• Anonym (Klyx)

hjälp!! kan bebis bli skadad av klyx?

Jag gav min lilla 7,5 (nästan 8) månaders bebis ett fjärdedels klyx i rumpan imorse, på inrådan av vår läkare via telefon, MEN nu är jag rädd att jag kört in pipen alldeles för långt!! Då tänkte jag inte alls och förde in den HELA - jag läste instruktionerna och antog att man skulle göra det då det inte står något om att man bara ska köra in en del av pipen.. Men sen slog det mig att herregud det där är ju en pip för VUXNA!! Hur mycket av pipen ska man eg föra in på små barn?! Och kan mitt barn ha tagit skada av detta på något sätt?? :( vågar inte ringa och fråga läkaren för att jag känner mig så så dum..

Sen undrar jag om man ska slänga resterande klyx? Det blev ju 90 ml kvar ungefär.. Eller kan man använda igen..

• Svar på tråden hjälp!! kan bebis bli skadad av klyx?
  • Anonym (Usk)

Har ingen erfarenhet av att ge bebisar klyx men att köra in hela låter mycket så jag tycker du ska ha koll på om han har ont eller om det kommer blod i avföringen. Hur reagerade bebben när du gjorde det? Det är säkert ingen fara ska du se.

Men släng resterande klyx då det kommit tarmbakterier på pipen och dom vill du inte föra upp igen.

• Anonym (Klyx)
    Anonym (Usk) skrev 2015-02-19 16:25:28 följande:

Har ingen erfarenhet av att ge bebisar klyx men att köra in hela låter mycket så jag tycker du ska ha koll på om han har ont eller om det kommer blod i avföringen. Hur reagerade bebben när du gjorde det? Det är säkert ingen fara ska du se.

Men släng resterande klyx då det kommit tarmbakterier på pipen och dom vill du inte föra upp igen.

Hon skrek massvis efteråt, skrek och skrek som hon sällan gör och det var först då jag fick panik och började fundera över om jag skadat tarmen med pipen ellernåt och att hon kanske hade ont i magen av det :( men till slut lugnade hon sig och sen dess har hon varit som vanligt, detta var tidigt imorse.. Är så rädd nu!

Tack då ska jag iväg med den till apoteket sen och slänga!
  • Anonym (Klyx)

När kan jag slappna av?? Kan en tarmskada visa sig långt senare eller borde symptom uppstå inom loppet av några dagar om pipen har skadat tarmen??

• Anonym (aj)

K lyx svider som sjutton. Det finns ett annat som är mildare. Men ändå rädd att du skadat barnet ring 1177

• Anonym (Eliza)
    Anonym (Klyx) skrev 2015-02-19 16:18:10 följande:

Jag gav min lilla 7,5 (nästan 8) månaders bebis ett fjärdedels klyx i rumpan imorse, på inrådan av vår läkare via telefon, MEN nu är jag rädd att jag kört in pipen alldeles för långt!! Då tänkte jag inte alls och förde in den HELA - jag läste instruktionerna och antog att man skulle göra det då det inte står något om att man bara ska köra in en del av pipen.. Men sen slog det mig att herregud det där är ju en pip för VUXNA!! Hur mycket av pipen ska man eg föra in på små barn?! Och kan mitt barn ha tagit skada av detta på något sätt?? :( vågar inte ringa och fråga läkaren för att jag känner mig så så dum..

Sen undrar jag om man ska slänga resterande klyx? Det blev ju 90 ml kvar ungefär.. Eller kan man använda igen..

Med tanke på att man bara ska föra in spetsen på rektaltermometern på spädbarn så visst finns det risk för skador alt att hon är/blivit väldigt öm eller tom uttänjd där bak tyvärr. Vad har du provat mer till ditt förstoppade barn? Vanligtvis räcker det att ge lösande föda, alt messmör/olja i ersättningen eller lactulos som ges oralt.
  • Anonym (Klyx)
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-19 16:59:40 följande:
    Med tanke på att man bara ska föra in spetsen på rektaltermometern på spädbarn så visst finns det risk för skador alt att hon är/blivit väldigt öm eller tom uttänjd där bak tyvärr. Vad har du provat mer till ditt förstoppade barn? Vanligtvis räcker det att ge lösande föda, alt messmör/olja i ersättningen eller lactulos som ges oralt.
    Hur menar du uttänjd där bak?? Jag oroar mig inte över hålet, pipen är ju lika tjock på alla ställen? Det jag oroar mig är över att ha skadat innuti dvs tarmen av att ha fört upp pipen för långt! :( hoppas att någon som kan detta med klyx svarar!! Som har erfarenhet själv eller pratat med sin läkare eller jobbar med detta..

Vi har testat allt! Laktulos funkar inte och ger motsatt effekt! Hon får en annan medicin för att hålla avföringen mjuk och har fått lavemang en gång som nyfödd men det var på akuten, nu skulle vi ge själva för att hon inte bajsat på länge och hade ont..
  • Anonym (Ring 1177)

Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen. Det är inte läge att skämmas nu, få ett professionellt råd på hur du ska göra det är ju ditt barns hälsa det handlar om.

• Anonym (Ssk)

Som övriga skriver, ring sjukvårdsupplysningen. Som någon skrev när man rektaltempar spädbarn för man bara in toppen och det av en anledning. Det måste gjort väldigt ont att föra in hela pipen, inte konstigt att hon skrek. Som sagt kolla upp det. Skador i tarmen är aldrig roligt.

• Litet My
    Anonym (aj) skrev 2015-02-19 16:47:00 följande:

K lyx svider som sjutton. Det finns ett annat som är mildare. Men ändå rädd att du skadat barnet ring 1177

Klyx skall väl inte svida? Har tom fått det rekommenderat av läkare just för att det INTE ska svida såsom microlax tex gör.
  • tobiq

Jag har gett min dotter klyx en gång (aldrig mer) när hon var 2 år och det är bara halva pipen som ska in på barn... Ledsen att säga det men jag tycker att du ska prata med vården. Vet hur jobbigt och hemskt det är med lavemang, hoppas att allt löser sig! Bedrövligt att du inte fått instruktioner!

Svar på tråden hjälp!! kan bebis bli skadad av klyx?