• 2016

Hatar mitt svintohår :( Tips tack!

Har vågigt, tjockt hår och det blir svinto så fort det blir torrt. Dvs står rakt ut, vågar sig och är torrt. Skulle vilja byta det mot ett rakt, blankt hår på studs om jag fick möjlighet! Detta har jag provat för att förbättra hårkvalitén:

- Köra inpackning mellan schampoo och balsam ofta
    - Balsammetoden med godkända balsam under flera veckors period
    - Undvika tvätta håret för ofta, var tredje dag max
    - Inte plattånga
    - Inte använda hårfön (självtorka) och vid användning, isåfall ha på kallt utblås
    - Lanza leave in Cream
    - Gliss - Keratin Schampoo, balsam + inpackning
    - Marrocan oil i topparna
    - Provat klippa topparna ofta men det blir ändå kluvna hårtoppar av det
    - Ätit lite mer B-vitamin

Skithår är vad jag har rent utsagt och jag vill ibland bara raka av det o ha peruk men det skulle jag svettas för mkt av att ha.

Så om ni har tips BORTSETT från dom jag redan provat så skriv!
    Kanske har någon samma hårtyp som mig och vill dela med sig av sina knep.
    Har givetvis inte kört alla dessa metoder samtidigt utan provat lite olika men det är vad jag försökt göra för att få en bättre hårkvalitet.

• Svar på tråden Hatar mitt svintohår :( Tips tack!
  • Duckan

Hur blir ditt hår  när en frisör fönar det på salong? För det är ju så att vi med grovt, frissigt, lockigt hår kommer aldrig att få det slätt och fint utan styling.

• 2016
    Duckan skrev 2015-02-19 16:02:31 följande:

Hur blir ditt hår  när en frisör fönar det på salong? För det är ju så att vi med grovt, frissigt, lockigt hår kommer aldrig att få det slätt och fint utan styling.

Frisören gör det jättefint, men så fort jag duschat så är vi tillbaka på ruta 1 igen, dvs svinto och skitfult.
  • Duckan

Så är det för mig också. Dvs, jag måste blåsa det med en lockborste alt blåsa torrt och sen locka det med tång för att topparna ska bli släta och mjuka.
    Det finns tyvärr ingen mirakelkur för ditt hår utan det är styling som gäller för oss med svinto.
    Ilband blåser jag det torrt, har olja i topparna och virar två knutar av det på skallen och sover så. Då blir topparna lite mjukare och håret får nån slags  mjuka vågor.

• 2016
    Duckan skrev 2015-02-19 16:12:24 följande:

Så är det för mig också. Dvs, jag måste blåsa det med en lockborste alt blåsa torrt och sen locka det med tång för att topparna ska bli släta och mjuka.
    Det finns tyvärr ingen mirakelkur för ditt hår utan det är styling som gäller för oss med svinto.
    Ilband blåser jag det torrt, har olja i topparna och virar två knutar av det på skallen och sover så. Då blir topparna lite mjukare och håret får nån slags  mjuka vågor.

Tack för ditt svar. Så du menar i princip att det inte finns något botemedel för denna hårtyp? Har funderat en del på keratinbehandling hos frisör men har också läst en del att det inte alltid är så bra. Provat det?
  • Fjärilslarv

har du testat oljeinpackning som får verka i flera timmar?
    svintohår beror ju oftast på att håret är torrt och då måste man tillföra mer fukt.
    jag hade väldigt torrt hår förut, men kör bara med ekologisk hårvård nu från dr organic, samt hemmagjord hårolja, som jag även använder som stylingprodukt. 
    jag har lockigt, tjockt hår.

• PinkSugar

Svinhårsborste som borstar ut fettet från hårbotten ut i längderna? Genom att sitta och borsta håret i drygt 10 minuter kan mitt hår gå från att se nytvättat ut till att se flottigt ut. Kanske nått att testa? 

• 2016
    Fjärilslarv skrev 2015-02-19 17:14:47 följande:

har du testat oljeinpackning som får verka i flera timmar?
    svintohår beror ju oftast på att håret är torrt och då måste man tillföra mer fukt.
    jag hade väldigt torrt hår förut, men kör bara med ekologisk hårvård nu från dr organic, samt hemmagjord hårolja, som jag även använder som stylingprodukt. 
    jag har lockigt, tjockt hår.

Tack för ditt svar.
    Oljeinpackning har jag inte testat, menar du olivolja? Blir inte håret väldigt fett av det istället då?
  • 2016
    PinkSugar skrev 2015-02-19 17:47:33 följande:

Svinhårsborste som borstar ut fettet från hårbotten ut i längderna? Genom att sitta och borsta håret i drygt 10 minuter kan mitt hår gå från att se nytvättat ut till att se flottigt ut. Kanske nått att testa? 

Tack för svar. Mitt hår blir lätt fett, typ dagen efter jag tvättat det så jag tänker att svinhårborste bara skulle göra fettigheten värre, eller?
  • PinkSugar
    2016 skrev 2015-02-19 17:57:29 följande:
    Tack för svar. Mitt hår blir lätt fett, typ dagen efter jag tvättat det så jag tänker att svinhårborste bara skulle göra fettigheten värre, eller?
    Ingen aning. Har bara läst positiva kommentarer om den att den sprider ut hårens naturliga oljor över hela hårstrået och på så vis återfuktar huden. Även att borsten inte bara tar bort fettet utan även smuts och damm från hårbotten så ska man på så vis behöva tvätta det mindre sällan
  • bak14

Lush har en produkt för torrt och lockigt hår, den innehåller en massa olika ekologiska råvaror. En vän till mig använder den och hon är väldigt nöjd. Den heter (r&b hårbehandling) testa det kanske funkar!

Svar på tråden Hatar mitt svintohår :( Tips tack!