• Haaannnaaa

Få reda på hur min mamma dog

Jag har absolut ingen aning om vart jag ska vända mig, och heller ingen aning om vad jag ska välja för kategori, så vi får hoppas det blir bra såhär.

Jag har fått många svar ifrån detta forumet, så jag testar att ställa min fråga här då jag inte hittar något svar hur mycket jag än googlar.

Kort och gott så är det så att när jag var 16 år så dog min mamma. Vi fick aldrig veta vad som hände, inte ens dödsorsaken. Så i flera år nu har vi fått dra våra egna slutsatser.

Jag tänkte nu äntligen ta tag i det och ta reda på vad som hände egentligen.

Visst kan man få hämta ut sin mammas döda diagnos? Hur gör man detta isåfall?

Går jag bara ner till sjukhuset här i stan, frågar i receptionen efter den eller vart ska jag vända mig, är det någon som vet?

• Svar på tråden Få reda på hur min mamma dog
  • The Fugly

Menar du att ni i familjen inte fick veta, eller att ni barn inte fick veta? Någon vuxen i familjen måste ju ha fått information menar jag.

Var hon sjuk eller var det något plötsligt?

• K med lilla E

Om du vet vilket sjukhus din mamma dog på så kan du gå dit eller ringa till journalarkivet och fråga hur du ska gå tillväga för att få ut din mammas journal. Om det är länge sen så är den nog arkiverad någon stans och man får ta fram den och skriva ut den. Ibland måste man få ett bevis från skattemyndigheten som styrker ert släktskap.

• Haaannnaaa
    The Fugly skrev 2015-02-19 14:35:10 följande:

Menar du att ni i familjen inte fick veta, eller att ni barn inte fick veta? Någon vuxen i familjen måste ju ha fått information menar jag.

Var hon sjuk eller var det något plötsligt?

Vi barn var den enda familjen, och ingen utav oss fick veta något, inte ens äldsta systern som var 18 då... ingen sa någonting till oss och vi liksom bara åkte med.

Hon missbrukade dagligen men var på bättringsvägen (tror vi). För oss var det plötsligt, det vi misstänkt är självmord men iallafall jag kan inte få ro innan jag får veta vad det var egentligen...
  • Haaannnaaa
    K med lilla E skrev 2015-02-19 14:43:19 följande:

Om du vet vilket sjukhus din mamma dog på så kan du gå dit eller ringa till journalarkivet och fråga hur du ska gå tillväga för att få ut din mammas journal. Om det är länge sen så är den nog arkiverad någon stans och man får ta fram den och skriva ut den. Ibland måste man få ett bevis från skattemyndigheten som styrker ert släktskap.

Hon dog i hemmet, men jag antar att hon måste ha körts till lasarettet här... jag har mailat dom faktiskt men inte fått något svar än. Tack för svaret, jag ska testa att ringa dit imorgon!
  • Sunnan

Alla onaturliga dödsfall ex misstänkta självmord eller drogrelaterade/överdoser tas om hand av rättsmedicin så troligast att journal/dödsorsaksintyg finns i deras arkiv.

• Monchichier

Du skulle kunna få hennes journal, men för att verkligen få reda på hur hon dog måste du nästan ta och läsa hennes obduktionsrapport. Och sådana är inte speciellt mysiga att läsa.

Jag förstår att du vill få ett avslut, men jag skulle råda dig till att tänka både en och två gånger på att läsa rapporten om det är så att du inte får ut något från journalen.

• Haaannnaaa
    Monchichier skrev 2015-02-19 15:53:02 följande:

Du skulle kunna få hennes journal, men för att verkligen få reda på hur hon dog måste du nästan ta och läsa hennes obduktionsrapport. Och sådana är inte speciellt mysiga att läsa.

Jag förstår att du vill få ett avslut, men jag skulle råda dig till att tänka både en och två gånger på att läsa rapporten om det är så att du inte får ut något från journalen.

Det är "enklare" att få ut en journal eller? För den hade jag gärna läst också... det är lite annat vi misstänker kan ha varit fel också.

Har tänkt mycket på det och funderat på att bara låta det vara, men det går inte. Jag måste få svar helt enkelt. Hur hemskt det än kan vara så kommer jag klara av det.
  • mikipiki

När min mamma dog så var orsaken också oklar. Jag var 19 år gammal då och fick senare en obduktionsrapport på posten med exakta dödsorsaken. Det borde din äldre syster också fått :/

Svar på tråden Få reda på hur min mamma dog