägga grejer i den så vi slapp bära en massa. Han kan gå en mil utan problem med pauser och det gör han och min övriga familj på sommaren när vi är på semester och ser oss om i världen. Dessvärre orkar inte jag pga sjukdom och skulle jag haft ett sjukt barn hade jag kanske resonerat annorlunda. Min äldsta son slutade med vagn när vårt fjärde barn kom och då var han 2,1/2 år och fick då gå.

På förskolan min yngsta son går på finns ett barn som också har ett småsyskon och detta barnet på fyra år åker ståbräda och har 500m till förskolan och den mamman var förvånad att min son gick

• Dynastar

Min son är 3,5 år och jag har en dotter på 3 mån, vi har inte köpt dubbelvagn utan kör med ståbräda. Han tycker det är kul och jag tycker om att ha honom på den framförallt där det finns mycket bilar eller i köpcenter tex. Han är lite av den vilda sorten och ville tidigt gå själv och springer gärna åt alla håll. När vi ska på långa utflykter som tex Köpenhamn hela dagen och vi båda föräldrar är med har vi en paraplysulky till honom. Då går han och sitter i vagnen lite om vartannat, bra att ha för då kan man vara ute längre och han kan somna i vagnen på kvällen om det blir sent, ofta somnar han dock i vagnen på dagen och är vaken sent på grund av det så den planeringen/avvägningen måste vi ha.

• Fiona M
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-19 23:10:11 följande:

Vi har 1km till förskolan och det går min fyraåring. Han fick sluta med vagn när han var runt 3,1/2 år och från det att han var 3,1/2 - 4 år hade vi med vagnen ifall att vi behövde lägga grejer i den så vi slapp bära en massa. Han kan gå en mil utan problem med pauser och det gör han och min övriga familj på sommaren när vi är på semester och ser oss om i världen. Dessvärre orkar inte jag pga sjukdom och skulle jag haft ett sjukt barn hade jag kanske resonerat annorlunda. Min äldsta son slutade med vagn när vårt fjärde barn kom och då var han 2,1/2 år och fick då gå.

På förskolan min yngsta son går på finns ett barn som också har ett småsyskon och detta barnet på fyra år åker ståbräda och har 500m till förskolan och den mamman var förvånad att min son gick

Kunde din 3-åring gå en mil?!

Otroligt imponerad!
  • gbgumman

Varför är alla så rädda för vagnen. På vilket sätt är mina barn förstörda för att jag använde den tills de var 5. Idag är de 7 och 10 och använder inte vagn. Kan inte se några men hos dem eller hos mig själv som också hade vagn länge. Jag har inget körkort så jag tillhör dem i min krets som promenerar mest?

Om TS köper en vagn som ungen inte vill åka i kan hon väl sälja den. Hur svårt kan det vara.

På vilket sett skiljer mitt barn som sluta med vagn vid 5 från det barnet som sluta vid 2,5.

• modsey

Vi köpte nya lättare vagnar till barnen då de fyllde 3 år, just inför en utlandsresa. Det blev en ganska billig paraplyvagn, inte den allra enklaste men mitt i mellan dyr kanske,
    Ser inte heller att en vagn är galet att ha till ett äldre barn även om de inte använder den lika mycket som ett yngre av självklara skäl.
    Jag tror vi sålde våra de de var 4½ år dock då jag blev erbjuden ett bra pris för dem och det ändå var vinter o vi inte använde paraplymodell. Sommaren då de fyllde 5 år reste vi utomlands utan vagn och det gick bra. Hade det varit en cityresa hade det säkert varit skönt att ha den ett år till.

• Axo

Jag har en 4,5 åring och en 8 månaders. När jag väntade den lilla köpte jag en syskonvagn att ha när vi går ut med hunden, promenader på 4-6 km. Den stora grabben är helt enkelt ganska lat och jag orkar inte tjata för att komma ut på en promenad.

Sen bor vi utmed en hyfsat vältrafikerad väg där vissa kör som idioter så jag vill helst inte ha honom cyklandes än.

Nu har han börjat gå till och från dagis de dagarna han är där, det är 1,1 km.

På utflykter eller när vi är i stan sitter han aldrig i vagnen.

• Dixie
    gbgumman skrev 2015-02-20 06:11:54 följande:

Varför är alla så rädda för vagnen. 

Ja, det är jag också frågande till!?
    Här på FL verkar det gå inflation i hur långt små barn kan promenera, först börjar de gå när de är 9 månader, slutar med blöja när de är 12,5 månad och att promenera en mil som 2åring efter en dag på förskolan är ju inga problem - och dessutom äter barnen bara ekologisk mat lagad från grunden - något annat vore ju förfärligt
  • Hannah76

Bero på behov, vart man bor o en viss del på barnet.

Min äldsta vägrade vagn när hon fyllt två år, och det funkade utmärkt.

Min yngsta skulle gladeligen åka vagn även idag (hon är åtta år) om hon fick, men vi skippade vagn när hon var tre år.

Svar på tråden Barnvagn till 4-åring, hur länge behöver man en barnvagn?